ריבוי מחלות: סיכון מוגבר לדמנציה

(0)
לדרג

עלייה של כ-60% בסיכון ללקות בליקוי קוגניטיבי קל או בדמנציה בשילוב של ארבע מחלות כרוניות ומעלה בקרב מבוגרים, בעיקר גברים. יש להשקיע במניעה

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

שילוב של מספר מחלות כרוניות מביא לעלייה בסיכון לליקוי קוגניטיבי קל ודמנציה במבוגרים. הסיכון עולה עם ריבוי המחלות ויכול להגיע לכדי עלייה של 60% ומעלה.

כך על-פי מאמר שפורסם במהלך חודש ספטמבר בכתב העת The Journal of the American Geriatrics Society, בו מסבירים החוקרים כי הנטייה עד כה הייתה לבחון מחלה אחת ואת הקשר שלה לליקוי קוגניטיבי. במאמר זה, לעומת זאת, החוקרים מספקים נתונים חדשים לפיהם נוכחות של מספר מחלות רפואיות כרוניות היא גורם סיכון להתפתחות ליקוי קוגניטיבי קל ולדמנציה.

התופעה בולטת יותר בקרב מבוגרים גברים

מדגם המחקר כלל 2,176 קשישים (גיל ממוצע של 78.5 שנים) עם תפקוד קוגניטיבי תקין בתחילת המחקר. מרבית המשתתפים (86.6%) סבלו ממספר מחלות כרוניות, לרבות היפרליפידמיה, יתר לחץ-דם, סוכרת, דיכאון ומחלת עורקים כלילית.

במהלך מעקב של 4 שנים, 583 חולים פיתחו ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה. באלו עם שתי מחלות כרוניות ומעלה תועדה עלייה של 38% בסיכוי להתפתחות ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה; באלו עם ארבע מחלות רפואיות ומעלה, נרשמה עלייה של 61% בסיכון, בהשוואה לאלו עם מחלה כרונית אחת, או אפילו לאלו שללא מחלות כרוניות כלל. בנוסף, בגברים תועד סיכון מוגבר בהשוואה לנשים.

החוקרים לא הצליחו לבחון את המנגנונים הספציפיים בהם תחלואה רבה תורמת לליקוי קוגניטיבי; עם זאת, הממצאים עולים בקנה אחד עם ההשערה לפיה מספר מחלות עשויות לתרום להידרדרות קוגניטיבית בגיל מבוגר ומכאן החשיבות של מניעה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ והכוונה - טיפול סיעודי וגיל הזהב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום