חולה התאבד, משפחתו תפוצה

(0)
לדרג

משפחת חולה סרטן שהתאבד לאחר שקיבל בדואר תוצאות בדיקות זכתה ברוב סעיפי תביעתה לפיצוי מרמב"ם ותפוצה בכמיליון ¤. רמב"ם: נלמד הפסיקה ונערער

מאת: מערכת zap doctors

משפחת חולה סרטן שהתאבד בשנת 2009, לאחר שטעה בפענוח תוצאות בדיקות שהתקבלו בדואר, זכתה אתמול ברוב סעיפי תביעתה מול ביהח רמבם ותפוצה בסכום מצטבר של כמיליון ש"ח (כולל הוצאות). תביעת בנות המנוח, שצורפה לתביעה, לקבלת פיצוי על-סך של 500,000 ¤ בגין טיפולים פסיכולוגיים עתידיים נדחתה. את התביעה בשם המשפחה הגיש וניהל עוד דוד פייל.

ביהח רמב"ם ומשרד הבריאות, המפעיל את בית החולים - חויבו לשלם למשפחת המנוח כמיליון ש"ח (כולל שכ"ט עו"ד והוצאות משפט) בהתאם לסעיפי התביעה השונים: כאב, סבל וקיצור תוחלת החיים, הוצאות קבורה ומצבה, אובדן שירותי אב ובעל, ונזק נפשי לאשת המנוח.

כבוד השופט מנחם קליין, מביהמ"ש השלום בתל אביב, השתכנע שהצוות הרפואי היה מודע למצבו הנפשי הקשה של המנוח ולמרות זאת שלח לו את תוצאות הבדיקה בדואר ללא הסבר של הרופא המטפל כפי שנכון לעשות בחלק מהמקרים, ושהמנוח היה מחלים, ככל הנראה, מהסרטן וזוכה לתוחלת חיים כאדם בריא, אילולא קיבל את המכתב לידיו ושם קץ לחייו.

בפסק דין מפורט ומלומד דן השופט בסוגיות הפרתה של חובת הזהירות והוכחת עוולת הרשלנות, בקיומו של הנזק ובקשר הסיבתי, העובדתי והמשפטי בין ההתרשלות של הצוות המטפל להתאבדותו של המנוח.

בדיקה שחרצה את הגורל בדרך "אכזרית ואירונית"

בתביעה נטען כי המנוח, יליד 1957, אובחן בשנת 2008 כסובל מסרטן ריאה מסוג קרצינואיד. עקב הטיפולים והניתוחים אותם עבר, התדרדר מאוד מצבו הנפשי והגופני לכדי דיכאון, והוא אף אושפז לתקופה קצרה במחלקה לבריאות הנפש ברמב"ם.

ב-13 בספטמבר 2009 עבר החולה מיפוי ביקורת בבית החולים רמב"ם. "בדיקה זו חרצה את גורלו בדרך אירונית ואכזרית" נטען בתביעה, שכן שהמעטפה הגורלית שהכילה את תוצאות הבדיקה, נשלחה בדואר מבלי שנערכה עם החולה שיחת טלפון מקדימה, או מפגש עם רופא מטפל, במטרה להסביר את התוצאות, הסבר שהינו הכרחי לכל חולה, ובפרט לחולה שידוע כי מצבו הנפשי מעורער דברי התביעה.

הגנת רמב"ם: "התוצאות חיוביות הפרשנות שגויה"

ביה"ח רמב"ם טען שהודעה שנשלחה למנוח לא הייתה משום "בשורה מרה", שכן הצביעה בבירור על שיפור ביחס למיפוי הקודם. כמו כן נטען כי המנוח היה מורגל בקבלת תוצאות בדיקות מסוג זה ומסוגל להבינן. יחד עם זאת, התוצאות נוסחו בשפה רפואית מסובכת ולמונחים הרפואיים שצוינו בתוצאות היה פוטנציאל לפרשנות שגויה בידי מי שאינו מצוי ברפואה. בין היתר נאמר בתוצאות כי קיימת "קליטה פתולוגית בבלוטת לימפה במיצר, בולטת פחות אחרי מחלה".

לדברי אלמנתו של החולה, בעלה המנוח פתח את המעטפה עם תוצאות, קרא בהן ואז חשכו עיניו. לדבריה, שניהם הבינו מתוצאות הבדיקות, שהגידול הסרטני חזר, מסקנה שהכניסה את המנוח למצב של חרדה וייאוש. לדברי האלמנה, יומיים לאחר מכן, היה אמור המנוח להיפגש עם רופאה אונקולוגית ברמב"ם לצורך ביקורת וקבלת הסבר על התוצאות, אבל במקום פגישה התקיימה לווייתו: יום קודם לכן, בשעות הבוקר, נמצא המנוח תלוי על עץ בחצר ביתו.

מבית החולים רמב"ם נמסר בתגובה: "קיבלנו את פסק הדין ואנחנו לומדים אותו כעת. יש לנו את כל הכוונה לערער על החלטת ביהמ"ש".

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום