פוליפים באף: הפתרון הכירורגי

(50)
לדרג

פוליפים באף הם גידולים שפירים הגורמים לחסימה של דרכי האוויר, נזלת כרונית, איבוד חוש ריח ולקשיי נשימה. ניתן לטפל בעזרת סטרואידים ולעיתים יש צורך בניתוח

מאת: פרופ' משנה יצחק ברוורמן

פוליפים הם גידולים שפירים בסינוסים וחללי האף, אשר במרבית המקרים גורמים לחסימה של דרכי האוויר ולקשיי נשימה. מהן תופעות הלוואי העלולות להיגרם מהם? כיצד מטפלים בבעיה? ומתי מחליטים על ביצוע ניתוח כירורגי? כל התשובות - בפנים.

חולים המאובחנים כחולי סינוסיטיס כרוני סובלים מבעיות בסינוסים, כגון דלקת חוזרות במערות הפנים, כאבי פנים, נזלת וכאבי ראש. חולים אלה נחלקים לשניים: חולים עם סינוסיטיס ללא פוליפים, דהיינו הסובלים מסינוסיטיס כרוני; וחולים עם פוליפים נוזליים. הנה ארבע עובדות מעניינות: א. כ-14% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מסינוסיטיס; ב. הבעיה נפוצה יותר אצל נשים מאשר גברים; ג. דלקת סינוסים כרונית היא מהגורמים המרכזיים לביקור אצל רופא המשפחה; ד. למעלה ממיליון וחצי ימי מחלה נרשמים בשל בעיה זו בכל שנה.

מהם פוליפים באף?

פוליפים באף נוצרים על רקע של דלקת כרונית ברירית האף ובסינוסים עם או בלי אלרגיה, אשר גורמת להתעבות רירית האף ולהיווצרות הפוליפים. למעשה, מדובר במצב בו קיימים גידולים אשר גורמים לחסימה של האף, נזלת, חוסר חוש ריח וטעם, אף סתום, נשימה דרך הפה ולחץ בפנים. במקרה זה, בסינוסים ובאף (בכלל) צומחים פוליפים בצקתיים גדולים שחוסמים את נתיבי האוויר. הסיבה להיווצרותם אינה ידועה ויש תאוריות רבות בעניין. אחת האפשרויות המועלות היא נזלת אלרגית, או קיומן של מחלות ספציפיות הקשורות במחלת הנשימה.

מהם התסמינים לפוליפים באף?

נזלת כרונית, אף סתום ותחושת מחנק, חוסר חוש ריח ו/או חוש טעם, כאבי פנים, כאב ראש, כאב בשיניים העליונות, תחושת לחץ מעל המצח והפנים, נחירות, נפיחות של הנחיריים וזיהום פנימי.

כיצד מאבחנים פוליפים באף?

האבחון נעשה על ידי אנדוסקופיה פנימית, צילום ו-CT סינוסים.

פוליפים עשויים להתפתח אצל צעירים ומבוגרים ללא אבחנה. צילום: שאטרסטוק

האם יש אוכלוסייה הנמצאת בסיכון מוגבר לחלות?

לא, אין אוכלוסייה מועדת למחלה. פוליפים עשויים להתפתח אצל צעירים ומבוגרים ללא אבחנה - ולא ניתן לצפות אותם מראש. מדובר בבעיה רפואית שכיחה הקיימת בכל טווחי הגיל, בעיקר אצל הנוטים לסבול מאלרגיות, בעלי רגישות לאספירין, חולי אסטמה וחולי סיסטיק פיברוזיס.

מה המשמעות של "גילוי מוקדם"?

זיהוי מוקדם של הפוליפים מעלה משמעותית את הסיכוי להצלחת הטיפול. טיפול בסטרואידים, טבליות ותרסיס אף - בשלב מוקדם - עשוי לגרום להתכווצות הפוליפ ואף להעלמתו.

מהם הסיבוכים המועדים של פוליפים באף אשר אינם מטופלים?

פוליפים באף עלולים לגרום לסיבוכים שונים, ובהם: דום נשימה חסימתי בשינה, התקפי אסטמה או החמרה בבעיות ריאתיות, זיהומים בסינוסים, התפשטות הזיהום לעין, דלקת קרום המוח, מוקוצל וזיהום.

כיצד מטפלים בפוליפים?

מתחילים עם טיפול שמרני סטרואידלי מקומי או סיסטמי. הטיפול נעשה בהתאם לחומרת המצב וזמן האבחון של הפוליפים. בשלב הטיפול השמרני, קיים ניסיון לשפר את המצב ולהעלים את הפוליפים (אם הם בתחילתם) בעזרת כדורים ותרסיסים סטרואידים.

מתי מחליטים על התערבות כירורגית?

אם אין הטבה לאחר הטיפול השמרני, או כאשר הפוליפים גדולים ותופעות הלוואי חמורות ומקשות על איכות חיי החולים. כריתה של פוליפים תיעשה כאשר לא חל כל שיפור בחומרת הסימפטומים גם לאחר טיפול בסטרואידים, או במצבים קשים של הפרעות נשימה בשינה או ירידה באיכות החיים. הניתוח יעיל ביותר מ-90% מהמקרים.

מהו תהליך הניתוח?

ניתוח הסרת פוליפים מתבצע תחת הרדמה מקומית או מלאה, בהתאם למיקום הפוליפים, מצבם וגיל המטופל. הניתוח נמשך בין שעה לבין שעה וחצי. במהלך הניתוח מוחדר אנדוסקופ הנושא מצלמה זעירה אל תוך הסינוסים. הניתוח נעשה בשיטה האנדוסקופית עם מכשירים מיוחדים, מיקודברידר ולעיתים מכשירים מיוחדים, לעיתים יש צורך בצריבה של הפוליפים ו/או להפסיק דימומים אשר עשויים להתרחש תוך כדי ההליך. חשוב לציין כי הגידולים (הפוליפים) עלולים לחזור ולהופיע שוב.

אם כך, מדוע לבצע את הניתוח?

זה נכון כי ברוב המקרים, פוליפים יחזרו שוב - לאחר מספר שנים. עם זאת, מדובר בשיפור משמעותי בנשימה, הטבה בחוש הריח והטעם ושיפור כללי באיכות החיים לאורך שנים. כמו כן, אחוזי ההצלחה של ניתוח זה גבוהים מאוד וההחלמה וההתאוששות מהירים.

מה קורה לאחר הניתוח?

לאחר התאוששות בחדר המנוחה, משוחרר המטופל לביתו, מצויד במרשמים לאנטיביוטיקה, תרסיס סטרואידים למניעת דלקת באזור המנותח וכדורים נגד כאבים, לנטילה במקרה הצורך. תהליך ההחלמה עתיד להימשך כשבועיים. בסך הכול, מדובר בהליך התאוששות קל ומהיר.

מהם הסיכונים בניתוח פוליפים?

ניתוח להסרת פוליפים באף נחשב ניתוח פשוט. עם זאת, כמו בכל ניתוח, גם בניתוח זה קיימים סיכונים, ובהם: סיכון לא שכיח - ואף נדיר - לפגיעה בעין או במוח, זיהומים לאחר ניתוח אף, היווצרות של רקמה צלקתית שעלולה להיצמד לרקמות סמוכות או דימום מסיבי.

האם ניתן למנוע הישנות הגידולים לאחר הניתוח?

לאחר הניתוח ניתן טיפול למניעת חזרת הגידולים, כולל מעקב צמוד. אם הפוליפים חוזרים ניתן לבצע ניתוח נוסף.

פרופ' מ. יצחק ברוורמן הוא פרופסור משנה בטכניון, מנהל את היחידה לאף אוזן גרון וכירורגיה של ראש צוואר במרכז הרפואי הלל יפה.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום