פעילות גופנית מונעת סרטן שד?

(0)
לדרג

ספורט טוב לבריאות: 5 שעות שבועיות של פעילות אירובית בקרב נשים הסובלות מהשמנת יתר מפחיתות ב-10% את הסיכון לחלות בסרטן השד

מאת: מערכת zap doctors

פעילות גופנית בעצימות גבוהה בת 5 שעות שבועיות להפחתת מדדי השומן וההיקפים בקרב נשים לאחר גיל המעבר הסובלות מהשמנת-יתר, עשויה לסייע בהפחתת הסיכון לחלות בסרטן השד ב-10.3% לעומת הפחתת הסיכון ב-4.8% בלבד, בקרב נשים אלו המסתפקות בפעילות גופנית מתונה בת 2.5 שעות שבועיות בלבד.

פרמטרים אלו של השמנת יתר נחשבים כגורמי סיכון לחלות בסרטן השד, וההנחיה המקובלת כיום בעולם להפחתת הסיכון לחלות, היא פעילות גופנית מתונה של 2.5 שעות שבועיות. בקרב נשים שמשקלן תקין המסתפקות בפעילות בת שעתיים וחצי, הירידה בסיכון לחלות במחלה זו היא בת 4.6%, לעומת ירידה של כ-7% בסיכון בקרב בעלות משקל תקין, המתעמלות פעילות אירובית במשך 5 שעות בשבוע. כך לפי מחקר קנדי שפורסם בקיץ בJAMA Oncology.

השפעה משמעותית יותר על הסובלות מהשמנת-יתר

במחקר השתתפו 384 נשים ללא מחלות רקע בגיל 74-50, שאינן עוסקות באופן שגרתי בפעילות גופנית. לפני תחילת המחקר, נמדדו משקלן של הנשים, היקפי המותן והירכיים, השומן התת-עורי בבטן וכן השומן התוך-בטני. מדד מסת הגוף (BMI) של הנשים נע בין 22 ל- 40 (BMI נמוך מ-25 נחשב כתקין, BMI גבוה מ-30 מוגדר כהשמנת-יתר).

הנשים חולקו ל-2 קבוצות שהתעמלו 5 ימים בשבוע במשך שנה: קבוצה אחת ביצעה 2.5 שעות שבועיות של פעילות גופנית בעצימות מתונה במשך חצי שעה בכל פעם, והקבוצה השנייה, ביצעה 5 שעות שבועיות של פעילות גופנית בעצימות גבוהה בת שעה.

כל אחת מן הקבוצות התאמנה שלושה ימים בשבוע בהשגחת מאמן כושר באמצעות אופניים אליפטיקליים, הליכונים, סטפרים ועוד. ביומיים הנותרים בחרו הנשים בפעילויות המעלות את הדופק, כגון ריצה או רכיבה על אופניים, ובהתאם לרמה שנקבעה עבורן על-פי הקבוצה אליה השתייכו.

פי שניים ירידה בסיכון לחלות בפעילות בת 5 שעות

מתוצאות המחקר עלה, שמדדי השומן הכלליים של הקבוצה שהתעמלה 2.5 שעות שבועיות ירדה ב-0.4%, לעומת ירידה של 1.6% בקבוצה שהתעמלה 5 שעות שבועיות בעצימות גבוהה. כמו כן, נצפה הבדל משמעותי בירידה במדדי השומן התת-עורי בבטן ובהיקפי המותן והירכיים בין הקבוצה שהתעמלה בעצימות מתונה לבין זו שהתאמנה בעצימות גבוהה. עוד הסתבר שקבוצת הנשים בעלות השמנת-יתר (BMI מעל 30) הושפעו באופן משמעותי יותר ממידת עצימות הפעילות, בהשוואה לשאר הנשים.

החוקרים מציינים שבעקבות הירידה במדד ה-BMI, ניתן להעריך ב-4.6% את הירידה בסיכון לחלות בסרטן השד, בקרב קבוצת הנשים שהתעמלו בעצימות מתונה, לעומת 6.9% ירידה בסיכון של הנשים שהתעמלו בעצימות גבוהה. בקרב הנשים בעלות משקל-יתר שמתעמלות בעצימות נמוכה, חלה ירידה של 4.8% בסיכון לחלות בסרטן השד, לעומת ירידה של 10.3% בסיכון של נשים אלו המתעמלות בעצימות גבוהה, לחלות במחלה זו.

לסיכום, החוקרים מצביעים על יעילות רבה יותר של פעילות גופנית בעצימות גבוהה בת 5 שעות שבועיות על פני פעילות בת 2.5 שעות שבועיות בלבד, להפחתת מדדי השומן וההיקפים בקרב נשים לאחר גיל המעבר, בעיקר בקרב נשים עם השמנת יתר. החוקרים מדגישים שפעילות זו עשויה לסייע בהפחתת הסיכון לחלות בסרטן השד, בשל הקשר בין עודף שומן והסיכון לחלות בסרטן שד.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום