סרטן שד לא פולשני: האם לטפל?

(5)
לדרג

מחקר חדש: עוצמת הטיפול (ניתוח רדיקלי, קרינה וטיפול תרופתי) לא תורמת להישרדותן של נשים עם סרטן שד לא פולשני. האם ניתן להסתפק במעקב ושינוי אורח החיים?

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

מחקר שהתפרסם לאחרונה בארצות הברית, במגזין JAMA , המבוסס על מחקרים דומים, שפורסמו לפניו במהלך השנים האחרונות, מטיל ספק ומעלה שאלות חדשות בכל הנוגע לטיפולים הנפוצים לטיפול בסרטן השד הלא פולשני.

באופן מסורתי, כאשר רואים את השם: "סרטן לא פולשני", מטפלים בו כמו בסרטן רגיל: בעזרת ניתוח, הקרנות וטיפול תרופתי. אך האם באמת זהו הטיפול שנכון לנקוט בו? בעזרת ד"ר מיכאל קורץ, מומחה בכירורגיית שד, מנהל המרכז לבריאות השד במרכז הרפואי סורוקה בב"ש, כירורג בכיר בליידי אסיא מקבוצת אסיא מדיקל, ננסה להבין האם אנו ניצבים בפני תחילתה של גישה טיפולית חדשה בסרטן שד שאינו פולשני.

מהו בעצם סרטן שד שאינו פולשני?

"סרטן שד, מסוג שאינו פולשני, הוא סרטן שככל הנראה ברוב המקרים (לא בהתמיינות גבוהה) שמהווה גורם סיכון לגוף האישה, אבל בשונה מהסרטן הרגיל - איננו מהווה כל איום על חייה. בעולם הרפואה קיים ויכוח אקטואלי, האם מחלה זו צריכה להיחשב בכלל 'סרטן' או שמא יש להגדירה באופן אחר לחלוטין".

"בכל שנה מאובחנות בארצות הברית מעל 60 אלף נשים, הסובלות מסרטן שד לא פולשני. סרטן זה מאובחן בעקבות קיומם של תאי סרטן הנמצאים בתוך צינורות החלב בשד, אך אינם מתפשטים אל תוך הרקמות השומניות של השד. מכיוון שמחלה זו אינה מתפשטת, היא נחשבת מחלה פחות מסוכנת - ולכן היא גם נחשבת בלתי פולשנית".

"יחד עם זאת, חשוב לציין כי אצל 20% מכלל המאובחנות, סרטן זה מתפתח בהמשך לסרטן מסוג פולשני, אשר עלול להתפשט בגוף ולהפוך לממאיר - ואף לקטלני".

סרטן שד לא פולשני (אילוסטרציה צילום: shutterstock)
סרטן שד לא פולשני (אילוסטרציה צילום: shutterstock)

כיצד מאבחנים סרטן שד לא פולשני?

"בדיוק כמו שמאבחנים סרטן שד רגיל, על ידי גילוי מוקדם, בעזרת בדיקת ממוגרפיה, המאתרת נקודות של סידן בתוך צינורות החלב. במקרה של סרטן שאינו פולשני, נקודות אלה לא יכולות לפלוש החוצה -לשאר מערכות הגוף".

מהם הטיפולים הנפוצים לסרטן שד שאינו פולשני?

"עד כה, הטיפולים הנפוצים לסרטן זה היו כריתה חלקית או מלאה של השד בתוספת קרינה במקרים של כריתה חלקית - בדומה לטיפול בסרטן ה'רגיל'. לעומת זאת, טיפולים כימותרפיים אינם מתבצעים בטיפול במחלה זו, בגלל חוסר היכולת שלה להתפשט בשאר מערכות הגוף".

מדוע מטילים עתה ספק ביעילותם של טיפולים אלה?

"המחקר הנוכחי - וכן המחקרים הוותיקים שהקדימו אותו - בדק כ-100 אלף נשים שחלו בסרטן שד בלתי פולשני; ומצא כי כי הטיפול השכיח בהן לא משנה דבר מבחינת מצב המחלה שלהן, ולכן יתכן שאפשר לוותר על לפחות חלק ממרכיבי הטיפול מראש. נשים אלה, שסבלו מסרטן שד בלתי פולשני ועברו הקרנות או ניתוחים, נמצאות למעשה בדיוק באותו הסיכון למות מסרטן השד, כמו כל שאר הנשים באוכלוסייה".

עד כמה שכיח סרטן שד לא פולשני בקרב נשים בישראל?

"מדי שנה, בין 500-1,000 נשים מאובחנות בישראל כסובלות מסרטן שד בלתי פולשני. נשים אלה מאובחנות על ידי ביופסיה - ועוברות בדרך כלל כריתות שד מלאות או חלקיות".

סרטן שד לא פולשני (אילוסטרציה צילום: shutterstock)
סרטן שד לא פולשני (אילוסטרציה צילום: shutterstock)

מה חידושו של המחקר הנוכחי בתחום?

"מחקר זה, בהמשך למחקרים אחרים, מאושש את האבחנה כי הסיכוי למות מסרטן שד לא פולשני הוא נמוך ביותר; וכי הטיפול שבוצע על הנבדקות לא שינה את המהלך הטבעי של המחלה - ולא מיגר אותה. בעקבות מחקר זה, המסקנה המתגבשת כיום היא שרוב הנגעים של מחלה זו אמנם מהווים גורם סיכון להתפתחות סרטן שד בעתיד, אבל הטיפול היעיל בהם הוא שינוי באורח החיים וטיפול תרופתי מניעתי, רק כדי למנוע התפתחות של סרטן פולשני עתידי בגוף האישה".

"מכיוון שבמחקר הנוכחי, הצליחו לזהות כי אצל 20% מהנבדקות, קיים סיכון כי הסרטן הבלתי פולשני יתפתח לסוג פולשני, בנשים אלה כן היה מומלץ לטפל על ידי ניתוחים והקרנות. אבל ניתן לראות שאצל רוב רובן של הנבדקות, הטיפול עצמו מיותר".

"מחקר זה מבוסס על כנס רופאים מומחי סרטן בארצות הברית, שהתקיים בשנת 2012. רופאים אלה המליצו לשנות את מושגי המחלה ל'לא סרטניים', וכן להפסיק את המסלול של טיפולים אונקולוגיים - ולתת מקום לגמישות חדשה, בתחום הטיפול בסרטן לא פולשני".

כיצד ניתן לאבחן סרטן שד בגילוי מוקדם?

"ראשית, יש לשים לב למצב השדיים באופן אישי ולהכיר את המבנה שלהם כדי להבחין בשינויים, אם יחולו שינויים. ניתן לבצע בדיקת מישוש עצמי אחת לחודש, לאחר סיום המחזור. כמובן שאין להסתפק בבדיקה עצמית זו - ויש להיבדק אצל כירורג שד המתמחה בבדיקת שד ידנית, אחת לשנה. בבדיקה זו, הרופא בודק את מבנה השדיים ואת בלוטות הלימפה בבית השחי ומפנה לבדיקות נוספות בעת הצורך".

"מעל גיל חמישים, בכל שנתיים, מומלץ לגשת לבדיקת ממוגרפיה המסייעת לאבחן את מחלת סרטן השד בשלביה המוקדמים. לנשים בקבוצת סיכון גנטית, הבדיקה מוצעת בחינם, במסגרת סל הבריאות, גם קודם לכן. בדיקת הממוגרפיה נמצאה יעילה ביותר - ומפחיתה את התמותה מסרטן השד בכ-30% מהמקרים".

מהם הסימנים להופעת סרטן שד?

"שינוי בצורה ובגודל של השד, הופעת גושים, שקעים או בליטות בשד. גרד שאינו חולף, וכן כאבים - שהינם נדירים ביותר במחלה זו. בנוסף, סרטן שד עלול להופיע בדמות הפרשה דמית או שקופה באזור הפטמה, גוש בזרוע, נפיחות בבית השחי או בכל אזור הקרוב לשד. כאשר מבחינים בשינויים אלה, או באחד מהם, יש לגשת בהקדם לרופא נשים לבדיקה".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום