דלקת מפרקים ניוונית: אבחון וטיפול

(22)
לדרג

מהי דלקת מפרקים ניוונית? כיצד ניתן לאבחן את המחלה באמצעות תסמינים מוקדמים? מדוע היא בלתי ניתנת לריפוי? והכי חשוב: איך להקל על חיי הסובלים ממנה?

מאת: ד"ר ואלרי אלוש

אוסטאוארטריטיס היא פגיעה ניוונית במפרקים, הכוללת אובדן ושחיקה של הסחוס המפרקי ויצירת עצם בולטת במפרק. מצב זה גורם להיצרות המפרק ולהגבלה בטווח התנועה שלו. בהמשך, נוצר מרכיב דלקתי תגובתי לתהליך השחיקה. עם זאת, חשוב לציין כי אין מדובר במחלה מפרקית דלקתית של ממש.

באיזה גיל בדרך כלל מתחילים לסבול מדלקת מפרקים ניוונית?

דלקת מפרקים ניוונית היא מחלה נפוצה מאוד. שכיחותה עולה עם הגיל. היא נוכחת בעיקר מעל גילאי 50-60. תהליך השחיקה יכול להיות ראשוני ובלתי תלוי. כלומר, להתקיים ללא גורם ידוע, פרט לגיל ולרקע הגנטי. כמו כן, התהליך יכול להיווצר כתהליך נלווה לגורמים שונים, כגון: עודף משקל, עיסוק אינטנסיבי בספורט, טראומה למפרק, שבר, דלקת כרונית, הפרעה במבנה של המפרק או הפרעה מטבולית במרכיבי הסחוס.

מהם התסמינים המוקדמים של דלקת מפרקים ניוונית?

המחלה מתאפיינת בכאבים במפרקים המעורבים בתהליך השחיקה - בעיקר: ידיים, ברכיים, כתפיים, ירכיים, גב וצוואר. הכאבים מופיעים, בדרך כלל, בזמן שימוש במפרק - ונרגעים בזמן מנוחה. בנוסף, הכאב מלווה בהגבלה בתנועה של המפרק ובתחושה של נוקשות.

כיצד מאבחנים דלקת מפרקים ניוונית?

האבחנה מתבססת על בדיקה פיזיקלית המדגימה רגישות במפרק, קרפיטציות בהנעת המפרק, הגבלה בטווח התנועה, נפיחות ודפורמציות אופייניות, במקרים המתקדמים. כמו כן, ניתן לראות בצילומי רנטגן היצרות של המפרק, מצב המעיד על שחיקת הסחוס וכן על יצירה של עצם עודפת, הפוגעת בתפקוד המפרק.

קיימים תכשירים שונים שהראו הטבה. צילום: שאטרסטוק

מהן דרכי הטיפול התרופתי במחלה?

כיום, אין טיפול תרופתי ספציפי המסוגל לעצור את תהליך השחיקה של המיפרקים המדוברים. יחד עם זאת, קיימים תכשירים שונים שהראו הטבה, בעיקר על סימפטומים של כאב ועל תפקוד המפרק, כגון תכשירים תרופתיים המכילים גלוקוזאמין, קונדרואיטין או כורכום.

כיצד ניתן להקל על הכאב הנלווה לדלקת מפרקים ניוונית?

לגבי טיפול נוגד-כאב, ניתן להשתמש בתרופות שונות, מאקמול או אופטלגין, נוגדי דלקת לא סטרואידאלים, ועד לתכשירים אופיאטיים - הכל לפי רמת הכאב. כמובן ששימוש כרוני בתרופות אלה כרוך בתופעות לוואי בלתי זניחות כגון פגיעה בתפקודי כליה או כבד, עלייה בלחץ דם, פגיעה בקיבה ועוד לפי התכשירים. הרלוונטיות בעיקר בקרב האוכלוסייה המבוגרת. דרך נוספת לשפר את התסמינים היא הזרקה מקומית של סטרואידים למפרקים המעורבים, בעיקר בתקופה של התקף ונפיחות.

כיצד הזרקה של חומצה היאלורונית מסייעת לאיכות החיים של המטופל?

חומצה היאלורונית היא מרכיב מרכזי בנוזל הסינוביאלי (הנוזל התוך-מפרקי) ותפקידה להגביר את סמיכותו של הנוזל. נוזל זה הוא גם מרכיב חשוב בתפקוד תקין של הסחוס המפרקי. ההיאלורונן שבחומצה יוצר קומפלקס, בשילוב עם פעולתם של פרוטאינים מסוימים, שסופח מים. תכונה זו של המפרק עוזרת לעמידות שלו ללחץ דחיסה.

הזרקה של חומצה היאלורונית לחלל המפרק מאפשרת מין "שחזור" של הסחוס הנשחק - ובכך מוקטנים החיכוך והפציעה הנמשכת של סחוסי המפרק ומושגת הקלה משמעותית בכאבים ובטווח התנועה. הפחתה בכאב ושיפור בתנועה - מאפשרים ללא ספק שיפור ניכר באיכות החיים של המטופל.

אין עדיין באופק טיפול כימי חדשני שיכול לעצור את התהליך השחיקתי. צילום: שאטרסטוק

אילו טיפולים כימיים חדשניים קיימים כיום בעולם הרפואה, הנוגעים למיגור המחלה?

לצערנו, אין עדיין באופק טיפול כימי חדשני שיכול לעצור את התהליך השחיקתי. ולכן, הדגש הטיפולי הוא שילוב של מניעה (ירידה במשקל, פעילות גופנית מותאמת, חיזוק שרירים), טיפולים פיזיותרפיים וכן טיפול נוגד-כאב תרופתי ואלטרנטיבי, כגון דיקור, לצד טיפולים משלימים נוספים.

לאילו אזורים בגוף מועדות ההזרקות? כל כמה זמן נדרש לחזור על טיפול זה?

נהוג להזריק חומצה היאלורונית בעיקר למפרקים גדולים, כגון ברכיים, ירכיים וכתפיים. בשנים האחרונות, קיימים גם סוגים מרוכזים יותר של חומצה היאלורונית, הניתנים להזרקה במפרקים קטנים יותר, בעיקר למפרק שורש האגודל.

האפקט החיובי על המפרק נמשך לרוב למשך תקופה בת כמה חודשים - עד שנה. לאחר מכן, החומר מתכלה ומתפרק בגוף. מכאן, שניתן להזריק חומר זה שוב לאותו מפרק, בלי להסס.

האם לחולי דלקת מפרקים ניוונית ישנה זכות לאחוזי נכות?

כל חולי דלקת מפרקים ניוונית זכאים להגיש בקשה לוועדה הרפואית של ביטוח לאומי, על מנת לבדוק את זכאותם לתמיכה מסוגים שונים. לרוב, התמיכה מתבטאת בסכום כספי או בעזרה פיזית במשק הבית. יש לציין כי רק חולי דלקת מפרקים ניוונית שעמדו במבחן הזכאות, על פי הקריטריונים של ביטוח לאומי, יזכו לתמיכה ולסיוע. במקרים חמורים של המחלה, לעתים כושר העבודה של האדם החולה נפגע, בגלל הפגיעה של המחלה ביכולת התנועתית שלו. גם במקרים אלה, של אובדן כושר עבודה, יש לגשת לביטוח לאומי לבדיקת הזכאות בכל מקרה לגופו, ולקבלת אחוזי נכות.

האם יש מרפא מוחלט למחלה? האם ניתן לעכב את הופעתה בדרך כלשהי?

מאחר שאין מרפא למחלה, חשוב להקפיד על האמצעים הבודדים היכולים לעכב את הופעתה ו/או לעכב את החמרת השחיקה. חשוב להקפיד על משקל תקין, מאחר שעודף משקל מהווה עומס נוסף על המפרקים, בעיקר באזור הברכיים. כמו כן, חשוב להקפיד על פעילות גופנית סדירה ועל חיזוק שרירים, על מנת לשמר על תפקודם התקין של המפרקים.

ד"ר ואלרי אלוש היא רופאה מומחית לרפואה פנימית ולראומטולוגיה, רופאה בכירה במכון הראומטולוגי ובמחלקה פנימית ו' בבית החולים איכילוב.

בואו לדבר על זה בפורום ראומטולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום