ADHD: עיכוב באבחון אוטיזם

(0)
לדרג

אבחנה של הפרעת קשב וריכוז לפני אבחון הפרעות מהספקטרום האוטיסטי מעלה את הסיכון פי-17 לעיכוב של שלוש שנים באבחון האוטיזם

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

אבחנה של הפרעת קשב וריכוז ADHD (Attention-Deficit Hyperactivity Disorder) לפני אבחון הפרעות מהספקטרום של אוטיזם עשויה להיות מלווה בעיכוב בן שלוש שנים ויותר, באבחנה של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם. זאת במידה שאבחנת ה-ADHD נקבעת ראשונה, אזי קיים סיכון גבוה פי-16.7 גם לאבחנה מאוחרת של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם בילדים בגיל 6 שנים ויותר, בהשוואה לילדים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם בלבד.

כך מסתבר מנתוני מחקר חדש שפורסמו לאחרונה במגזין Pediatrics. המחקר מתייחס לילדים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם ושל ADHD , בהם הפרעת הקשב והריכוז אובחנה קודם.

אבחון האוטיזם רק שלוש שנים לאחר אבחון ה-ADHD

מדגם המחקר הנוכחי כלל 1,496 ילדים בגילאי 2-17 שנים עם אבחנה של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם: במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים מסקר National Survey of Children's Health לשנים 2011-2012, במהלכו נשאלו הורים אודות הגיל בו הילדים אובחנו עם ADHD או עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

כמו כן, החוקרים השוו גם בין נתוני ילדים שאובחנו עם ADHD לפני שאובחנו עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם לבין ילדים שאובחנו עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם ואובחנו גם עם ADHD באותה העת או מאוחר יותר. בהשוואה זו, האבחנה של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם נדחתה ב-3.2 שנים בילדים בהם נקבעה תחילה אבחנה של ADHD.

החוקרים לקחו בחשבון גם את מין, גיל, מוצא אתני, השכלה אימהית, חומרת הפרעות מהספקטרום של אוטיזם על-פי דיווח ההורים, רמת הכנסה ותחלואות נלוות, לרבות עיכוב התפתחותי, בעיות דיבור וליקוי אינטלקטואלי.

ממצאי המחקר תומכים בהשערה לפיה אבחנת ADHD לפני אבחנת הפרעות מהספקטרום של אוטיזם עשויה להביא לעיכוב באבחנה של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם. יתרה מזאת, במידה שאבחנת ADHD נקבעת ראשונה, אזי קיים סיכון גבוה יותר לאבחנה מאוחרת של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום אוטיזם תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום