42 חולים בקדחת מערב הנילוס

(0)
לדרג

המחלה מועברת בעקיצת יתוש ותסמיניה דומים לשפעת. במקרים נדירים יכולה להסתיים במוות. אין חיסון למחלה ולכן מומלץ להתגונן מפני עקיצות יתושים

מאת: מערכת zap doctors

42 חולים בקדחת מערב הנילוס אובחנו עד כה בארץ (ב-14 חולים מצפים לאישור האבחון), כשמרבית מקרי ההדבקה אירעו ברחובות וברעננה. מדי שנה נצפית עלייה בתחלואה בקדחת מערב הנילוס בין החודשים אוגוסט לאוקטובר, ואכן 38 מתוך 42 חולים אובחנו החל מחודש אוגוסט.

בארץ, המחלה מועברת בעיקר על-ידי יתושי Culex pipiens ו- Culex perexiguus. לא קיים כיום חיסון נגד קדחת מערב הנילוס ולכן קיימת חשיבות רבה להימנעות מעקיצות יתושים.

משרד הבריאות ממליץ לציבור להקפיד על שימוש בתכשירים דוחי יתושים, על לבוש מתאים וכן להתקין רשתות על החלונות. כמו כן, מומלץ לדווח לרשות המקומית על מטרדי יתושים ומאגרי מים.

מהי קדחת מערב הנילוס?

קדחת מערב הנילוס (West Nile Fever) היא מחלה הנגרמת על ידי נגיף קדחת מערב הנילוס, והמועברת לבני אדם ולבעלי חיים שונים על ידי עקיצת יתוש שניזון מעופות נגועים. בארץ המחלה מועברת בעיקר על-ידי יתושי Culex pipiens ו- Culex perexiguus. תקופת שיא של פעילות הנגיף בארץ היא בין אמצע אוגוסט לאמצע אוקטובר.

תקופת הדגירה, מרגע העקיצה ועד להתפתחות סימני המחלה היא 5-21 ימים (בדרך כלל 6 ימים) והמחלה נמשכת, לרוב, 3-6 ימים.

ברוב המקרים, המחלה קלה ותסמיניה דומים לתסמיני שפעת שחולפת מאליה: חום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעתים גם בחילות ושלשולים. סיבוכים נדירים אפשריים הם: דלקת חדה של המוח או דלקת קרום המוח ורק לעתים נדירות מסתיימת המחלה במוות.

דרכי ההתגוננות מפני המחלה

מניעת מפגעי היתושים והתגוננות מפני עקיצות הן הדרכים המומלצות למניעה יעילה של תחלואה בקדחת מערב הנילוס. יש לנקוט באמצעי ההתגוננות בעיקר בשעות החשיכה (משקיעת החמה ועד לזריחתה), שהן שעות הפעילות של היתושים.

קיימים אמצעים רבים להתגוננות: לבוש ארוך, התקנת רשתות בחלונות ושימוש במאווררים. קיימים גם אמצעים כימיים כגון: תכשירים דוחי יתושים למריחה על הגוף, מלכודות משיכה ופיזור תכשירים בחלל. כאמור, הטיפול הסביבתי למניעת מפגעי יתושים נעשה על ידי המשרד להגנת הסביבה והרשויות המקומיות.

הנחיות למקרה עקיצה

מרבית היתושים המצויים בארץ אינם נגועים בנגיף ולכן לא כל עקיצה היא סיכון להתפתחות מחלה ויש לנהוג כבכל עקיצה אחרת ולמרוח על מקום העקיצה חומר המרגיע את תחושת הגירוד. במקרה של תגובה אלרגית חריפה או זיהום משני יש לפנות לרופא.

אם 5-21 ימים לאחר העקיצה, מתפתחת מחלת חום הנדמית כשפעת, יש לגשת לרופא המטפל לצורך אבחון וייעוץ.

מידע נוסף לגבי המחלה, דרכי ההתגוננות ומצב התחלואה בארץ ניתן למצוא באתר משרד הבריאות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום