המתת חסד: בדרך למדרון חלקלק?

(0)
לדרג

נדחו מחצית מהבקשות שהוגשו למרפאה הולנדית להמתת חסד או אובדנות של חולים. כ-38% מבקשות המוות שאושרו, על רקע ירידה קוגניטיבית. הסתייגויות מצד רופאים

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

מחקר הולנדי חדש שתוצאותיו פורסמו באוגוסט האחרון בכתב העת AMA Intern Med, בחן את הבקשות שהוגשו למרפאת End-of-Life Clinic ההולנדית למתן סיוע של רופאים בהתאם למגבלות החוק להמתת חסד או אובדנות של החולה, וזאת לאחר שבקשת המוות שלהם נדחתה ע"י הרופא המטפל. חולים רבים שבקשותיהם נדחו, סובלים מבעיות נפוצות פחות כמו הפרעות פסיכיאטריות או פסיכולוגיות ודמנציה. הבקשות שאכן אושרו היו בעיקרן על רקע סבלו של החולה מירידה קוגניטיבית או הפרעות נפשיות (סומאטיות).

סיוע רופאים להמתת חסד ולמעשי אובדנות הוא נושא שנוי במחלוקת, אך בהחלט חוקי, בדרגות שונות, במספר מדינות ובחלק מהמדינות ברחבי אמריקה. למרות החוקים והמגבלות החלות על סיוע זה, עדיין קיים החשש שמדובר בצעדים שבסופם מדרון חלקלק.

מחצית מהבקשות נדחות. אישור בשל ירידה קוגניטיבית

הארגון Right to Die NL הממוקם בהולנד והתומך בזכות להמתת חסד, הקים את מרפאת End-of-Life Clinic בשנת 2012 כדי לאפשר המתת חסד או אובדנות בסיוע רופאים, לחולים בהתאם לקריטריונים ולדרישות החוקיות. מטרת המחקר הייתה לבחון את תוצאות הבקשות להמתת חסד או לאובדנות בסיוע רופאים שהתקבלו במרפאה ולזהות את הגורמים שנקשרו עם אישור או עם דחיית הבקשות.

החוקרים בחנו את טפסי הבקשה והרישום בין ה-1 במארס 2012 ועד ל-1 במארס 2013 - השנה הראשונה לפעילות המרפאה - ואספו נתונים אודות 645 חולים שפנו למרפאה במהלך תקופת המחקר. כל בקשה שהוגשה אושרה, נדחתה, הוסרה או שהחולה הלך לעולמו לפני ההחלטה הסופית. החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי להערכת המצבים הרפואיים, סוג הסבל ומשתנים סוציו-דמוגרפיים של הפונים:

מבין 645 בקשות, 25.1% אושרו (162 בקשות), 46.5% נדחו (300 בקשות), 19.2% מהחולים הלכו לעולמם לפני שניתן היה לדון בבקשה ו-9.1% מהבקשות הוסרו. בחולים עם הפרעות סומאטיות (32.8%) או עם ירידה קוגניטיבית (37.5%) תועדו השיעורים הגבוהים ביותר של אישור הבקשה. בחולים עם הפרעות פסיכולוגיות שיעור האישורים היה הנמוך ביותר. שש מבין 121 בקשות (5%) מחולים עם הפרעות פסיכולוגיות אושרו, כמו גם 11 מבין 40 בקשות מחולים שהתעייפו מהחיים (27.5%).

הסתייגויות רבות של רופאים ושאר הצוות הרפואי

החוקרים מסכמים וכותבים כי רופאים בהולנד הביעו הסתייגויות רבות יותר מבקשות חולים להמתת חסד ואובדנות בסיוע רופאים, מסיבות נפוצות פחות, דוגמת הפרעות פסיכולוגיות. לעתים קרובות, הרופאים והאחיות שעבדו במרפאה אישרו את ההערכה של הרופא שטיפל בחולה קודם לכן ודחו כמחצית מהבקשות להמתת חסד ואובדנות בסיוע רופא, ככל הנראה מאחר שלא ענו על הקריטריונים המוגדרים בחוק.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:
פורום דיכאון וכאב
פורום שווה לכל נפש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום