חוזרים לבית הספר: הרגלי שינה מומלצים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

החופש הגדול עומד להסתיים והילדים שבים למסגרות החינוכיות. כמה זמן הם אמורים לישון? מדוע השינה חשובה לבריאות? אחרי שתקראו את ההמלצות - כדאי "לישון על זה"

מוהל ,מומחה לכירורגיית ילדים
077-2308176 (מספר מקשר)

שנת הלימודים בפתח - הילדים חוזרים לגן, לבית הספר ולשאר המסגרות החינוכיות. והנה, החגים קרובים, ושוב השגרה עומדת להשתבש. כעת , יחד עם החזרה אל שגרת חיים מלאה ופוריה, חוזרים ההורים להתמודד עם הרגלי השינה של הילדים שלהם. הרי בחופש, כמו בכל זמן שבו יוצאים ממשימות היום-יום אל שגרה פתוחה יותר, לא כולם מקפידים על טקסי השינה - ונותנים לילדים ולבני הנוער לבחור בעצמם את הרגלי השינה שלהם, אשר משתנים מיום ליום, על פי החופשות בארץ ובעולם, על פי מפגשים עם חברים ועל פי שאר העיסוקים.


לשינה חשיבות רבה בבריאות הגוף שלנו. צילום: שאטרסטוק

מחקר אמריקאי בדק ומצא כי ילדי בית הספר חייבים לישון מספיק, על מנת להפיק את המירב מיום הלימודים שלהם. המחקר המליץ לא להתחיל את שעות הלימודים לפני השעה שמונה וחצי בבוקר. אך האם באמת זוהי השעה המומלצת לתחילת יום הלימודים של הילדים? מדוע חשוב כי ילד קטן או נער יישן מספיק שעות? כמובן שלכל השאלות האלה יש תשובות ברורות ומדעיות.

האם השינה חשובה לבריאותנו?

לשינה חשיבות רבה בבריאות הגוף שלנו. בעת שינה מתרחשים מספר שלבים ברצף, מספר פעמים בלילה. אחד השלבים הוא שלב החלום, המאופיין בתנועות עיניים מהירות - (RAPID EYE MOVEMENT (REM שלב זה של השינה חוזר על עצמו בכל פעם למשך מספר דקות, עד 20 דקות.

מדוע השינה חשובה במיוחד אצל ילדים קטנים?

כאשר מדובר על ילדים קטנים, חשוב לדעת כי השינה חשובה להבשלה של המוח - אצל פעוטות וילדים. זאת מכיוון שהשינה מאפשרת עיבוד מידע שנצבר וכן ללמידה ולזיכרון. כמו כן, השינה מאפשרת ויסות רגשי וטיפול בזיכרונות רגשיים שהילדים חוו במהלך היום. כך שלמעשה השינה מאפשרת ריענון של כל מערכות הגוף וטעינה של הגוף מחדש. זאת מכיוון שבזמן השינה כולנו - ילדים ובוגרים כאחד - מבצעים עיבוד של אינפורמציה רגשית, בתנאים נקיים וללא השפעות חיצוניות.

האם נכונה האימרה שהילדים גדלים בלילה?

אכן כן. מבחינה פיזית, בזמן השינה מופרש הורמון גדילה בגוף הילדים - ולכן בעת השינה מתרחשת אצלם צמיחה ממשית.

כיצד יתבטא חוסר שינה אצל ילדים בגיל הגן ובית הספר היסודי?

חוסר שינה מספקת אצל ילדים יגרום לעייפות כרונית ולישנוניות מוגברת. כמו כן, יופיע חסר בתפקוד הקשב, הלמידה והזיכרון של אותם ילדים - העלולים להיות מתורגמים באופן שגוי להפרעת קשב וריכוז (ADHD).

אצל ילדים שלא ישנים היטב, עלולות להופיע התנהגויות ובעיות בוויסות הרגשי, אשר יתבטאו בעצבנות, בחוסר סבלנות, בכעס ועוד. בנוסף, אצל ילדים אלה ייתכנו הפרעות במערכת החיסון, עם נטייה לתחלואה חוזרת, נטייה לבעיות בגדילה הפיזית וכן נטייה להשמנה ומשקל יתר. חשוב לדעת כי חוסר שינה אצל ילדים ובוגרים כאחד, עלול אף לגרום להופעה של חרדות ודיכאון.


חוסר שינה מספקת אצל ילדים יגרום לעייפות כרונית ולישנוניות מוגברת. צילום: שאטרסטוק

כמה זמן על הילדים שלנו לישון, כדי לתפקד היטב במסגרות החינוכיות?

לאחרונה פורסמו שעות השינה המומלצות לגילאים השונים, לצורך שמירה על בריאות תקינה.

מגיל לידה ועד לגיל שלושה חודשים, מומלץ לישון בין 14 ל-17 שעות.

מגיל ארבעה חודשים ועד לגיל שנה, מומלץ לישון בין 12 ל-15 שעות.

מגיל שנה ועד גיל שנתיים, מומלץ לישון בין 11 ל-14 שעות.

מגיל שלוש ועד גיל חמש, מומלץ לישון בין 10 ל-13 שעות.

מגיל שש ועד גיל שלוש עשרה, מומלץ לישון בין 9 ל-11 שעות

מגיל ארבע-עשרה ועד גיל שבע עשרה, מומלץ לישון בין 8 ל-10 שעות.

מגיל שמונה-עשרה ועד גיל שישים וארבע, מומלץ לישון בין 7 ל-9 שעות.

מגיל שישים וחמש ומעלה, מומלץ לישון בין 7 ל-8 שעות.

כיצד נזהה בעיות שינה אצל ילדים?

בעיות שינה עלולות להיות מאופיינות על ידי סימנים שונים. למשל: עלולה להיות בעיה של קושי בהירדמות, או בעיה של יקיצות מרובות. אצל תינוקות יש בעיה של חוסר למידה נכונה של שינה, ואצל ילדים גדולים יותר, עלולים להיות פחדים - כמו פחד מחושך, פחד מלהיות לבד וכדומה.

כיצד שנת הלימודים הקרבה ובאה יכולה להשפיע על השינה של ילדינו?

רצוי להקנות הרגלי שינה נכונים לילדים מגיל קטן - ולתת להם את היכולת להרדים את עצמם ולא להיות תלויים בהורים לצורך הירדמות. כמו כל דבר אחר שההורים מלמדים את הילד, גם הרגלי שינה נכונים יש להקנות לילדים.

שנת הלימודים הקרבה יכולה לגרום לילדים הפרעות בשינה, עקב חרדה שתתעורר ממסגרת חדשה. אלה תופעות טבעיות ויש לתת לילדים תחושה של ביטחון ולהסביר להם שזה יכול לקרות ושזה נורמלי לחלוטין. מתן תחושה של חיזוק והעצמה נותן לילד תחושה נוחה ומאפשר לו להתמודד עם מספר ימים של חרדה, עד שיראה ש"השד אינו נורא כל כך", כפי שהוא שיער.

האם אכן המלצת המחקר האמריקאי להתחיל את יום הלימודים ב-8:30 היא הפתרון לבעיות השינה של ילדי בית הספר?

שעת תחילת הלימודים היא לא הפתרון לשינה מיטבית אצל הילדים, כי הפתרון מצוי בידי ההורים. למשל: אם נער צריך לישון בין 8 ל-10 שעות שינה וההורים מתרשמים כי בנם אינו מקבל מספיק שעות שינה, ובעקבות כך סובל מתפקוד לקוי, הרי שבאחריותם לדאוג כי הנער ילך לישון מוקדם יותר.

התחלת יום הלימודים מאוחר יותר תאפשר לילדים ולנוער ללכת לישון מאוחר יותר, בהתאם; ולכן, בעיניי, זה לא הפתרון המתאים לבעיות השינה. הפתרון צריך להיות הסברתי מצד ההורים, על חשיבות שעות השינה - ונושא שיטופל על ידי סמכות הורית ומשמעת.

ד"ר דניאל שינהר הוא רופא בכיר במחלקה הכירורגית של בית החולים תל השומר.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום