אשך טמיר: כל העובדות

(0)
לדרג

אשך טמיר הוא המום המולד הנפוץ ביותר אצל הזכרים הנולדים. מהי בדיוק התופעה? האם היא מסוכנת? ומתי היא לא חולפת לבד - ויש לבצע ניתוח תיקון?

מאת: ~~ד"ר לילי היערי~~

תופעת אשך טמיר היא המום המולד הנפוץ ביותר אצל הזכרים הנולדים. למעשה, זוהי תופעה שקיימת אצל כ-10% מהזכרים הנולדים. אשך טמיר, משמעו היעדרות אשך אחד או אפילו שני האשכים - משק האשכים. אצל כ-30% מהזכרים בעלי האשך הטמיר, התופעה הינה דו צדדית, ואצל השאר - חד צדדית.

מדוע מתרחשת תופעת האשך הטמיר?

במהלך ההיריון, אשכי העובר מתפתחים בתוך חלל הבטן שלו. ובהמשך הם יורדים למקומם הרצוי דרך המפשעה, אל תוך שק האשכים. לעתים הנדידה של האשכים נעצרת מסיבות שונות - והם אינם מגיעים למקומם. בדרך כלל, אשך טמיר (אחד, או שניהם) נעצר באזור המפשעה. לעתים נדירות יותר, הוא נעצר באזור חלל הבטן התחתונה.

מי נמצא בקבוצת סיכון ללקות בתופעת אשך טמיר?

טמירות אשכים מופיעה, כאמור, אצל כ-10% מהזכרים הנולדים באשר הם. יחד עם זאת, ככל שהלידה מוקדמת יותר, התופעה הופכת לנפוצה יותר. בדרך כלל, תינוקות שנולדו במועד המשוער והתקין ללידתם, לא ילקו בטמירות אשכים.

כיצד מאבחנים אשך טמיר?

אבחנה של תופעת האשך הטמיר נעשית מיד לאחר הלידה, בבדיקה הראשונית של התינוק על ידי רופא, עוד במחלקת הילודים. לעתים האבחנה מתגלה לקראת השחרור מבית החולים, בבדיקת רופא ילדים נוספת. לעתים נדירות, האבחנה מתבצעת לאחר מכן, בגיל מספר חודשים.

לאחר האבחנה הראשונית, התינוק מופנה למעקב של כירורג ילדים, כדי לבדוק האם נדרשת התערבות רפואית כלשהי לטיפול בתופעה, או לא.

בד"כ מסתדר מעצמו  (shutterstock)
בד"כ מסתדר מעצמו (shutterstock)

האם תופעת אשך טמיר הינה תופעה הפיכה?

ברוב המקרים, במהלך שנת החיים הראשונה, האשכים יורדים למקום באופן טבעי - ללא התערבות רפואית כלשהי.

מדוע תופעה זו מתרחשת?

טמירות אשכים נובעת מבעיה בהתפתחות מערכת המין בעובר. האשכים של הזכר נוצרים בחלל הבטן ובמהלך ההתפתחות העוברית, בחודש השביעי להריון, נודדים לשק האשכים. טמירות אשכים מתקיימת כאשר תהליך זה כושל - ולכן האשך אינו מגיע לשק האשכים, אלא נעצר או תועה בדרך.

מתי נדרש לבצע התערבות רפואית, לתיקון אשך טמיר?

באשכים שנותרו טמירים, נדרשת התערבות רפואית כלשהי. הטיפול הבלתי פולשני הינו טיפול תרופתי. טיפול זה יעיל במצבים שבהם האשך הטמיר נמצא קרוב לשק האשכים. באמצעות הזרקה של טיפול הורמונלי, אותו אשך עשוי להגיע למקום הנכון, בעידוד התרופות הנכונות.

מדוע נדרש בעצם לתקן את תופעת האשך הטמיר?

כדי שהאשכים יוכלו לתפקד בעתיד כראוי מבחינת הפוריות. יצירת זרע תקינה מותנית בכך שהאשכים ימצאו בסביבה שבה ישנה טמפרטורה נמוכה מטמפרטורת הגוף . זוהי הסיבה ששק האשכים נמצא מחוץ לחלל הבטן. לכן, אשך טמיר שאינו נמצא בשק האשכים עלול לסכן את פוריות הזכר בעתיד.


מתי נדרש לבצע התערבות ניתוחית לתיקון אשך טמיר?

טיפול ניתוחי באשך טמיר יתבצע במקרים שהאשך הטמיר אינו מגיב לטיפול תרופתי, או אינו ניתן למישוש. מטרת הניתוח היא לאתר אשך זה, ולהציבו במקום הרצוי, כדי למנוע בעתיד סיבוכים ופגיעה בפוריות. כאשר מדובר על אשך טמיר מאוד, ייתכן שהתיקון הניתוחי יבוצע בשני שלבים נפרדים. כלומר, אשך שנמצא החלל הבטן, יש לאתרו באמצעות לפרוסקופיה , ולאחר מכן לנידו ולקבעו בשק האשכים.

האם אשך טמיר מסוכן?

אשך טמיר שאינו נמצא במקומו הרצוי, מצוי בסיכון יתר להתפתחות לגידולים ממאירים בעתיד. מחקרים מצאו וגילו שהסיכון ללקות בעתיד בגידול ממאיר, גדול ב-10% אצל זכרים שנולדו עם אשך טמיר שלא תוקן. מאותם המחקרים, עולה כי השכיחות לגידולים ממאירים אינה יורדת גם לאחר התיקון, אך מכיוון שאז האשך נמצא במקומו התקין - קל יותר להבחין בכל שינוי מבני סביבו.


מתוקן בניתוח בהרדמה כללית (shutterstock)
מתוקן בניתוח בהרדמה כללית (shutterstock)

באיזה גיל מתבצע ניתוח לתיקון אשך טמיר?

הניתוח מתבצע בדרך כלל בגיל חצי שנה - ולא מאוחר מגיל שנתיים. הזמן האידיאלי לניתוח הוא עד גיל שנה, על מנת שלא לפגוע בהתפתחות עתידית ותקינה של רקמת האשך, וכדי לשמור על פוריות בריאה. הניתוח מבוצע בהרדמה כללית ובאשפוז יום.

מהם הסיכונים הצפויים מניתוח לתיקון אשך טמיר?

הסיכון החמור ביותר של תופעת האשך הטמיר היא נוון של האשך. לעתים רחוקות, אספקת הדם במיקום החדש אינה מספיקה להתפתחות תקינה של האשך, דבר שגורם לו לפגיעה בהתפתחות תאי הזרע ורקמת האשך - וכך הוא קטן עם הזמן. התופעה עלולה להתרחש אצל 5% מהילדים המנותחים. כמו כן, ייתכן זיהום של מקום הניתוח. אצל 1% מהילדים המנותחים, עלול חבל הזרע להיפגע באופן שתיגרם בעיית פוריות.

כיצד מכינים את התינוק לניתוח?

ראשית, רופא ילדים נותן את דעתו אודות מצבו הרפואי הכללי של הילד: אלרגיות; אשפוזים קודמים, אם היו; אבחנות רפואיות נוספות; רגישות למזון ולתרופות. יחד עם האבחנה, מתבצעות בדיקות כלליות. מכיוון שהתינוק מנותח בהרדמה כללית, נדרש ממנו צום בן שש שעות טרם הניתוח. מבחינה טכנית: ההורה נכנס עם הילד לחדר ניתוח עד להירדמותו באמצעות גז על ידי מסכה - וללא כאב.

מה כוללת ההתאוששות מהניתוח?

ניתוח לתיקון אשך טמיר נחשב ניתוח שגרתי. לאחר הניתוח, התינוק נמצא למשך כשעתיים במחלקת ההתאוששות. לאחר מספר שעות נוספות, התינוק המנותח מועבר לביתו - וההתאוששות טובה יותר כאשר הוא מטופל במשככי כאב. ההחלמה מהניתוח בדרך כלל מהירה, כנהוג אצל תינוקות.

הוריי התינוק מקבלים הנחיות והסברים אודות הימים הקרובים, הכוללים נטילת משככי כאבים; תשומת לב לאודם או נפיחות מקומית באזור הניתוח; ומעקב אחרי התפתחות של חום.

לאחר השחרור מבית החולים, יבוצע מעקב אצל הרופא המנתח וכן אצל רופא הילדים. אם הילד סובל בימים אלה מחום גבוה, מעל 38 מעלות, או מכל סימפטום בלתי שגרתי אחר, יש להגיע לטיפול בחדר המיון בבית החולים שבו נותח הילד.

מעקב נוסף מתבצע שלושה חודשים לאחר הניתוח, כדי לוודא כי הניתוח עבר בהצלחה וכי האשך נמצא בהתפתחות תקינה.

ד"ר לילי היערי היא מנהלת היחידה לכירורגיית ילדים בבית החולים זיו, צפת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום