תאי גזע עובריים הושתלו ברשתית

(0)
לדרג

בניסוי חדשני הושתלו תאי פיגמנט של רשתית העין בחולה הסובל ממחלת ניוון הרשתית. פרופ' בנין: שינוי אופן הטיפול במחלות חשוכות מרפא

מאת: מערכת zap doctors

הושתלו תאי גזע עובריים אנושיים בחולה הסובל מניוון מקולרי ברשתית העין ושסופה עיוורון. ההשתלה המוצלחת התבצעה כחלק מטיפול חדשני ופורץ דרך, על-ידי ד"ר יצחק חמו, מנהל יחידת הרשתית בבית החולים הדסה. בשלב זה לא הודגמו סיבוכים, אך החולה צפוי למעקב רפואי הדוק במהלך השנה הקרובה כדי שניתן יהיה לקבוע בוודאות את בטיחות ההשתלה ואת הצלחת הריפוי. במסגרת הניסוי הנרחב בהדסה, יושתלו תאי גזע עובריים ב-15 חולים נוספים.

פרופ' בנימין ראובינוף: "ההשתלה שבוצעה בחולה הראשון מהווה את ההתחלה של ניסוי קליני, שיכלול חמישה עשר חולים ויהיה מהניסויים פורצי הדרך הראשונים בעולם של השתלת תאים, שמקורם בתאי גזע עובריים אנושיים. המטרה הראשונית של הניסוי הקליני היא לוודא שהשתלת התאים היא בטוחה, וכן לעקוב אחר מדדים שידגימו אפקט ריפוי".

שיתוף פעולה בין מחלקתי בהדסה

קבוצות המחקר של פרופ' בנימין ראובינוף, מנהל מרכז הדסה לחקר תאי גזע עובריים אנושיים ומנהל מחלקת נשים ויולדות בהדסה עין כרם, ופרופ' אייל בנין, מנהל המרכז למחלות ניוון רשתית ומקולה במחלקת עיניים בהדסה, משתפות פעולה למעלה מעשור בניסיון משותף לפתח את התנאים להבשלת תאי גזע עובריים.

תאי הפיגמנט ששימשו בהשתלה פותחו בשיתוף עם חברת ההזנק Cell Cure Neurosciences Ltd שפועלת על בסיס הטכנולוגיה שפותחה בהדסה במטרה למצות את פוטנציאל הריפוי של תאי גזע עוברים אנושיים לצורך השתלה במחלות ניוון רשתית ומערכת העצבים.

פרופ' אייל בנין, התייחס להשלכות העתידיות של הניסוי: "טיפולים תאיים המבוססים על תאי גזע עובריים או תאי אב מסוגים אחרים, עתידים לשנות את האופן בו מטפלים במחלות חשוכות מרפא, ואנו נרגשים להיות שותפים ולקחת חלק במהפכה פורצת דרך זו".

תאי גזע - הסיכוי לריפוי מחלה חשוכת מרפא

ניוון מקולרי הקשור בגיל (נמ"ג) פוגעת באופן קשה באיכות החיים של בני הגיל השלישי בכל רחבי העולם וידועה כסיבה השכיחה ביותר לעיוורון בעולם המערבי ועד היום לא נמצא ריפוי יעיל למחלה.

במחלת נמ"ג נפגע אזור המקולה של הרשתית החיוני לחדות מרכז שדה הראיה והמאפשר פעולות יום יומיות כגון קריאה וזיהוי פרטים. בארה"ב מאובחנים מדי שנה כ-1.6 מיליון איש. במחלה מאובחן חוסר תפקוד ומוות של תאי הפיגמנט של הרשתית שתומכים בחיוניותה ובתפקודה.

תאי גזע עובריים אנושיים, היכולים להתרבות במעבדה ללא הגבלה ולהבשיל לכל תא בגוף האדם, יכולים לשמש כמקור בלתי נדלה של תאי פיגמנט בריאים של הרשתית לשם השתלה וחידוש שכבת תאי הפיגמנט בחולי נמ"ג. כאמור, מטרת ההשתלה היא לעצור או להאט את התקדמות המחלה ולמנוע עיוורון.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי רשתית וניתוחי עיניים משולבים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום