פוחדים ללכת לרופא שיניים?

(2)
לדרג

על פי סקר שערכנו, שליש מהאוכלוסייה נמנע מטיפול אצל רופא שיניים כתוצאה מפחד - גם במצבי דלקת וכאב. מדוע נוצרת דנטל-פוביה? מהו מחיר ההמנעות?

מאת: מערכת zap doctors

על פי סקר אתר zap doctors, שבוצע בקרב 835 גולשים, עולה כי 2/3 מהם דיווחו כי מצב השיניים שלהם טוב. נתון זה מתאים לסקרים אחרים שבוצעו בארץ, בארה"ב ובאירופה, המעידים שכשליש מהאוכלוסייה נמנע מללכת לרופא שיניים. מדוע שליש מהאוכלוסייה נמנע מהליכה לרופא שיניים?

התגובה האינסטינקטיבית לנתון זה היא כי אנשים נמנעים מטיפולי שיניים בשל עלותם הגבוהה, אך מסתבר שהמספרים דומים גם בקרב אמריקאים שיש להם ביטוח שיניים, או אצל הבריטים שרפואת השיניים שלהם ממומנת באמצעות מימון ציבורי.

בסקרים שונים שבוצעו בעולם המערבי, למעלה מ-50% מהאוכלוסייה מדווחים על פחד כלשהו מרופא שיניים, גם אם מדובר על פחד ברמה די נמוכה. מתוכם, כ-15% מציגים דנטל-פוביה: חרדה דנטלית חריפה, שבעטיה הם נמנעים מלפנות למרפאת שיניים, אפילו במצבים של כאב ודלקת.

בנוסף לנתונים אלה, קיימת דעה רווחת בציבור, לפיה אם אדם אינו סובל מכאב ממקור דנטלי, אין לו כל סיבה ללכת לרופא שיניים. כ-2/3 מהאנשים הבאים לטיפול שיניים במקרה של בעיה נקודתית, אינם מגיעים לפני או אחרי לביקורת אצל רופא השיניים (בניגוד להמלצה).

מכאן עולה כי חצי מהאנשים המטפלים בשיניים שלהם נמנעים מטיפול חד-שנתי מסודר ועקבי מאותן הסיבות: חרדה דנטלית; "לא כואב לי כרגע"; רצון לא לשלם את ההוצאה הרפואית. כך יוצא שרבים אינם מגיעים לטיפולי מניעה וביקורות.

ד"ר גלית כהן, רופאת שיניים, מומחית לרפואת הפה ממרפאת מדארט, מסבירה לנו על חרדה דנטלית וכיצד ניתן להימנע ממנה לכתחילה, באמצעות תחזוקת שיניים נכונה.

כיצד מתפתחת דנטל-פוביה?

"דנטל פוביה מתפתחת בדרך כלל כתוצאה ממאורע טראומטי בעבר. זה יכול להיות טיפול שיניים מפחיד או רופא שיניים 'מפחיד' בילדות. כמו כן, התופעה יכולה להתפתח גם בעקבות טיפול שיניים שכאב. 'לא הצליחו להרדים את השן - ובכל זאת המשיכו לטפל בי' - לדוגמה".

מדוע לדעתך אנשים פוחדים ללכת לרופא שיניים?

"באופן כללי, טיפול רפואי איננו מסאז' מפנק. בטיפול שיניים נוגעים בעצב - ולכן הטיפול מלווה בכאב, אם אין הרדמה מספקת; לצד זאת, אין זה טיפול מציל חיים. המטופל מגיע או לא מגיע לטיפול - בהתאם לבחירתו. כך יוצא כי קל יותר 'לברוח' מהטיפול, לעומת טיפול רפואי אחר".

אילו בעיות מהותיות בשיניים יכול טיפול שוטף למנוע?

"תחזוקה שוטפת ומסודרת מונעת את מרבית בעיות השיניים. טיפולי שיניים נחוצים בעקבות התפתחות עששת ומחלת חניכיים. בניגוד לבעיות אחרות ברפואה, ניתן בקלות יחסית למנוע ולעצור התפתחות של עששת ושל מחלת חניכיים".

כיצד ניתן לשמור באופן יום-יומי על היגיינת הפה?

"השמירה על היגיינת הפה נעשית בשני מישורים: האחד - כלכלה נכונה ובריאה, המכילה פחות סוכרים, תוך המעטה ואף הימנעות מצריכת משקאות קלים ממותקים ומוגזים. השני - צחצוח נכון עם מברשת מתאימה ואביזרים המותאמים לפה המטופל".

כיצד ניתן להימנע מראש מבעיות חניכיים?

"בעיות חניכיים ניתנות למניעה על ידי סילוק פלאק (שאריות מזון הנדבקות לשן) ואבנית מהשיניים וכיסי החניכיים. הניקוי נעשה באמצעות המטופל, לפחות פעמיים ביום - ועל ידי שיננית מקצועית, בתדירות המותאמת לצרכי המטופל, כל שלושה עד שישה חודשים. לאנשים עם נטייה לבעיות חניכיים, או שאובחנה אצלם מחלת חניכיים, מומלץ להיבדק פעם בשנה אצל מומחה לחניכיים, על מנת להתאים להם תכנית תחזוקה וטיפול מקצועית יותר".

כיצד מצחצחים שיניים באופן נכון?

"לשן 5 אזורים: החלק העליון (הלועס), שני הצדדים לכוון החניכיים בצד הלחי ובצד הלשון, ושני הצדדים הבאים במגע עם השן הקדמית והאחורית יותר".

"את האזורים הלעיסיים והצידיים, לכיוון החניכיים, מצחצחים במברשת שיניים. יש להגיע עד לחניכיים, בזווית המאפשרת לסיבי המברשת לחדור בקלילות מתחת לחניכיים. את האזורים בין השיניים יש לנקות בעזרת חוט דנטלי, קיסמים או אביזרים המותאמים אישית לצחצוח על ידי השיננית. רצוי להוסיף מי פה המתאימים למצב השיניים והחניכיים של המטופל".

"בכל מקרה, מומלץ לקבל הדרכה מהשיננית האישית לגבי צורת הצחצוח המתאימה למצב השיניים של המטופל".

כמה פעמים ביום מומלץ לצחצח שיניים?

"מומלץ לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום, לאחר ארוחת הבוקר ולאחר ארוחת הערב, לפני השינה".

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי שיניים אסתטיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום