חולי סוכרת בסיכון לליקוי קוגניטיבי

(0)
לדרג

הסיכון בקרב מבוגרים החולים בסוכרת מסוג 1 לסבול גם מליקויים קוגניטיביים גדול פי חמישה, לעומת מבוגרים שאינם סוכרתיים. גם השמנה מעלה את הסיכון

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

יותר מרבע מהמבוגרים בגיל העמידה הסובלים מסוכרת מסוג 1, סובלים גם מליקוי קוגניטיבי בעל משמעות קלינית, כך עולה ממחקר חדש שנתוניו פורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת Diabetes Care.

מדגם המחקר כלל 97 מבוגרים עם סוכרת מסוג 1, שאובחנה בילדות ולעומתה קבוצת ביקורת שכללה 138 מבוגרים תואמים בגיל אך ללא סוכרת. כל המשתתפים השלימו סדרת מבחנים קוגניטיביים, כולל הערכת אינטליגנציה מילולית, יעילות פסיכו-מוטורית, תפקוד ניהולי, שטף מילולי, זיכרון למידה ועבודה וכישורי ראייה מרחבית.

ב-28% מהחולים בסוכרת מסוג 1, שכיחות הליקויים בשני מבחנים ומעלה הייתה גדולה פי חמישה לעומת שכיחות הליקויים בשני מבחנים לפחות, רק ב-5% מהמבוגרים ללא סוכרת.

ממצאים אלו עונים על ההגדרה של ליקוי קוגניטיבי בעל חשיבות קלינית וגם ביחס לרמת ההשכלה. גם כאשר החוקרים הוציאו מהמחקר חולים עם יתר לחץ דם לא חל שינוי בקשר בין סוכרת מסוג 1 לבין הליקוי הקוגניטיבי.

גם עלייה במסת הגוף מעלה את הסיכון לליקוי קוגניטיבי

בקרב משתתפים עם סוכרת מסוג 1 נמצא ריכוז ממוצע של 7.5% ומעלה המוגלובין מסוכרר המשמש כמדד לאיזון הסוכרת במהלך 14 שנים (1996-2013). מדד זה לווה בעלייה של יותר מפי שלושה בסיכון לליקוי קוגניטיבי. כמו כן, גם כל עלייה בת יחידה אחת במדד מסת הגוף הביאה לעלייה של כ-10% בסיכון לליקוי זה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מההערכה הנוירו-פסיכיאטרית של מבוגרים עם אבחנה של סוכרת מסוג 1 בילדות, עולה שכיחות של ליקוי קוגניטיבי בעל משמעות קלינית בקרב יותר מרבע מהחולים, בדומה לשכיחות של ליקוי קוגניטיבי קל במבוגרים בגילאי 85 שנים ומעלה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית ורופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים ביליניסון.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום