צנתור נדיר להחלפת מסתמי הלב

(0)
לדרג

צנתור כפול להחלפת שני מסתמים בחדרים שונים של הלב, בזה אחר זה, התבצע ברמב"ם בלבו של בן 72, ללא צורך בניתוח לב פתוח. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

בשבוע שעבר התבצע ברמב"ם הליך סבוך וחדשני, שבמהלכו הוחלפו שני מסתמי לב בלבו של שלום כהן בן ה-72 מקרית שמואל. זאת לאחר שאובחן כי הוא סובל מאי ספיקת לב קשה. כהן עשה היסטוריה, כשהפך למטופל הראשון בישראל ובין הבודדים בעולם, שעבר צנתור כפול להחלפת מסתם ביולוגי.
מסתבר שעד לפני כמה שנים, מטופל כמו כהן היה נאלץ במצב שכזה לעבור ניתוח לב פתוח חוזר, עם חיתוך של עצם החזה ושימוש במכונת לב ריאה. ניתוח כזה היה טומן בחובו סיכונים לסיבוכים ולזמני אשפוז והתאוששות ממושכים.

הליך סבוך ולא שגרתי

על שולחן הטיפולים בחדר הצנתורים, ביצעו רופאי רמב"ם בשלום כהן את הפעולה העדינה והחדשנית. בעזרת מכשור רפואי זעיר המיועד לכך, נכנס ד"ר ארתור קרנר, רופא בכיר ביחידה לקרדיולוגיה התערבותית ברמב"ם, דרך וריד המפשעה של המטופל אל המסתם אשר נמצא בצדו הימני של הלב, בין העלייה הימנית והחדר הימני והתקין בתוכו את המסתם החדש. מדובר בפעולה לא קלה המתבצעת לעתים רחוקות. גם פרופ' משנה גיל בולוטין, מנהל מחלקת ניתוחי לב ברמב"ם נטל חלק בניתוח כשנכנס דרך חוד הלב אל המסתם שבצדו השמאלי של הלב וביצע את החלפת המסתם באופן דומה. לדבריהם ייתכן שניסיונם כטייסי קרב הועיל להם גם במקרה הזה.

ד"ר קרנר: "מדובר באתגר טיפולי מעניין. הציוד הרפואי בו השתמשנו פותח במקור כדי לטפל בהיצרות של המסתם. השתלת מסתם ביולוגי קודמת בניתוח, אפשרה לנו לבצע את ההתאמות הנדרשות בטכניקה הצנתורית ולבצע פעולה חדשנית לטיפול במסתם כושל. בנסיבות המיוחדות שנוצרו ניצלנו הזדמנות להעניק טיפול איכותי יותר למטופל שלנו".

סיכון נמוך וקיצור זמני האשפוז וההחלמה

מרבית החלפות המסתמים באמצעות צנתור נעשות במסתם האאורטלי הנמצא בין החדר השמאלי לאבי העורקים. ביצוע ההליך במסתמים האחרים שבלב כמו במקרה זה, פחות שכיח ובעולם כולו נעשו עד כה כמה אלפי הליכים מסוג זה. ביצוע הצנתור בשני המסתמים בין העליות לחדרים, בניתוח אחד, נדיר ביותר.

ד"ר קרנר: "הסיכון בהליך הזה נמוך יותר, זמן ההתאוששות וההחלמה קצרים יותר והתוצאות מדברות בעד עצמן. באנשים כמו מר כהן, שזקוקים לטיפול בגילאים מבוגרים יחסית, הדבר מאוד משמעותי".

פרופ' משנה בולוטין מבהיר ומוסיף כי להליך החדשני יכולות להיות השלכות על האופן שבו יטפלו בחולים הללו מלכתחילה: "סטטיסטית יותר ויותר אנשים עוברים השתלות מסתמים ביולוגים בגילאים צעירים יחסית", אומר פרופ' משנה בולוטין, "הסיבה היא ההבנה שהודות לחידושים הטכנולוגיים, בעתיד ניתן יהיה לבצע בהם השתלות מסתם חדש בתוך המסתם המושתל הישן, באמצעות צנתור. אם עד כה הרפואה עמדה מאחורי ההבנה הזו רק ביחס למסתמים מסוימים, הרי שההליך שבצענו ברמב"ם מוכיח שהחשיבה הזו הייתה נכונה גם לגבי מקרים אחרים, מורכבים יותר. אין ספק שהמטופלים מרוויחים כאן איכות חיים".

זמן קצר לאחר ההליך ועוד באותו היום, המטופל התאושש ובתוך ימים ספורים הוא שוחרר לביתו.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:
פורום מחלות לב
פורום קרדיולוגיה - מבוגרים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום