בוטוקס וחומרי מילוי: כיצד להעלים קמטים?

(0)
לדרג

בוטוקס הוא חומר המילוי הוותיק ביותר ברפואה האסתטית. אילו עוד טיפולים חדישים קיימים כיום להעלמת קמטים והצערה של עור הפנים?

מאת: ~~ד"ר מוני פרידמן~~

בשנת 1989 אישר ה-FDA שימוש בבוטולין A - ומאז הוא מכונה "בוטוקס" על שם התכשיר שמייצרת חברת אלגרן, אך יש גם תכשירים אחרים למשל Dysport של חברת איפסן, שנפוץ יותר באירופה.

רעלן הבוטולינום, דהיינו הבוטוקס - גורם לכך שהשרירים באזור המיועד מפסיקים להתכווץ והבלוטות מפסיקות להפריש את תכולתן. כך הפנים מקבלות מראה חלק, צעיר ורענן יותר.
השימוש בבוטוקס הוא על ידי הזרקה מבוקרת של כמות קטנה, אשר משפיעה על המראה של האזור שהוזרק בלבד. כך ניתן לטפל בעזרת הבוטוקס בבעיות רפואיות וקוסמטיות, הנובעות מפעילות יתר של אותם שרירים ו/או בלוטות.

האם השפעת הבוטוקס פוחתת עם השנים? כל כמה זמן צריך לחזור על הפעולה?

באופן עקרוני, הבוטולינום משפיע באותה מידה לאורך זמן. על פי מחקר של חברת אלרגן, בין אחוז אחד לבין שני אחוז מהמטופלים בבוטוקס עלולים לפתח נוגדנים - דבר אשר מנטרל את השפעת הבוטוקס. ישנם מקרים בהם נזקקים למרווחים הולכים וגדלים בין הזריקות. מרווח מינימלי בין הטיפולים הוא שלושה חודשים, אבל אני ממליץ על שניים עד שלושה טיפולים בשנה.

כיצד מתבצע טיפול בוטוקס באזור הפנים מבחינה טכנית? מה משך זמן הטיפול?

למטופלים שרוצים בכך, נהוג למרוח משחת אלחוש מקומית, כחצי שעה טרם ההזרקה. תהליך ההזרקה עצמו קצר מאוד - ותוך דקות ספורות הוא מסתיים. ההזרקה מבוצעת במספר נקודות, בכל אזור על ידי מחט עדינה. כמות החומר המוזרק מזערית - ולכן הכאב זניח יחסית ולא נמשך בדרך כלל לאחר סיום ההזרקה.

האם יש לחומר תופעות לוואי או סיכונים כלשהם?

במינונים נמוכים, הבוטולינום טוקסין הוא חומר בטוח, במיוחד כשהטיפול מבוצע על ידי רופא מנוסה וזהיר. הטיפול עובר כמעט ללא תופעות לוואי משמעותיות. מקובל להזריק את הבוטולינום טוקסין לטיפולים אסתטיים בשליש העליון של הפנים.

ניתן לחלק את תופעות הלוואי לכאלה שקשורות לדקירה עצמה, כגון כאבים מקומיים, שטפי דם, כאבי ראש וחרדה. הסוג השני הן התופעות הקשורות לבוטולינום עצמו בשכיחות נמוכה, כגון תחושת צריבה במקום הזריקה, צניחת גבה או עפעף, כאבי ראש ממושכים ותסמינים דמויי שפעת אשר עוברים תוך מספר ימים. צריך לזכור שהשפעת הבוטוקס היא לזמן קצוב, כך שכל תופעות הלוואי זמניות (אם וכאשר הן מתרחשות).

מהם יתרונות הבוטוקס על פני חומרים אחרים? מה חסרונותיו?

ישנם עוד אמצעים לשיפור והעלמת מראה הקמטים, כגון טיפולי פילינג, טיפולים בלייזר, מכשור המבוסס על גלי רדיו, חומצה היאלורונית ואף ניתוחים פלסטיים. הזרקת הבוטולינום היא השיטה הפשוטה ביותר והמהירה ביותר, והיא מביאה לתוצאות הטובות ביותר עבור המטופלים המתאימים לה.

כיום ישנם חומרי מילוי חדישים יותר, הפועלים להצערת מראה הפנים. במה הם תורמים לנו? מה היתרון שלהם על בוטוקס?

כיום נהוג לשלב טכנולוגיות שונות בטיפולים אסתטיים. מקובל לשלב כמעט באותו הזמן בוטוקס עם חומרי מילוי, חוטים ואף טיפולי לייזר שונים. יש לזכור שהבוטוקס משפיע על השרירים על-ידי הרפייתם - וכך גורם לשיפור במראה הקמטים ולהעלמתם. ככל שאנחנו מזדקנים, איכות העור פוחתת - ובנוסף מתרחש איבוד של נפח הפנים.

חומרי המילוי על בסיס חומצה היאלורונית מיועדים להזרקה לדרמיס (שכבת עור) האמצעי והעמוק לתיקון והעלמת קמטים קלים עד עמוקים, לתיקון שקעים ואי סימטריות, להקניית נפח לאזורים שונים בפנים ולעוד שימושים, כדוגמת מילוי צלקות אקנה.

כיצד פועלת על הגוף חומצה היאלורונית? מהן התכונות שלה?

חומצה היאלורונית היא אחת מאבני הבניין החשובות של הרקמה הרכה בגופנו - ומיוצרת באופן טבעי. אך אחרי גיל 40 ישנה הפחתה משמעותית בייצורה. התפקיד העיקרי של חומצה היאלורונית הוא לשמור על נפח העור ועל לחותו - וכמו כן היא גם מרכיב חשוב בתיקון הרקמה. מוצרים על בסיס חומצה היאלורונית פועלים היטב בתחומי הניתוחים הפלסטיים והטיפולים האסתטיים, עקב יכולתה של החומצה ההיאלורונית לספח מים פי 1,000 ממשקלה המולקולרי.

כך היא מעניקה נפח לרקמה. כתוצאה מכך, פנים מבוגרות עם נפילת טונוס והיווצרות קמטים מקבלות מראה צעיר ורענן יותר. בנוסף, על פי מחקרים, חומצה היאלורונית מעודדת ומגרה יצירת קולגן חדש ואפקט דמוי אנטי-אייג'ינג.

כל כמה זמן נדרש לחזור על טיפול פנים באמצעות חומצה היאלורונית, כדי לשמר את התוצאה?

משך ההשפעה הממוצעת של חומרי המילוי הינו כחצי שנה עד שנה. מעבר ליתרון האסתטי, נמצא כי הזרקות חוזרות של חומרי מילוי אלה מונעות את המשך יצירת הקמטים שנגרמים על ידי הצטלקות פנימית.

איזה עוד אמצעים קיימים כיום ברפואה האסתטית, בתחום הצערת הפנים?

ישנם חומרים שנחשבים כחצי זמניים מסוג הידרוקסיאפטיט (מצוי בחומר המילוי רדיאס). אופציה נוספת היא מילוי בשומן עצמי, במיוחד למילוי נפח חסר גדול מאוד. אך קשה לצפות באופן מדויק את ההשפעות של הזרקת השומן העצמי, מאחר שחלק מתאי השומן נספגים בגוף מהר - ועל פי רוב יש צורך בטיפולים נוספים.

כמו כן, ישנו טרנד חדש של שימוש הולך וגובר בחוטים נספגים מסוגים שונים, חלקם בעלי פעולה של מיצוק העור, כגון החוטים החלקים. עבור מילוי, קיימים החוטים הספירליים; בעבור מתיחת העור, קיימים חוטים כגון סילואט ואפטוס. התוצאות של טיפול זה לרוב טובות - ונשמרות כשנה.

כיצד נדע לבחור את החומר המדויק והמתאים למראה הפנים שלנו?

ראשית, רצוי להגיע ממוקדים - ולציין בפני הרופא את הבעיה העיקרית שבגללה הגעתם. צריך לזכור שלנו, הרופאים, יש ראיה כוללת יותר - אשר לא תמיד זהה לבעיות שמפריעות למטופל. שנית, יש להתרשם מאיכות הייעוץ והמלצות הרופא.

יש לקחת בחשבון שככל שאנחנו מתבגרים, אנו סובלים יותר מפגיעה באיכות העור ומאיבוד נפח בשומן התת-עורי. כמו כן, יש לוודא שהחומרים שאנו מטופלים בהם הם חומרים מורשים, מוכרים ומקובלים.

ד"ר מוני פרידמן הוא כירורג כללי, עוסק בטיפולים אסתטים עם בוטוקס ובחומרי מילוי.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בקמטים ועיבוי שפתיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום