חד וכואב: ציפורן חודרנית

(6)
לדרג

ציפורן חודרנית גורמת לסבל קשה ועלולה להסתבך עד קטיעת אצבע, בפרט אצל חולי סוכרת. מהי ציפורן חודרנית? איך מטפלים בה? האם ניתן להיפטר ממנה לתמיד?

מאת: ד"ר יורם מוזס

ציפורן חודרנית היא תופעה שכיחה המופיעה בעיקר בבוהן הגדולה בכפות הרגלים, אך עשויה להופיע גם בשאר אצבעות הרגליים והידיים. התופעה נפוצה - עד פי שתיים ומעלה - אצל גברים יחסית לנשים. ציפורן חודרנית עלולה להופיע בגילאים שונים, החל מגיל ינקות - ועד לגיל מבוגר. שכיחותה עולה בקרב בני נוער וצעירים.

מהי ציפורן חודרנית?

בבסיס התופעה נצפית חדירה של הציפורן או של חלקה, לתוך מעטפת הרקמה הרכה בשולי הציפורן. הציפורן משנה את כיוון צמיחתה, מה שגורם בתחילה לכאב במגע ובהמשך להתגברות הכאב, יחד עם אודם ונפיחות. במצב מתקדם יותר עלול להיגרם זיהום קשה. במקרים קיצוניים, אצל אוכלוסיות המצויות בסיכון, הפצע עלול אף להוביל לכריתה של האצבע.

מהם הגורמים לציפורן חודרנית?

קיימים גורמים רבים המביאים לתופעה. העיקריים שבהם: גזירת ציפורניים לא נכונה, הזעת יתר בכפות הרגליים, אי שמירת היגיינה, חבלה מקומית, נעליים לוחצות, שינויים מבניים - גרמיים באצבעות, רקע גנטי, זיהומים ופטריות, סוכרת, מחלות לב, השמנה ועוד.

מהם הסימפטומים לציפורן חודרנית?

תחושת דופק באזור הכאב.

כאב חזק וחד באזור החיבור בין הציפורן לבשר.

אודם ונפיחות בקצה הציפורן.

האם יש דרגות חומרה שונות לתופעה?

אכן. בשלב 1 קיימים כאב קל ורגישות מקומית למגע; בשלב 2 הכאב תמידי עם אודם ונפיחות קלה בקצה האצבע; בשלב 3 הכאב גובר ומלווה בנפיחות ולעיתים מוגלה. זהו השלב הזיהומי; בשלב 4 קיימים שינויים בקצה האצבע עם הופעה של גרנולומה (בשר פרא) בשולי הציפורן - ועליה של שולי הרקמה הרכה על לוחית הציפורן, לפעמים עד להסתרתה, ביטוי להזנחה ומצב כרוני.

כיצד מטפלים בציפורן חודרנית?

הטיפול בציפורן חודרנית נחלק לשניים. בשלב ההתחלתי ניתן לטפל באופן שמרני, עם השריית הרגל במי סבון פושרים, נעילת נעליים נוחות/ סנדלים וניסיונות טיפול בהחדרת פתיל צמר גפן ושימוש בהתקנים ייעודיים הקיימים בשוק, להכוונה טובה יותר של צמיחת הציפורן.

השלב השני הוא ניתוחי - והוא מתרחש כאשר הכאב בלתי נסבל והטיפול השמרני נכשל. מאז התיאור הראשון בספרות הרפואית של הציפורן החודרנית, בשלהי המאה ה-19, תוארו עשרות שיטות ניתוחיות - חלקן פשוטות וחלקן מורכבות יותר - אולם העיקרון החשוב בטיפול הניתוחי מבוסס על הסרת קטע צדי מלוחית הציפורן החודרנית, בשילוב טיפול ברקמת הצמיחה (המטריקס) על ידי חומר כימי, מחט חשמלית, לייזר או גלי רדיו.

טיפול רדיקלי זה מצמצם עד למינימום את אפשרות הישנות הבעיה. ראוי להדגיש כי כל טיפול ניתוחי מחייב הרדמה מקומית ושמירה על סטנדרטים רפואיים מקובלים וקבלת הנחיות מהצוות הרפואי להמשך טיפול, דהיינו תרופה נגד כאבים והחלפת תחבושת. הרמת יד/ רגל והקפדה על ניקיון מקומי.

חשוב להדגיש: הטיפול הניתוחי נחשב לטיפול זעיר פולשני ונעשה לרוב במרפאה. מטרתו להשיג שביעות רצון גבוהה של המטופל בפתרון הבעיה הכאובה, הן תפקודית והן אסתטית - ולדאוג למניעת הישנות התופעה.

ומה קורה לאחר הניתוח?

הרקמות במקום מחלימות. קיימים כאבים ביום - יומיים הראשונים ולכן נוטלים משככי כאבים. לאחר מכן יש לאפשר מנוחה לאזור המנותח, מנוחה בת כשבועיים.

איך ניתן להישמר מפני ציפורן חודרנית?

גזירה ישרה ונכונה של הציפורן - ולאחר מקלחת (כאשר הציפורניים רכות).
לא לנעול נעליים לוחצות.
לטפל מיד עם תחילת תחושת הכאב ו/או האדמומיות באזור.
לערוך פדיקור מקצועי מפעם לפעם.

מה בנוגע לחולי סוכרת הסובלים מציפורן חודרנית?

אצל חולי סוכרת מצבה של הציפורן החודרנית עלול להידרדר במהירות - ולהגיע למצב חמור. מכיוון שחולי סוכרת סובלים פעמים רבות מחוסר תחושה בכפות הרגליים, הם מתקשים לאתר את היווצרות הציפורן החודרנית, מיד עם פריצתה - והם מגיעים רק כשהכאב חזק מאוד ודלקתי.

כידוע, אצל חולי סוכרת קיים מצב של חוסר איזון ברמות הסוכר בדם. לכן קיימת אצלם נטייה לפגיעה בעצבי הרגל ולפגיעה באספקת הדם לרגליים. חולים אלה צריכים להישמר היטב מפני זיהומים ופצעים, מכיוון שתהליך הריפוי ממושך במיוחד.

חשוב לדעת: אסור לבצע פרוצדורות פולשניות ברגל סוכרתית - ולכן טיפול בציפורן חודרנית הוא טיפול שייעשה אצל רופא מומחה ולא אצל פדיקוריסטית (גם כזו שמתמחה בפדיקור לחולי סוכרת).

ד"ר יורם מוזס הוא רופא מומחה בכירורגיה כללית וניתוחי ציפורן

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום ניתוח ציפורן חודרנית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום