הפרעת קשב וריכוז: אבחון סבוך

(0)
לדרג

הילד לא מצליח ללמוד? לא בטוח שהוא סובל מהפרעת קשב וריכוז. יש לשלול בעיות בבלוטת התריס, דיכאון וחרדה. רק לאחר אבחון ודאי יש לבחון מהו הטיפול המתאים

מאת: ~~ד"ר מרסלו שפיץ~~

דני, תלמיד כיתה ו' בן שתיים עשרה, אינו מצליח להתרכז בלימודים בחודשים האחרונים. הוא קם עייף בבקרים, מגיע לבית הספר - ואינו מצליח להתרכז ולעמוד בדרישות המורים. המורה המחנכת שלו מדווחת כי הוא אינו רגוע בכיתה וכי הוא חסר סבלנות כלפי מורים ותלמידים אחרים. הדבר ניכר גם בהישגיו הלימודיים של דני, כאשר לאחרונה חלה ירידה בציוניו.

על פניו, נראה כי דני סובל מהפרעת קשב וריכוז. הוריו של דני החליטו להתייעץ עם מספר מומחים - ואף ביצעו מבדקים לאבחון לקויות למידה. לאחר בירור מעמיק, התברר כי דני אינו סובל מהפרעת קשב, אלא משקד שלישי מוגדל, שגורם לו לסבל ומשפיע על תפקודו בכל תחומי החיים.

מהי הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז היא כיום ההפרעה הנוירו-התפתחותית השכיחה ביותר. ההערכה היא כי בעולם המערבי כ-5%-10% מהאוכלוסייה סובלים מההפרעה. עם זאת, מדינת ישראל הינה אחת המדינות בהן שיעור הילדים המאובחנים כסובלים מההפרעה גבוה מהממוצע בעולם המערבי - הממוצע בישראל מגיע עד ל-20% בקרב ילדים.

הפער הגדול הקיים בשיעורי האבחון בישראל נובע ברובו מאבחון לא נכון של ההפרעה, שאינו לוקח בחשבון את כל הסיבות שעומדות מאחורי הסימפטומים.

אבחון הפרעות קשה וריכוז (shutterstock)
אבחון הפרעות קשה וריכוז (shutterstock)

אילו בעיות רפואיות, מעבר להפרעת קשב וריכוז, עלולות לגרום הפרעה בתפקוד?

פעמים רבות אנו נתקלים בילדים הסובלים מבעיות רפואיות, כדוגמת הפרעה בתפקוד בלוטת התריס, דכאון וחרדה - ואף פסיכוזה, כאשר על פניו התנהגותם נראית למתבונן מהצד ככזו הנובעת מהפרעת קשב וריכוז.

לחילופין, ישנם ילדים הסובלים מבעיות רגשיות, תפקודיות, חברתיות ומשפחתיות, שכמו בעיות רפואיות, גם הן עשויות להתבטא, בין היתר, בהופעת סימפטומים של הפרעת קשב. יש לכך דוגמאות רבות, החל מילדים הסובלים מלקויות למידה, ילדים הסובלים מאלימות או התעללות מצד חבריהם לכיתה - ועד ילדים אשר עדים לאלימות קשה במשפחה. כל אלה עשויים לגלות חוסר שקט, חוסר יכולת להתרכז בלימודים ולעתים אף אימפולסיביות - התנהגויות האופייניות להפרעת קשב. מכל אלה, ניתן להסיק כי ילדים רבים עלולים להיות מאובחנים באופן שגוי כסובלים מהפרעת קשב, אך למעשה הנתונים מצביעים על כך כי כ-5% בלבד מהילדים בישראל ובעולם יסבלו מההפרעה.

כיצד מבצעים אבחון נכון להפרעת קשב וריכוז?

אבחון נכון הינו תהליך במסגרתו נלקחים בחשבון כל הגורמים שעשויים להוביל להופעת סימפטומים של הפרעת קשב - ושלילתם. כך, תהליך האבחון כולל בחינה מעמיקה של ההיסטוריה הרפואית וההתפתחותית של הילד. במידה ועולה חשש, יש להפנות את הילד לבדיקות נוספות, לשלילת קיומה של בעיה רפואית.

חשוב להדגיש כי המבחנים הממוחשבים הנמצאים כיום בשימוש, לאבחון הפרעת קשב, אינם מסוגלים לאתר בעיות רפואיות שעשויות לגרום לסימפטומי ההפרעה, ולכן מבחנים אלו כשלעצמם אינם מספקים לאבחון ההפרעה.

אבחון הפרעות קשה וריכוז (shutterstock)
אבחון הפרעות קשה וריכוז (shutterstock)

מה קורה במהלך המפגש עם הרופא?

במפגש הראשוני עם מומחה בתחום, הרופא בוחן את התנהגותו של הילד, הן באמצעות הסתכלות והן באמצעות שאלונים - האם ישנן תחושות מסוימות שהוא חווה, האם הוא סובל מפחדים או מחרדות, מה מעסיק אותו ועוד. ילדים שהינם בעלי נטייה לחרדה או בעלי עוצמות רגשיות מוגברות, עשויים להתקשות בוויסות רגשות, וחשוב שהרופא המאבחן יהיה ער לכך. עבור ילדים אלה, הטיפול התרופתי שעשוי להתאים הינו ממשפחת האמפטמינים, ולא תרופות ממשפחת מתילפנידאט כדוגמת ריטלין ודומיהן, שעשויות להוביל לתופעות לוואי כגון דכאון או חרדות. חלק מילדים אלה יגיבו מצוין לתרופות שמפחיתות עוצמות רגשיות, או כאלו שמפחיתות חרדה. לבסוף, ישנם מספר סימנים נוירולוגים רכים המופיעים בקרב ילדים הסובלים מההפרעה - ויכולים לסייע באבחונה.

מדובר בנקודות ציון התפתחותיות, שהעדרן עלול להצביע על קיום ההפרעה. כך, למשל, לילדים מגיל שבע יש יד, רגל ועין דומיננטית, בה יעדיפו להשתמש. כאשר מדובר בילד שעבר את גיל שבע - וטרם התגבשה אצלו דומיננטיות באיברים אלה, הדבר עשוי להצביע על קיומה של הפרעת קשב.

מדוע האבחון המדויק כה קריטי?

להקפדה על אבחון נכון ומדויק ניכרת חשיבות מכרעת גם לצורך התאמת המענה הטיפולי לילד. כך, אבחון לא נכון של ילד הסובל מפעילות יתר של בלוטת התריס, כמי שסובל מהפרעת קשב, יוביל למתן טיפול תרופתי להפרעה, שאינו יסייע לו בפתרון הבעיה האמיתית ממנה הוא סובל. ישנם הורים החוששים ממתן טיפול תרופתי לילדם, מתוך מחשבה שהטיפול יסב לו נזק.

כמובן שההפך הוא הנכון - וילד הסובל מהפרעת קשב שאינו מטופל מסב נזק לא רק לסביבתו, אלא גם לעצמו. כיום ישנם מגוון טיפולים תרופתיים, הנבדלים זה מזה במנגנוניהם ובמשך ההשפעה שלהם, וניתן לבחור בטיפול התרופתי, בהתאם למטרות הטיפול. כך, כאשר מדובר בילד שמתקשה לתפקד רק במסגרת הלימודית, ניתן להיעזר בטיפולים בעלי משך השפעה קצרת טווח. מאידך, ילד שזקוק לטיפול גם בשעות אחר-הצהריים, על מנת לתפקד באופן מיטבי ולקחת חלק בחוגים ולפגוש חברים, יוכל לקבל טיפול בעל משך השפעה ארוך טווח - קונצרטה שמשך השפעתה עד 12 שעות, וויואנס - בעלת משך השפעה של עד 13 שעות, המתאים גם עבור ילדים שטופלו בריטלין וסבלו מתופעות לוואי.

הדבר החשוב ביותר בטיפול תרופתי קבוע בהפרעת קשב הוא תיאום הציפיות עם הילד, על מנת שהטיפול יינתן לילד בהסכמה וברצון.

ד"ר מרסלו שפיץ הוא מנהל מחלקת אשפוז פסיכיאטרי לילדים, המרכז הרפואי לגליל.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום