מיגרנה: תוצאות הסקר הגדול

(0)
לדרג

כל מי שסבל מהתקף מיגרנה יודע שמדובר בחוויה קשה, העלולה להימשך שעות ספורות עד ימים ספורים. איך ההרגשה - ומה מסייע בזמן מיגרנה? אנחנו שאלנו, אתם עניתם

מאת: מערכת zap doctors

למרות העובדה שמיגרנה היא שם כולל למחלה אחת - לא כל אדם חווה אותה באופן דומה. למיגרנה יש מאפיינים מגוונים אצל חולים שונים. אתר "zap doctors" ערך את סקר המיגרנה הגדול בקרב 3,536 גולשים - ולמד על מאפייניה השונים של המחלה הנפוצה, הפוגעת בתפקוד של רבים מאתנו.

מהם התסמינים המופיעים בהתקף מיגרנה אצל מרבית החולים? באיזו תדירות מופיעים ההתקפים? מהי עוצמתם? מהם הטריגרים המעוררים את ההתקף? והכי חשוב - איזה טיפול במיגרנה מסייע להתמודד עם המצב? על שאלות אלה ועוד - נשיב במאמר זה בעזרתו של ד"ר אריה קוריצקי, נוירולוג, לשעבר מנהל היחידה לכאבי ראש בבית החולים "בילינסון" ולשעבר יו"ר האגודה הישראלית לכאבי ראש ופנים.

סקר מיגרנה (אילוסטרציה: shutterstock)
סקר מיגרנה (אילוסטרציה: shutterstock)

מהי מיגרנה? כיצד היא שונה מכאב ראש "רגיל"?

ד"ר קוריצקי: "מיגרנה היא מחלה שהסובלים ממנה חווים התקפים הכוללים כאב ראש, לצד תסמינים נוספים. ההבדלים בין כאב ראש "רגיל" לבין התקף מיגרנה ברורים. בראש ובראשונה, מיגרנה היא לא "רק" כאב ראש ויש קריטריונים ברורים העוזרים להבדיל בין כאב ראש "רגיל" לבין התקף מיגרנה. כך, למשל, משך ההתקף - מיגרנה נוטה להימשך זמן רב יותר; האם כאב הראש מוגבר במאמץ? במיגרנה - כן; האם הכאב חדד צדדי ופועם? והכי חשוב - האם הכאב מלווה בתסמינים נוספים?"

אילו תסמינים מופיעים בהתקף מיגרנה?

ד"ר קוריצקי: "לצד כאב הראש, שעל פי רוב הוא חד צדדי ופועם, מופיעים בהתקף מיגרנה תסמינים מגוונים, כגון: רגישות לאור ורעש, בחילה, הקאה, הזעה, חיוורון ועוד. חלק קטן מהחולים (כעשרה אחוז בערך) מדווחים גם על הפרעה חולפת במערכת העצבים המקדימה לרוב את כאב הראש. הפרעה תפקודית חולפת זו נמשכת לרוב כחצי שעה ועלולה להתבטא בעיקר בליקוי בשדה הראיה, במקרים מסוימים גם הפרעה בדיבור, נימול בחצי גוף או חולשה מוטורית. התופעה קרויה "אאורה" ובמקרה של הפרעת הראיה היא מתבטאת בהבזקים, אורות מרצדים, איבוד ראיה חלקי ועוד".

מסקר המיגרנה של "zap doctors" ניתן ללמוד אילו מהתסמינים האלה נפוץ במיוחד בקרב הנשאלים. על כאב ראש חזק בעת התקף מיגרנה, דיווחו קרוב 47% מהנשאלים; 22% דיווחו על רגישות לקול; 18% דיווחו על רגישות לאור; 14% דיווחו כי התקף המיגרנה שלהם לרוב מלווה בבחילות ו/או הקאות.

כפי שהתסמינים משתנים מחולה לחולה, כך גם עוצמתם משתנה בין החולים.

באמת? האם אפשר לומר כי יש עוצמות שונות להתקף מיגרנה?

ד"ר קוריצקי: "בוודאי. הכוונה היא לעוצמת התסמינים ועוצמת הסבל בעקבותיהם. לא כל התקף הוא זהה. ההבדל הוא לא רק בין החולים - כל אדם חווה התקף מיגרנה שונה - אלא יש הבדל גם בין התקף להתקף אצל אותו חולה. לפעמים החולה מדווח על התקף נוראי שלא חווה כמותו ולפעמים ההתקף נסבל.

התסמינים הנלווים למיגרנה וכאב הראש עצמו, נחווים בעוצמה זו או אחרת, כאשר יש חולים החווים התקפים חזקים מאד, ואילו אחרים מדווחים על עוצמות נסבלות יותר".

מהסקר עולה כי מרבית הנשאלים חווים התקף מיגרנה בעוצמה חזקה עד חזקה מאוד (75%); 19% מהנשאלים מתארים בעוצמה בינונית; ו-7% חווים התקפי מיגרנה בעוצמה חלשה.

סקר מיגרנה (אילוסטרציה: shutterstock)
סקר מיגרנה (אילוסטרציה: shutterstock)

באיזו תדירות מופיעים התקפי המיגרנה?

ד"ר קוריצקי: "תדירות ההתקפים היא מאפיין המשתנה בין חולי המיגרנה השונים. יש חולים המדווחים על התקף אחת למספר חודשים; אחרים יכולים לחוות הרבה יותר התקפים, אפילו מספר פעמים בחודש או בשבוע. גם משך ההתקף משתנה. אורכם של התקפי מיגרנה נע בין ארבע עד 72 שעות".

כאשר משתתפי הסקר נשאלו מהי התדירות שבה הם סובלים ממיגרנה, 56% השיבו שהם סובלים לפחות מהתקף אחד בחודש, 19% השיבו כי הם סובלים מהתקף אחת לחודש עד שלושה חודשים, ורבע מהנשאלים השיבו כי הם סובלים מהתקף מספר פעמים בשנה.

מהן ההשלכות שיש למיגרנה על איכות החיים של הסובלים ממנה?

ד"ר קוריצקי: "ההשלכות קשות מאד. לא רק על האדם עצמו, שאיכות חייו נפגמת קשות, אלא גם על המשפחה ועל החברה ואפילו הכלכלה. למעשה, מיגרנה היא מחלה הפוגעת במספר מעגלים. רבים מהחולים "מושבתים" אחת לזמן מה, למשך זמן מסוים. זה אומר שהם לא מתפקדים בבית; עם המשפחה; בחוץ עם החברים; וגם עבודתם נפגעת. קיימות אינדיקציות ברורות לכך שאנשים החיים עם מיגרנה יצליחו פחות בלימודים - ויתקדמו לאט יותר במקום העבודה. רבים מהם לא מגיעים לעבודה, נוכח התקפים - ורבים נקלעים לסכסוכים עם בני משפחה וחברים. חוסר התפקוד מקשה מאד על כולם. מעבר למעגלים הקרובים הללו, יש השלכות גם על מעגלי חברה - כלכלה - מדינה. לא רק החולה סובל מנטל ההתקפים, אלא החברה כולה. בארצות הברית נאמדו ההפסדים של הכלכלה עקב מיגרנה בסכום אסטרונומי: 17 מיליארד דולר. זהו הסכום שהמשק האמריקאי מפסיד כל שנה כהשלכה ישירה ממיגרנה (תרופות, הפסד עבודה, גירושים, ביקורים אצל רופא ועוד)".

על עובדות מצערות אלה, מצביעים גם נתוני הסקר 43% מהנשאלים הזדהו עם תיאור לפיו המיגרנה פוגעת קשות באיכות חייהם. 33% דיווחו על חוסר יכולת לתפקד בעת התקף מיגרנה. 12% העידו כי הם נאלצים לקחת יום חופש מהעבודה בזמן התקף וכ-12.8% מהנשאלים דיווחו על קושי לתפקד עם הילדים.

מהן אפשרויות הטיפול במיגרנה?

ד"ר קוריצקי: "אפשרויות הטיפול כוללות נטילת משככי כאבים מוכרים, הנמכרים ללא מרשם רופא, כדוגמת משככי כאבים שכולנו מכירים: אקמול, נורופן, אדקס ודומיהם. או טיפול במשכך כאבים המכיל שילוב של קפאין פאראצטמול ואספירין, כדוגמת אקסדרין, הנמצא יעיל בטיפול במיגרנה והתסמינים הנלווים אליה בחילה ורגישות לאור.

אפשרות נוספת היא טיפול במיגרנה באמצעות תכשירים נוגדי דלקת.

אפשרות טיפולית נוספת כוללת תרופות מרשם ייעודיות למיגרנה, ממשפחת הטריפטנים, דוגמת ריזלט, רילרט, אימיטרקס זומיג ונרמיג.

אצל חלק מהמטופלים בהם ההתקפים תכופים יותר ניתן טיפול תרופתי מונע כאן משתמשים בתרופות ממשפחות שונות המיועדות גם לטיפול במצבי תחלואה אחרים, שונים בתכלית, אבל נמצאו כיעילות למניעת התקפי מיגרנה. כך, למשל, טיפול תרופתי קבוע בתרופות מסוימות להורדת לחץ דם, מסייע לחלק מהחולים בהפחתת מיגרנות. לא פעם נעשה גם שימוש בתרופות אנטי אפילפטיות המסייעות לחולים המדווחים על התקפי מיגרנה תכופים וקשים - גם תרופות נוגדות דלקת ומרפות שרירים מסייעות לחלק מהמטופלים המוצאים בטיפול זה פתרון יעיל.

הטיפול במיגרנה איננו אחיד ומשותף לכולם. מה שעוזר לחולה אחד לא יעזור בהכרח לחולה אחר - ולכן הבסיס הוא התאמה אישית של הטיפול ומציאת נתיב הסיוע האידאלי עבור כל חולה בפני עצמו.

ככלל, ניתן לומר כי ניתן גם לטפל במיגרנה על ידי שילוב של מספר תרופות, תוך בדיקת שילובים יעילים עבור החולה הספציפי. הבסיס הוא התאמת טיפול אישי. אפשר גם לשלב טיפולים משלימים, (דיקור סיני הוא הטיפול היחיד אשר מגובה מחקרית כטיפול מסייע), הזרקות בוטוקס (יעיל בעיקר במקרים של כאב ראש כרוני יום יומי ופחות במיגרנות) וכן טיפול תזונתי".

34% מהמשתתפים בסקר השיבו כי הם סובלים בשקט ונחים בחדר חשוך עד שהכאב יחלוף. כמעט 50% מהנשאלים נעזרים במשככי כאבים ללא מרשם רופא. נתון מפתיע מלמד כי רק כ-13.2% משתמשים בתרופות הייעודיות לטיפול במיגרנה; 3.2% בלבד פנו לחפש מזור ברפואה משלימה.

לסיכום, מיגרנה היא לא רק כאב ראש - והמאפיינים של מחלה זו, המפריעה לתפקודם של רבים מאתנו, משתנים בין חולה לחולה. כל מי שסובל ממיגרנה יכול להיעזר באחד מתוך הטיפולים הרבים המוצעים כיום - ולהמשיך לחפש את האמצעי שיביא לו מזור ויסייע לו לשפר את איכות חייו שנפגעת בכל התקף מחדש.

בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה וכאבי ראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום