העולים בסיכון להפטיטיס סי

(0)
לדרג

עולים מברה"מ לשעבר וישראלים שקיבלו עירויי דם עד 1992, נמצאים בקבוצת סיכון לחלות בנגיף הפוגע בכבד. לפי התוכנית לטיפול יש לאתרם ולערוך בדיקות סקר

מאת: מערכת zap doctors

עולים רבים מחבר העמים וממדינות נוספות במזרח אירופה נשאים של נגיף HCV הגורם לדלקת כבד חריפה או כרונית מסוג הפטיטיס C או B, שכן במערכת הבריאות בארצות אלה היה נפוץ בעבר השימוש במחטים ללא חיטוי מספק. גם ישראלים שקיבלו עירויי דם ומוצריו לפני 1992 נמצאים בקבוצת סיכון זו לצד אנשים המזריקים סמים. כך עולה מנתונים שהוצגו בשבוע שעבר בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, שדנה בתוכנית לאומית לאיתור, מניעה וטיפול באוכלוסיות אלו.

עוד עולה מהנתונים כי קיימת מודעת נמוכה מאוד למחלה בקרב הציבור בישראל, ובעיקר בקרב הקבוצות באוכלוסייה הנמצאות בסיכון: רק 25% מנשאי נגיף דלקת כבד C מאובחנים בגלל חוסר המודעות לביצוע בדיקת הסקירה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) אמר "לפי ההערכות, אלפי עולים יוצאי בריה"מ לשעבר ומזרח אירופה נשאים וחולים בצהבת נגיפית מסוג C. גם ישראלים שקיבלו עירויי דם ומוצריו עד 1992, עם הפעלת סריקה לנגיף דלקת כבד C במד"א, נמצאים בקבוצת סיכון".


פרופ' זיו בן ארי, מנהלת המכון למחלות כבד במרכז הרפואי תל השומר, הדגישה כי דלקת כבד חדה עלולה להתקדם למחלה כרונית המתבטאת בהצטלקות הכבד - שחמת. לדלקת כבד ולשחמת גורמים אחדים כולל הדבקה בנגיפי דלקת כבד B ו-C. מדובר במחלות מורכבות לטיפול, שיטילו עומס בלתי אפשרי על מערכת הבריאות בעשור הקרוב".

פרופ' ריפעת ספאדי, יו"ר החברה לחקר הכבד ומנהל היחידה למחלות כבד בבית חולים הדסה בירושלים, הדגיש כי "חלון הזמן שלנו הולך ומצטמצם", והוסיף כי יש להעלות את המודעות למחלה גם בין רופאי הקהילה.

תכנית לאומית להגברת המודעות להפטיטיס B ו C

בדיון הוצגה תוכנית פעולה מפורטת ומגובשת שאושרה על ידי המועצה הלאומית לגסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלות כבד והחברה הישראלית לחקר הכבד. משרד הבריאות אישר את השלב הראשוני של סקירה של קבוצות סיכון בין גילאי 20 עד 70, ודן כרגע עם קופות החולים בדרכים ליישום התוכנית. התוכנית כולה עומדת כעת לאישורו של משרד הבריאות. לפי ההערכות, אם לא יאותרו החולים במחלה, הרי שמשנת 2020 לערך צופים במערכת הבריאות עול כלכלי כבד מנשוא כתוצאה מטיפול במצבים מסכני חיים המחויבים בטיפול.

יוזם הדיון, ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) קרא למשרד הבריאות ולקופות החולים להזמין אוכלוסיות בסיכון לבדיקות ולטיפולי מנע: "המודעות לסכנה היא השלב החשוב, כיוון שרוב הנשאים כלל אינם מודעים לקיומה".

כ 180 מיליון איש ברחבי העולם נושאים את הנגיף ונמצאים בסיכון לפתח שחמת כבד (צלקות בכבד) ו/או סרטן כבד ראשוני. כארבעה מיליון איש נדבקים במחלה מדי שנה. למעלה מ-350 אלף איש בשנה מתים ברחבי העולם ממחלות כבד הקשורות לנגיף זה.

בואו לדבר על זה בפורום הפטיטיס C.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום