המדריך השלם לבעיות כתף

(100)
לדרג

כאבים בכתף עלולים להיגרם בשל דלקת או קרע בגיד, חוסר יציבות או דלקת פרקים. ניתן לטפל בכאב בעזרת שינוי פעילות, תרופות או בניתוח

מאת: ד"ר רם ירון

הכתף שלנו מורכבת ממספר מפרקים, אשר מאפשרים - יחד עם הגידים והשרירים - טווח תנועה רחב בזרוע, החל מזריקת כדור וכלה בגירוד של הגב. לעתים מתרחשת פגיעה במבנה הרקמה הגרמית או ברקמה הרכה בכתף, מה שעלול להוביל לכאב בעת תנועה או לכאב מתמיד. אם מדובר בכאב שמתמשך לאורך תקופה ואינו חולף מאליו - יש לגשת לאבחון רפואי, על מנת לבדוק את שורש הבעיה.


הסיבות לכאבים בכתף מגוונות ובהתאם לכך גם אפשרויות הטיפול. על מנת להבין את הסיבות לכאבים בכתף, יש להבין קודם כל את מבנה הכתף. הכתף מורכבת משלוש עצמות: עצם הזרוע העליונה (עצם הזרוע), להב כתף (עצם השכם), ועצם הבריח.
ראש עצם הזרוע העליון משתלב בשקע מעוגל בכתף שנקרא glenoid (מכתש). שילוב של שרירים וגידים שומר על עצם הזרוע - ומוודא שהוא נותר ממורכז בשקע הכתף. רקמות אלה, הנקראות השרוול המסובב, מכסות את ראש עצם הזרוע העליון ומחברות אותו לכתף.

מהן בעיות הכתף המרכזיות?

ניתן לחלק לארבע קטגוריות מרכזיות את מרבית בעיות הכתף:

1. דלקת גיד או קרע גיד בכתף

2. חוסר יציבות של הכתף

3. דלקת פרקים במפרק הכתף

4. שבר מסביב לכתף


סיבות נוספות, אם כי נפוצות הרבה פחות, עלולות להיות גידול, זיהום ובעיות עצבים.

בורסיטיס - Bursae הם שקים קטנים מלאי נוזלים המצויים במפרקים בכל הגוף, לרבות הכתף, ותפקידם לשמש ככרית בין העצמות לרקמות הרכות שמעל, ובכך לסייע להפחתת החיכוך בין שרירי הגלישה והעצם.

לעתים שימוש מופרז בכתף עלול להוביל לדלקת ולמצב רפואי המכונה בורסיטיס. מצב זה מתרחש לעתים קרובות, במקביל למצב של גיד שרוול מסובב. אי לכך, פעולות יומיומיות ולכאורה פשוטות, כמו סירוק השיער או לבישת בגדים, עלולים להפוך לקשים וכאובים - נוכח הרקמות הרבות בכתף הסובלות מדלקת.


בעיות כתף. צילום: שאטרסטוק

כיצד נגרמת דלקת בגיד?

הגיד הוא מעין כבל שמחבר את השריר לעצם. בדומה לסוליה של נעל אשר נשחקת לאורך זמן - ולבסוף נהרסת עקב שימוש יתר, כך גם הגיד נשחק באטיות, לאורך זמן. לרוב, פגיעה בגיד היא אחת משני סוגים:

פגיעה חריפה - פגיעה זו נובעת מאימון מוגזם, זריקות כדור או פעילויות אחרות מעל הראש, במהלך עבודה או ספורט. פגיעה זו עלולה להוביל לדלקת חריפה.

פגיעה כרונית - פגיעה זו נובעת ממחלות ניווניות כמו דלקת פרקים, מתנועות חוזרות או מתהליך ניווני בשל גיל, שעלול להוביל לדלקת כרונית.

הגידים הנפוצים ביותר בכתף הם ארבעה גידי השרוול המסובב (הסופראספינאטוס, אינפראספינאטוס, טרס מיינור וסבסקפולריס ויש המוסיפים את גיד הבייספס). השרוול המסובב מורכב מארבעה שרירים קטנים וגידיהם אשר מכסים את ראש עצם הזרוע העליון ומשמרים אותו בשקע כתף. השרוול המסובב מסייע לספק תנועת כתף ויציבות.

כיצד נגרם קרע בגיד?

פיצול וקריעה של גידים עלול לנבוע מפגיעה אקוטית או משינויים ניווניים בגידים עקב גיל מתקדם, שימוש יתר בטווח ארוך ובלאי - או מפציעה פתאומית. קרעים אלה עלולים להיות חלקיים או לפצל לגמרי את הגיד לשני חלקים. כאשר מתרחש קרע שלם, לרוב מדובר במקרה בו הגיד התרחק מחיבורו לעצם. פציעות שרוול מסובב וגיד שרירי הן בין הנפוצות ביותר בפגיעות מסוג זה.

מהי פגיעה בכתף וכיצד היא נגרמת?

פגיעה בכתף מתרחשת כאשר בחלק העליון של להב הכתף (acromion) יש לחץ על הרקמות הרכות הבסיסיות, כאשר הזרוע מורמת מהגוף. כשהזרוע מורמת, מתרחש שפשוף או פגיעה בגידי השרוול המסובב והבורסה. מצב זה עלול להוביל לבורסיטיס, דלקת של הגיד, הגורם לכאב והגבלת תנועה. לאורך זמן, פגיעה חמורה עלולה אפילו להוביל לקרע שרוול מסובב.

כיצד נגרמת חוסר יציבות בכתף?

חוסר יציבות בכתף מתרחש כאשר ראש עצם הזרוע העליון נחלץ משקע הכתף. מצב זה עלול להתרחש כתוצאה מפגיעה פתאומית או משימוש יתר.

נקעי כתף יכולים להיות חלקיים, במצב בו הכדור של הזרוע העליונה יוצא רק באופן חלקי מתוך השקע - ומצב זה נקרא תת פריקה. כאשר מתרחש נקע מלא, כל הכדור יוצא מהשקע - ולא חוזר באופן עצמוני.

ברגע שהרצועות, הגידים והשרירים סביב הכתף גמישים מדי או קרועים, פריקות עלולות להתרחש שוב ושוב. נקעים חוזרים, אשר עשויים להיות חלקיים או מלאים, גורמים לכאב ולחוסר יציבות בעת ניסיון להרים את היד או להעביר אותה מסביב לגוף. פריקות חוזרות ונשנות, או תתי פריקה, עשויים להוביל לעלייה בסיכויים לפתח דלקת מפרקים במפרק.

מהי דלקת פרקים? כיצד היא עשויה להשפיע על כאבים בכתף?

כאבים בכתף יכולים לנבוע גם מדלקת פרקים. ישנם סוגים רבים של דלקת פרקים. הסוג הנפוץ ביותר הוא דלקת מפרקים ניוונית, המוכרת גם כדלקת פרקים ניוונית "בלאי". התסמינים כוללים נפיחות, כאב ונוקשות - ומתחילים להופיע בדרך כלל בגיל העמידה. דלקת מפרקים ניוונית מתפתחת באופן אטי והכאב הנובע מכך מחמיר לאורך הזמן.

דלקות מפרקים ניווניות עשויות להיות תוצאה של פעילות גופנית או תוצאה של פציעת עבודה. סוגים נוספים של דלקת מפרקים עלולים להיות קשורים לקרעים ב-Rotator cuff, לזיהום, או להיות תוצאה של דלקת של מפרק הגלנו-הומרלי.

באופן טבעי, אנשים לעתים מנסים להימנע מתנועות בכתף, בניסיון להפחית את הכאב במפרקים. הימנעות זו מתנועה עלולה להוביל להידוק או להתקשות של חלקי הרקמות הרכים של המפרק -וכתוצאה מכך להגבלה כואבת של תנועה. מצב זה מכונה "כתף קפואה".

כיצד נגרמים שברים בכתף?

שברים בכתף נפוצים בעצם הבריח (קלויקולה), בזרוע (עצם זרוע עליון), ובעצם השכם (סקפולה).

שברים בכתף בקרב חולים מבוגרים הם לעתים קרובות תוצאה של נפילה מגובה. בקרב חולים צעירים, שברים בכתף נגרמים - לעתים קרובות - על ידי פגיעה כתוצאה מאנרגיה גבוהה, כגון תאונת רכב או פציעת ספורט כתוצאה מסקי או אופניים. שבר גורם במקרים רבים לכאב חמור, נפיחות ושטפי דם בכתף

מדוע חיוני להגיע בהקדם לבדיקת רופא?

במקרה של פציעה אקוטית הגורמת לכאב עז, יש לגשת לאבחון רפואי בהקדם האפשרי. אם הכאב הוא פחות חמור, זה יכול להסתיים בהמלצה לנוח מספר ימים, כדי לראות אם הזמן יפתור את הבעיה. אם הכאב נמשך לאורך זמן, יש לגשת לרופא שיבצע הערכה יסודית, על מנת לקבוע את הסיבות לכאב בכתף - וימליץ על אפשרויות טיפול.

צתידרש בדיקה גופנית מקיפה כדי למצוא את הסיבות של הכאב בכתף. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצע הליך האבחון של בעיות הכתף השונות?

הצעד הראשון בהערכה הוא בירור יסודי של ההיסטוריה הרפואית. הרופא עשוי לשאול איך ומתי התחיל הכאב, בין אם זה אירע לפני זמן רב או זמן קצר - ואיך הבעיה טופלה; כל זאת, על מנת לקבוע את מקור הכאב. מכיוון שרוב הפגיעות נגרמות על ידי פעילויות ספציפיות, הן עשויות לבוא על פתרונן על ידי טיפולים מסוימים. לכן, היסטוריה רפואית יכולה להיות כלי רב ערך במציאת המקור לכאב.

כמו כן, תידרש בדיקה גופנית מקיפה כדי למצוא את הסיבות של הכאב בכתף. הרופא יחפש פגמים פיזיים, נפיחות, חולשה או עיוות שרירים - ויבדוק אזורים רגישים; וכמובן גם טווחים של תנועה וכוח וכמובן, בדיקות רפואיות בהתאם לצורך.

ומה באשר לצילומי הדמיה כחלק מתהליך האבחון?

על מנת לזהות את הגורם לכאב, הרופא עשוי להזמין את הבדיקות הבאות:

צילומי רנטגן, שיציגו את כל הפציעות לעצמות המרכיבות את מפרק הכתף.

בדיקות MRI ואולטרה-סאונד שיתנו תמונה טובה של הרקמות הרכות.

טומוגרפיה ממוחשבת (CT) שתיצור מבט מפורט מאוד של העצמות באזור הכתף.

מחקרי חשמלEMG (electromyogram) על מנת להעריך את התפקוד העצבי.

רנטגן Arthrogram:במהלך מחקר רנטגן זה, מוזרק צבע לתוך הכתף המדגים את השרירים המקיפים אותה ואת הגידים בצורה טובה יותר. עוד ניתן לציין את הארתרוסקופיה האבחנתית.

מהם עיקרי הטיפול בבעיות הכתף?

שינוי בפעילות: בדרך כלל, טיפול כרוך גם בשינוי הפעילות היום יומית המכאיבה וגם בטיפול פיזי שיסייע לשפר את הכוח ואת הגמישות בכתף. למשל: הימנעות מפעילות יתר; או הימנעות מפעילויות העלולות לגרום כאבים בכתף.

תרופות: לעתים יסתייע הרופא בתרופות, על מנת להפחית את הדלקת והכאב, כמו גם בזריקות של תרופות משתקות וסטרואידים במטרה להקל על כאב.

ניתוח: 90% מהמטופלים ירגישו הקלה בכאב לאחר שינוי הפעילות, מנוחה, תרופות ועוד. יחד עם זאת, כ-10% יאלצו לעבור ניתוח שיכול להתבצע בשיטה ארתרוסקופית, לתיקון נזקים ברקמות הרכות, כגון לברום או גיד מסובב קרוע.

בהליך כירורגי זה, הרופא נעזר במצלמה ובסיבים אופטיים. ארתרוסקופיה יכולה להראות פציעות ברקמות רכות שאינן נראות לעין או שקשה לגלות באמצעות בדיקות אחרות. כאמור, ארתרוסקופיה יכולה להיות גם אבחונית אך בהחלט גם טיפולית - ולסייע בתיקון הבעיה. ניתוחי כתף יכולים להתבצע גם בשיטה הפתוחה לשחזורים גדולים יותר, לתיקון שברים או להחלפת מפרק הכתף.

ד"ר רם ירון הוא מומחה לכירורגיה אורתופדית ולפגיעות כתף ומומחה לרפואת ספורט, מרכז המומחים של אסותא.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום