ויטמין סי ללב בריא

(0)
לדרג

מחקר ענק בדנמרק מגלה כי רמות גבוהות של ויטמין C עשויות להפחית את הסיכון למחלת לב ולמוות; הסיכון הנמוך ביותר - בקרב מי שאכלו הרבה פירות וירקות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

רבות נכתב על חשיבותה של התזונה הבריאה והשפעתה על בריאות הלב, אך מממצאים חדשים שפורסמו לאחרונה בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition עולה כי ההגנה על הלב עשויה לנבוע מעלייה ברמות ויטמין C, הודות לצריכה רבה של פירות וירקות.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות קרוב ל-100 אלף משתתפים מקופנהגן, שסיפקו דגימות דנ"א ובחנו את רמות ויטמין C בדגימות של כ-3,500 משתתפים. בנוסף, כ-83 אלף משתתפים סווגו לארבע קבוצות על בסיס תדירות צריכת פירות וירקות: כמעט אף פעם (6,370), פחות מפעם ביום (17,580), פעם ביום (28,520) ולפחות פעמיים ביום (30,790).

בתת הקבוצה שצרכה את הכמות הגדולה ביותר של פירות וירקות תועד סיכון נמוך יותר משמעותית למחלת לב איסכמית, בהשוואה לקבוצה שצרכה את הכמות המעטה ביותר (ירידה של כ-13% בסיכון למחלת לב איסכמית), כמו גם סיכון נמוך יותר למוות מכל סיבה (ירידה של 20%). תוצאות דומות תועדו עם צריכת פירות בלבד או צריכת ירקות בלבד.

לדברי החוקרים, הממצאים הצביעו על עלייה הדרגתית בריכוז ויטמין C בדם עם הגדלת צריכת פירות. מניתוח נוסף של הנתונים עלה כי באלו עם רמות גבוהות גנטית של ויטמין C תועדו סיכונים נמוכים יותר, אם כי ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית. למרות זאת, החוקרים כותבים כי לא ניתן להתבסס על הנתונים לשלול כי התועלת של תזונה נכונה, לפחות בחלקה, נובעת מריכוז גבוה של ויטמין C.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום