מדריך: הכל על שיני חלב

(28)
לדרג

מדוע נושרות שיני החלב - ומתי הן אמורות להתחלף? מדוע חשוב לטפל ומהר בחבלה בשיני החלב, כדי למנוע נזק לקבועות, ואיך מונעים עששת?

מאת: פרופ' גדעון הולן

שיני החלב, 20 בסך הכל, נקראות גם "שיניים נשירות", מכיוון שהן צפויות להיות מוחלפות בשיניים הקבועות. כמו בשיניים הקבועות, גם בשיניים הנשירות מבחינים בסוגים שונים: שמונה השיניים הקדמיות (ארבע למעלה וארבע למטה) הן החותכות. שמן מעיד גם על תפקידן. הן משמשות לחיתוך המזון לחלקים קטנים לפני הכנסתו לחלל הפה.

מהם תפקידי השיניים השונות?

השיניים החותכות משמשות אותנו בעת הדיבור, בעיקר להיגוי של העיצורים: ו', ב' רפה, ו-פ' רפה. השיבוש הזמני בהיגוי עיצורים אלה לאחר נשירת השיניים ועד לצמיחת החותכות הקבועות הוא שיבוש המוכר לכולם. השיניים החותכות עוצרות את הלשון מלהידחף קדימה בעת בליעה. אצל ילדים שמוצצים מוצץ או אגודל, נוצר מנשך קדמי פתוח (מרווח בין החותכות העליונות והתחתונות, בעת סגירת השיניים).

על פי רוב, מרווח זה נסגר לאחר הפסקת ההרגל. בעת בליעה, נדחפת הלשון אל תוך המרווח הזה - ומונעת את סגירתו גם לאחר שההרגל נפסק.

לעתים, בעיני ההורים, התפקיד ה"חשוב" ביותר של שיני החלב החותכות הוא המראה האסתטי. יעידו על כך הורים שילדם איבד שיניים חותכות כתוצאה מחבלה. השיניים החותכות הבריאות מסייעות לבקיעה של החותכות הקבועות במקומן. איבוד מוקדם של החותכות הנשירות עלול לגרום לבקיעת השיניים הקבועות לעמדה לקויה ולא תקינה.

גם שמן של השיניים האחוריות - הטוחנות - מעיד על תפקידן. טוחנות ומרסקות את המזון לפני בליעתו. תפקיד נוסף הוא שמירת המקום לשיניים הקבועות שיחליפו אותן.

שיני החלב נושרות על פני תקופה של שש שנים. צילום: שאטרסטוק


באיזה גיל צומחות שיני החלב?

שיני החלב צומחות על פני תקופה בת כשנתיים. בגיל שישה חודשים בממוצע בוקעות השיניים החותכות התחתונות המרכזיות - ואחריהן בוקעות העליונות המרכזיות והצדדיות התחתונות והעליונות. בגיל שנה וחצי, בממוצע, בוקעות הטוחנות הראשונות - ורק אחריהן מופיעים הניבים הקדמיים יותר. בגיל שנתיים וחצי לערך בוקעות הטוחנות השניות. בקיעה שמתחילה מספר שבועות מוקדם יותר או מספר חודשים מאוחר יותר, איננה מהווה בעיה.

כמו כן, ידועים גם מקרים שבהם תינוקות נולדו עם שיניים חותכות. את אלה מקובל לעקור בגיל עשרה ימים עד שבועיים, מחשש לנשירה מוקדמת ושאיפה שלהן לריאות.



מה ניתן לעשות על מנת להקל על הכאב המלווה את בקיעת שיני החלב?

ויכוח רב שנים התנהל סביב השאלה האם תופעות לוואי כמו כאב, שלשול, דלקות אוזניים ועוד, הן תוצאה של בקיעת שיניים? לאחרונה מצאו חוקרים ישראלים חומר שמופרש סביב שיניים בוקעות, הידוע כגורם לכאב. במשך שנים, נהגו להמליץ על מריחת משחות עם תכונות הרדמה מקומית, כדי לשכך את כאבי הבקיעה. לאחרונה יצא משרד הבריאות באזהרה מפני השימוש בתכשירים אלה, מכיוון שהם עלולים לגרום לתופעה שבה נוצר המוגלובין חריג, שאינו יכול לקלוט חמצן ולהעבירו לרקמות. כיום מומלץ לתת לתינוקות להחזיק בפה "נשכנים" קרים ו"כריות" מלאות נוזל שניתן לקרר ואפילו להקפיא, על מנת להקל על הכאב.

באיזה גיל נושרות שיני החלב?

שיני החלב נושרות על פני תקופה של שש שנים. ראשונות לנשור הן החותכות המרכזיות התחתונות, הנושרות בממוצע בגיל שש שנים. במקביל, נוספות השיניים הטוחנות הקבועות הראשונות מאחורי הטוחנות החלביות, כמובן, בלי להפיל שיני חלב. עד גיל שמונה מוחלפות כל שמונת החותכות החלביות בחותכות הקבועות.

השיניים הבאות להתחלף הן הניבים התחתונים. אחריהן הטוחנות הראשונות (הסמוכות לניבים), למטה ולמעלה; ובסביבות גיל 12 נושרות הטוחנות השניות והניבים העליונים. גם בנשירת שיני החלב והחלפתן בקבועות, אין חשיבות רבה לגיל, אלא לסדר הפנימי של ההתחלפות.

בלסתות עם עמדת שיניים תקינה, סדר החלפה תקין של השיניים יבטיח סגר תקין. שיבוש בסדר, כתוצאה מאובדן מוקדם של שן אחורית, עלול לגרום לתזוזת שיניים לכיוון הרווח שנוצר, ואיבוד מקום לשיניים הקבועות.

ממה עשויות שיני החלב? מדוע, בעצם, הגוף שלנו מנשיר אותן לטובת שיניים חזקות יותר?

שיני החלב, כמו גם הקבועות, עשויות משתי שכבות של חומר קשה, ופנימה להן נמצא מוך השן (עצב, בלשון העם) המכיל עצבים, כלי דם ותאים שונים. השכבה הקשה החיצונית נקראת אמייל ("זגוגית" בעברית) והיא החומר הקשה ביותר שהגוף מייצר. האמייל עשיר מאוד במינרלים ולכן הוא בעל עמידות גבוהה לחומצה שיוצרים החיידקים, כחלק מתהליך העששת.

השכבה הקשה הפנימית נקראת דנטין ("שנהב" בעברית). היא מכילה פחות מינרלים - ולכן העששת, שהצליחה לחדור את האמייל, מתפשטת בדנטין במהירות גבוהה יותר. כאבים בשעת אכילת מאכלים קרים, חמים, מתוקים או חמוצים, נגרמים מגירוי לדנטין שמועבר אל מוך השן.

עם זאת, טעות לחשוב כי השיניים הקבועות חזקות יותר. הרכבן זהה להרכב של שיני החלב. ההבדל הוא בממדים. בשיניים הקבועות, האמייל והדנטין עבים יותר.

ממדי השיניים הקבועות גדולים מאלה של שיני החלב והתהליך ההדרגתי של החלפת השיניים, על פני שש שנים, מותאם למעשה לגדילת הלסתות.

מה כדאי לעשות כאשר נושרת שן חלב בגלל חבלה או מכה?

כאשר שן חלב נושרת בגלל חבלה, כמעט תמיד נפגעות, במידה מסוימת, גם השיניים הסמוכות לה. לכן, הדבר הנכון ביותר לעשות, בעקבות כל סוג של חבלה לשיניים: לפנות בהקדם למומחה ברפואת שיניים לילדים. לא תמיד דחוף לטפל בחבלה בשיני החלב, אבל אי אפשר לקבוע את מידת הדחיפות, לפני בדיקת השיניים הפגועות במרפאת השיניים על ידי מומחה. בוודאי שלא ניתן לקבוע זאת בשיחת טלפון או על פי תמונה שנשלחת בווטסאפ.

כאמור, בתשובה לשאלה קודמת, אובדן של שיני חלב מהווה בראש ובראשונה בעיה אסתטית בעיני ההורים. יש אפשרות לפתור את הבעיה האסתטית על ידי התקן שמודבק בטבעות אל השיניים הטוחנות - ומשלים מלפנים את חסרונה של שן אחת ואפילו את חסרונן של מספר שיניים קדמיות.


חשוב לשים לב לניקיון השיניים. צילום: שאטרסטוק

מה ניתן לעשות וממה כדאי להימנע, כדי להפחית את הסיכון להתפתחות עששת, עוד לפני בקיעת השן הראשונה?

ראשית, חשוב לבקר עם הילד או הילדה אצל מומחה לרפואת שיניים לילדים כבר בגיל שנה. חשוב לשים לב לניקיון השיניים, להקנות לילדים הרגלי ניקוי ותזונה נכונים, להקפיד על משחת שיניים בריכוז מותאם לגיל (אין להשתמש במשחה מתחת לגיל שנתיים, אלא בהנחיית רופא שיניים).

בעת הברשת השיניים, יש לבחון את צבע ומבנה השיניים והחניכיים (החניכיים הבריאים - ורודים וצמודים סמוך לשיניים; והם רפויים, עם סימני נימי הדם, קרוב לשפה וללחי). יש לשים לב לסדר החלפת השיניים והכיוון שאליו הן בוקעות. במקרה של חשד למצב חריג, מומלץ לפנות למומחה לרפואת שיניים לילדים - ובכל מקרה להגיע לביקורת תקופתית במרפאה, על פי קביעת הרופא. יש לזכור ששיני החלב נשארות בפה עד גיל 12.

מה יכולות להיות ההשלכות של חבלה בשן חלב, שלא טופלה בזמן אמת?

חבלות פוגעות בעיקר בשיניים החותכות העליונות. כאשר ילדים נחבלים בשיני החלב, השן החותכת הקבועה המחליפה, קיימת כבר בלסת, אלא שהיא בשלבי התפתחות מוקדמים. קצה השורש של החותכת החלבית קרוב מאוד לשן הקבועה שצפויה להחליף אותה; ולכן, תזוזה של שן החלב בעת החבלה עלולה לגרום נזק לכותרת השן הקבועה.

ככל שהפגיעה בשן החלב קשה יותר ונגרמת בגיל צעיר יותר, כך צפוי הנזק לשן הקבועה להיות חמור יותר. את הנזק הזה, לאחר שנגרם, אין אפשרות למנוע; וניתן לתקן אותו רק לאחר הבקיעה של השן הקבועה. לעתים יש הפרעה לבקיעה עצמה. מעקב אצל רופא שיניים יכול לזהות זאת במועד ולאפשר טיפול בזמן.

ניתן למנוע פגיעה בשן הקבועה כתוצאה מסיבוך של החבלה, לאחר חבלה לחותכת חלבית. אי-טיפול בשן חלב שנחבלה עלול לגרום להתפתחות זיהום, שיפגע בהמשך ההתפתחות של השן החותכת הקבועה. לא תמיד צריך לעקור את שן החלב או לבצע טיפול שורש; אבל יש לבצע את הטיפול הנחוץ, על מנת למנוע פגיעה בשן הקבועה כתוצאה מזיהום. מכאן ששן החלב חשובה, אבל תנשור בגיל צעיר; ואילו השן הקבועה אמורה לשמש את הילד או הילדה עד גיל 120. סביר להניח שכאשר הילדים של היום יגיעו לגיל 120, בני אדם יחיו עד גיל 150 - ואולי אפילו יותר.

פרופ' גדעון הולן הוא מומחה לרפואת שיניים בילדים ולשיקום מחבלות שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום