הפטיטיס סי: פצצה מתקתקת בכלא?

(0)
לדרג

יום המודעות לדלקת כבד נגיפית: אסירים, הנמצאים בסיכון גבוה לנשאות הווירוס, לא מטופלים בין כתלי בתי הסוהר, דבר שמסכן אותם ואת כלל הציבור

מאת: מערכת zap doctors

אוכלוסיית האסירים בישראל היא קבוצה בסיכון גבוה לנשאות של נגיף HCV (הגורם להפטיטיס C), אך שירות בתי הסוהר נמנע מהדרכת מניעה, אבחון וטיפול באסירים למניעת המשך הפצת המחלה בתוך כותלי בתי הכלא ומחוצה לו. כך לטענת עמותת חץ, ארגון ישראלי לבריאות הכבד, בהודעה המתפרסמת היום (ג'), לרגל יום המודעות הבינלאומי לדלקת כבד נגיפית (הפטיטיס).

האסירים נמצאים בסיכון עקב שימוש משותף במזרקי סמים, יחסי מין לא מוגנים בין גברים, קעקועים לא סטריליים או קטטות - אך בישראל אין כל תכנית מסודרת להדרכת מניעה, אבחון וטיפול. לכך שתי השלכות משמעותיות; רבים מהאסירים עלולים להשתחרר מהכלא עם דרגת מחלה חמורה ופגיעה קשה בכבד, מה שניתן היה למנוע או לעקוב אחריו, לו היו מאובחנים בדרגת מחלה קלה יותר. אסירים אלה מהווים מקור להמשך הפצת המחלה ובכך מסכנים את בריאות הציבור, בתוך הכלא ומחוצה לו. מסיבות אלו במדינות רבות בעולם מקובל להדריך ולבדוק את האסירים לנשאות - בישראל לא נבדקת נשאות לנגיף HCV, אך הדבר לא מתבצע בישראל. מעבר לכך אסירים שאובחנו כנשאים וזכאים לטיפולים הכלולים בסל הבריאות, אך על אף זכאותם, חלקם לא מקבלים טיפול, דבר שעלה גם בדו"ח מבקר המדינה האחרון.

פרופ' רפעת ספדי, יו"ר החברה ישראלית לחקר הכבד ומנהל היחידה למחלות כבד בהדסה, מסבירה כי "הסיכון הגבוה להדבקה במחלה איננו מוגבל, אך ורק בקרב האסירים בתוך הכלא, וזאת משום שהם מסכנים עליית הדבקה בקהילה בעת שחרורם. אבחון, טיפול ומיגור לאוכלוסייה מוגדרת מאוד, צפוי להוריד את התחלואה הכללית באוכלוסייה באופן משמעותי".

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה כי "שירות בתי הסוהר פועל גם בנושא זה עפ"י הנחיות ובפיקוח משרד הבריאות".

"הביטוחים המשלימים לא מכסים"

בתוך כך, טוענים בעמותה כי גם מחוץ לכתלי הכלא, לא כולם מקבלים את הטיפול שהם זכאים לו, משום שהביטוחים המשלימים של קופות החולים "כללית" ו"מכבי" דוחים לעתים את בקשות המבוטחים לתרופות למחלת הפטיטיס C. שאר הקופות לא מציעות רובד ביטוחי לתרופות אלה. העמותה החלה לפיכך לסייע לחולים בתביעות פרטיות כנגד השב"ן ושלחה התראה לקופות החולים ולמשרד הבריאות לפני נקיטת הליכים נוספים. "נושא השב"ן הוא מחדל של ממש מבחינתנו", אומר חוליו בורמן, מנכ"ל עמותת חץ. "יש פה עוול גדול לחולים ובכוונת העמותה למצות את ההליכים המשפטיים בעניין זה. לא ייתכן שאנשים שילמו כל חייהם עבור הביטוח המשלים, וכעת, כשמגיע להם לקבל טיפול שיכול לרפא אותם מהמחלה, קופות החולים מסרבות לתת להם אותו. התרופות שנכנסו השנה לסל ניתנות רק לחולים עם מחלה מאוד מתקדמת ואינן מתאימות לכל סוגי המחלה. מה יעשו כל אותם החולים שהתרופה שלהם לא בסל, אך מחלתם ממשיכה להחמיר? מדובר במחלה שסיבוכיה עלולים להיות קטלניים, ובכל יום שעובר ללא טיפול, חולה נוסף עלול להזדקק להשתלת כבד או חלילה ימות".

משירותי בריאות מכבי נמסר בתגובה: "לאור מורכבות הנושא, נערכו דיונים עם משרד הבריאות ואנו ממתינים להחלטתו"; מהנהלת כללית מושלם נמסר כי "הנושא נמצא בטיפולו של משרד הבריאות. לגבי מקרים פרטניים, לא נתקבלו פניות ממטופלים אשר ענו בעת הפנייה לתקנון הכיסוי. עם הגשת התרופה לרישום נפעל בהתאם".

ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתינו), יו"ר "השדולה להעלאת המודעות להפטיטיס בישראל, מוסיף כי: "לאחר שנים של הזנחה, משרד הבריאות יודע כי מיגור נגיף ההפטיטיס צריך להיות בראש סדרי העדיפויות שלו, אך מחדלים מסוג אלו הינם בגדר עוולה ציבורית מן הדרגה הראשונה. בכוונתי לפעול כדי שיטופלו לאלתר".

בואו לדבר על זה בפורום הפטיטיס C.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום