קודאין: מתי הוא קטלני?

(0)
לדרג

משרד הבריאות מאמץ המלצות אירופאיות על סכנת חיים בשימוש בתרופה הנפוצה נגד שיעול, ומגביל את השימוש עבור נשים מניקות, ילדים ואוכלוסיות בסיכון

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות מוציא היום (ב') אזהרת שימוש בתרופות המכילות קודאין עבור ילדים, נשים מניקות ואוכלוסיות בסיכון, מחשש לתופעות לוואי ביניהן דיכוי נשימתי ומוות. זאת בהמשך לאזהרות בטיחות שפרסמה באחרונה רשות התרופות האירופאית (EMA).

ההגבלות שנוספו לתכשיר, המשמש במקרי שיעול ושיכוך כאב, הן כאמור איסור של שימוש בהנקה ובילדים עד גיל 12. כמו כן אין להשתמש בתרופה עבור ילדים מגיל 12 עד 18 לאחר ניתוח להסרת שקדים או אדנואידים, אשר נועד לטפל בדום נשימה חסימתי בשינה. עוד נקבע בהנחיות משרד הבריאות כי לא מומלץ להשתמש בתכשירים המכילים קודאין בילדים בני 12 עד 18 הסובלים מבעיות נשימה.

בנוסף, אין להשתמש בתכשירים המכילים קודאין במטופלים אשר ידוע כי קודאין עובר פירוק מהיר בגופם לחומר הפעיל מורפין (ultra-rapid metabolizers CYP2D6). במטופלים אלה עלולות להצטבר כמויות גבוהות של מורפין ולגרום לתופעות לוואי חמורות, כגון דיכוי נשימתי ומוות. מכיוון שבקרב רוב המטופלים בתכשיר, אין מידע בנוגע ליכולת הפירוק של קודאין למורפין, ולכן יש לשים לב לסימני רעילות הכוללים - קשיי נשימה, סחרחורות, ישנוניות יתר ובלבול בקרב נוטלי התרופה. אם קיים חשש לתופעות לוואי אלה יש לפנות לרופא מיידית.

קודאין היא תרופה ממשפחת האופיואידים המיועדת לטיפול בשיעול ולשיכוך כאב ומשווקת בישראל במגוון תכשירים כמרכיב יחיד ויחד עם מרכיבים נוספים. בגוף האדם הופך קודאין לחומר הפעיל מורפין אשר בעל תפקיד חשוב בפעילות הרצויה של התרופה ובגרימת תופעות הלוואי שלה, ביניהן דיכוי נשימתי.

להלן תרופות אשר העלונים שלהן עודכנו או יעודכנו בהתאם לאזהרה: רקוד; סירופ פרטוסול; קודאברול; קוד-אקמול; ברונכולאט פורטה; קודיקל; ספסמלגין; קוד-גויאקול; קודיויס; מיגרלב; נורופן פלוס; רוקאסט ורוקאסט פלוס; היסטאפד קומפאונד ולינקטוס.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום