הריון: ורידים ברגליים

(2)
לדרג

עקב המשקל העולה, שינויים הורמונליים ונטייה גנטית, יש נשים הסובלות מוורידים בולטים ברגליים בזמן הריון. כיצד מתמודדים עם הבעיה?

מאת: ד"ר ישראל הנדלר

תפקידם של הוורידים בגוף הוא להשיב את הדם מאברי הגוף השונים - בחזרה אל הלב.

בתקופת ההריון ונשיאת העובר ברחם, גוף האישה מייצר כמות גדולה יותר של דם, מאשר לפני או אחרי ההריון. עם התקדמות שבועות ההריון, כמות הדם הולכת וגוברת - וחלק ממנו אף יוצא החוצה מהגוף במהלך הלידה עצמה.

בזמן ההריון, מתרחשים שינויים הורמונליים בגוף האישה, בעקבות הפרשת הורמונים רבים מהשלייה. הורמון הפרוגסטרון, אשר עולה בתקופה זו, גורם לגמישות בשרירי הגוף וכן לגמישות סביב אזור עצמות האגן.

אותה גמישות תסייע בהמשך לעובר לעבור בבטחה בתעלת הלידה. אך השינויים ההורמונליים האלה משפיעים גם על גמישותם של ורידי הגוף, אשר מתרחבים בהריון ביתר קלות. ההורמון מגביר את האלסטיות של הוורידים ואת הרוחב שלהם. לכן, בזמן ההריון, פעילות לא תקינה של שסתומי הוורידים עלולה להופיע בדמות דליות וורידים בולטים ברגליים.

מדוע מתפתחים ורידים בולטים ברגליים בזמן הריון?

בזמן ההריון - וביחס ישיר לעלייה הטבעית במשקל - קשה יותר לדם לעלות חזרה מכפות הרגליים אל חדרי הלב, בגלל קיומו של כוח המשיכה. אצל נשים בהריון, בניגוד לאנשים אחרים, שלהם יש בעיית משקל, זרימת הדם צריכה לעבור גם דרך ורידי האגן, אשר נמצאים תחת לחץ רב בעקבות ההריון שמתפתח וגדל בסמוך להם.

לכן, לעתים קרובות, נזהה בזמן הריון ורידים ודליות ברגלי האישה. מדובר בשינויים שמביא עמו ההריון.

האם מדובר בתופעה חולפת או בתופעה כרונית?

בדרך כלל, תופעת הוורידים ברגליים חולפת ונעשית מתונה יותר, אחרי שהאישה יולדת, כאשר יורד הלחץ על ורידי האגן ועל הגפיים התחתונות. ברוב המקרים, אחרי מספר שבועות, התופעה חולפת מעצמה - ויש לקחת בחשבון כי ייתכן והתופעה תשוב "לבקר" בהריון הבא.

מי נמצאת בקבוצת סיכון לסבול מוורידים בולטים בעת ההריון?

בקבוצת סיכון, לסבול מוורידים בולטים בעת ההריון, נמצאות נשים שסובלות מעודף משקל, עוד לפני ההריון וכן בזמן ההריון או נשים שעלו במשקל מעל למומלץ - וכן נשים בהריונות חוזרים לצדן, גם נשים בהריון מרובה עוברים, או נשים שלהן נטייה גנטית לוורידים בולטים בזמן ההריון (נשים שמדווחות על מקרים דומים במשפחה) - נמצאות בקבוצת סיכון לבעיה זו.

כמו כן, כמובן שאם נמצאו ורידים בולטים לפני תחילת ההריון, הסיכוי שהוורידים יבלטו עוד יותר בזמן הריון הוא גבוה. למעשה, ורידים הם הדרך של הגוף לצעוק "הצילו" בעת ההריון ולמחות על הלחץ שנוצר סביב האגן ועל מערכת כלי הדם בגפיים התחתונות. זהו סימן שיש לתת את הדעת על המצב ולנסות לעיתים לעצור העלייה במשקל.

איך ניתן לדעת האם יש לגשת לטיפול, או שיש לחכות שהתופעה תחלוף מעצמה לאחר ההריון?

בוורידים בולטים (דליות) תיתכן התפתחות דלקת עקב הדם הנותר בוןריד ללא תזוזה. באזור הווריד הדלקתי יופיע כאב מקומי, חום, נפיחות ואודם. מצב זה דורש טיפול אנטי דלקתי והשגחה. בכדי למנוע תהליך דלקתי שכזה חשוב ביותר לגרוב גרביים אלסטיות כאשר ישנן דליות.

קיומם של ורידים שטחיים בולטים יכול להצביע על ורידים פנימיים בגוף האישה, אשר נמצאים במצב דומה - וכאן מדובר בעניין חמור יותר. הסיבה שיש לתת תשומת לב יתרה לוורידים הבולטים בפנים הגוף, היא הסיכון שוורידים אלה ייצרו קרישי דם, שעלולים לזרום במערכת הדם - לגרום, למשל, לתסחיף ריאתי, העלול לסכן את חיי האישה. הקשר בין מצבם של הוורידים הבולטים החיצוניים לפנימיים איננו הכרחי, אבל בהחלט קיים במקרים מסוימים.

כיצד מאבחנים בעיה של ורידים בולטים בזמן ההריון?

במקרה של זיהוי ורידים חיצוניים בולטים, אותם קל לזהות מבחינה אסתטית, אנו בודקים באולטרסאונד דופלר את כלי הדם הפנימיים - ומוודאים אם קיימת בעיה בסביבתם. כאשר מזהים בעיה, נותנים למטופלת טיפול נוגד קרישה, הנקרא קלקסאן כדי לא לסכן אותה.

כיצד מטפלים בוורידים בולטים בזמן ההריון?

באשר לטיפול בוורידים החיצוניים, נשתמש בגרביים אלסטיות, אשר ילחצו על הוורידים - ויגרמו לדם לזרום כלפי מעלה. טיפול נוסף קשור באורח החיים של המטופלת, שתצטרך להימנע מישיבה או מעמידה ממושכת.

לעתים מופיעים בזמן ההריון ורידים בולטים גם על פתח הנרתיק עצמו. במקרים אלה, הטיפול הוא מקומי, על ידי גרביון אלסטי, הלוחץ על האזור. קיומם של ורידים באזור הנרתיק איננו מסכן את הלידה עצמה.

תופעה אחרת הקשורה בכלי הדם ושכיחה מאוד בהריון היא הופעת הטחורים - הנובעת מניקוז ורידי לא מספק לחלק התחתון של האגן בזמן ההריון.

כיצד ניתן לטפל במראה האסתטי של הוורידים השטחיים בזמן ההריון?

בהריון עצמו, מעבר לטיפול המניעתי, אין דרך לטפל בוורידים השטחיים החיצוניים עצמם. בהחלט ניתן לטפל בהם אחרי הלידה, באמצעות ניתוחים או לייזר, אשר נמצאו יעילים וטובים לפתרון הבעיה - בידיעה שאולי הבעיה האסתטית תופיע שוב בהריון הבא.

כיצד נמנע מראש את היווצרותם של ורידים בולטים בזמן ההריון?

בזמן ההריון, נושא התנועתיות והספורט מאוד חשוב - ומהותי לזרימת דם תקינה. לאישה ההריונית כדאי להימנע מעמידה ומישיבה ממושכת. מומלץ לשחות ולבצע הליכות. כך קיים סיכוי סביר שהוורידים יישמרו ולא יתנפחו ולהימנע מעליה במשקל מעבר למומלץ. עם זאת, כמובן, לא ניתן להתווכח עם המרכיב הגנטי והנטייה הטבעית לוורידים בולטים בזמן הריון.

האם קיימים טיפים למניעת היווצרותם של ורידים ודליות בזמן ההריון?

בהחלט: הליכה יום-יומית בת שעה, שכיבה ומנוחה עם רגליים מורמות מעלה, שימוש בגרביים אלסטיות על פי הצורך, ומעקב אצל רופא מומחה לכלי דם, אם קיימת נטייה לתופעה.

ד"ר ישראל הנדלר הוא מנהל מיון היולדות אגף נשים ויולדות, שיבא תל השומר

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום