לחפש ברשת - ולהישאר בחיים

(1)
לדרג

אתר מדיוויזור מיועד עבור כל מי שחולה במחלה קשה או כרונית - ומסתבך עם שלל המידע ברשת על טיפולים חדישים ומחקרים פורצי דרך. חיפוש נכון עשוי להציל חיים

מאת: מערכת zap doctors

כל אדם החולה במחלה קשה, מורכבת או כרונית - או קרוב לאדם החולה במחלה כזו - מוצא עצמו מתקרב למחשב ופותח את מנוע החיפוש החביב עליו. הוא מתחיל לקרוא ברשת על מחלתו מזוויות שונות, ובדרך כלל מוצא עצמו מוצף במידע רב, לעיתים קרובות בלתי מדויק, ושברוב המקרים, לא מתאים למצבו או למחלתו - ועלול לבלבל ולהפחיד אותו יותר מאשר לסייע לו.

לטובת אנשים המצויים במצבים אלה, הוקם אתר מדיוויזור (Medivizor), אשר ממקד את המידע הרפואי הרלוונטי לכל אדם ולמצבו הרפואי הספיציפי. "הקמנו את החברה ואת האתר כשהבנו שאנשים רבים הופכים, בעל כורחם, ל"חוקר אינטרנט כרוני", בעודם הופכים את העולם בניסיון למצוא מידע עדכני", מספר טל גבעולי, מנכ"ל חברת מדיוויזור, "אותם אנשים, חולים, או בני משפחה או קרובים שמטפלים בהם, מתחילים להשקיע שעות אינספור, בחיפוש מידע היכול לעזור להם לשפר את איכות חייהם או להאיץ את ריפוי מחלתם".

האם חדשות הרפואה המתקדמות ביותר באמת קיימות ברשת?

"הרשת מופלאה ומכילה מידע רב, אך רב מדי. והמידע שיכול להציל חיים או לשפרם לא תמיד זמין או נגיש, ובודאי אינו בסדר ההגיוני או מוסבר ומפוענח. הרי כאשר אדם מטפל במישהו חולה, הוא רוצה לדעת שכל העוסקים בבחירת אופן הטיפול יודעים הכל לגבי כלל הטיפולים האפשריים.

מה שבטוח: כיום, בעולם הרפואה, המדע מתקדם בצעדי ענק ובקצב מהיר ביותר. למשל: בשנה שעברה פורסמו מעל לתשעת אלפים מחקרים על סרטן הערמונית ועוד כ-19 אלף על סרטן שד וכ-38 אלף על מחלת הסוכרת. וכל זה רק בשנה אחת. מכאן שהמדע מתקדם בקצב מסחרר, וגם הרופא המעודכן ביותר יתקשה לעקוב אחר כל ממצא חדש, ולאתר בסבך הפרסומים והתגליות את הפרטים הרלוונטים למצבו הספציפי של כל מטופל ומטופל".

"כמו כן, ישנם ניסויים קליניים, שמטרתם לבדוק שיטות חדשניות בטיפולים במחלות שונות, אך גם לגביהם נדרשת רמת בקיאות, מיומנות והתמצאות גבוהה כדי לדעת אלו מהם מתאימים או רלוונטים למחלה שלך. "החוקרים הכרוניים" הם בעלי המוטיווציה הגבוהה ביותר למחקר מקיף, שכן בהצלחתו תלויים חייהם או חיי יקיריהם.

לכן נוצר כיום מצב אבסורדי בו במקרים רבים הם, החולים, מצליחים להיות לא פחות מעודכנים מהרופאים שלהם, אולם במחיר של השקעת זמן רב, משאבים נפשיים (ולעתים כספיים) ורמת אי וודאות וחרדה גבוהות. כאן בדיוק נכנסת המערכת של מדיוויזור ומקלה עליהם למצוא בעצמם מידע קריטי, שבכוחו לשפר איכות חיים ואף להציל חיים."

אז למי בעצם מתאים השימוש במדיוויזור?

"השימוש במדיוויזור מתאים לחולים ולקרובים המטפלים בהם, משום שאלה האנשים בעלי המוטיבציה הגבוהה ביותר, ולא בגלל שלרופאים לא אכפת מהחולים שלהם. להיפך, לצוות הרפואי, בייחוד בישראל, יש עומס רב על הכתפיים - וחולים רבים לטפל בהם. על אף האינטרס הברור לעזור לכמה שיותר לחולים, הם לא יכולים להקיף את כלל המידע המתפתח בתחום שלהם. ואפילו היה לרופא את כל הזמן שבעולם, לא ניתן לעבור על הכמות העצומה של הידע המדעי הנוצר כל העת ולמצוא בו את המבוקש".

"מכאן שהאתר נועד למי שמבקש לדעת יותר על מחלה מסוימת של אדם מסויים, ועל הטיפולים האפשריים, אך מעוניין לחסוך זמן רב שבדרך כלל נדרש על מנת להפוך ל"מומחה". מה שהוא מוצא, כשהוא מחפש באינטרנט לבדו, זו בדרך כלל כמות עצומה של מידע שרובו לא רלוונטי למקרה, לא אמין - ואף לא עדכני. גם מידע המועבר בפורומים שונים, בין חולים, יכול להיות חשוב ומועיל מצד אחד, ומצד שני מבלבל - משום שהוא לא בהכרח מייצג ובוודאי לא תמיד נכון למקרה הספציפי".

איך עובד בפועל החיפוש באתר?

"האתר אינו ממש "אתר חיפוש", אלא אתר בו נרשמים להיות מנויים למידע ממוקד ומותאם אישית. האתר בנוי על הרעיון שאדם המחפש תוכן, בנושא רפואי מסוים, רוצה לדעת מהם הדברים העדכניים ביותר למקרה החשוב לו, בלבד, בלי לבזבז יותר מדי זמן על חיפושי סרק. לכן האתר שלנו מציג את התכנים בצורה מובנת, בהירה ולא פופוליסטית, על פי מה שרלוונטי למקרה הספציפי. כדי שהמערכת תדע על פרטי החולה הספציפי, הרישום למדיוויזור מתחיל במענה על שאלון ממוקד הנוגע למחלה, לטיפולים שעברו ולטיפולים שמקבלים בפועל".

"השאלון מאפשר למערכת של מדיוויזור לדעת מספיק על המטופל כדי להתאים מידע רלוונטי בלבד למבקש. הרלוונטיות היא המילה הקריטית כאן.

את המחקרים והחידושים בתחום הספציפי אנחנו "מתרגמים" לשפה שכל אחד יכול להבין (עם קישור למאמר המלא למי שיבחר להעמיק). כרגע האתר פועל רק באנגלית, ודורש הבנה די טובה של השפה האנגלית כדי להפיק ממנו תועלת. בהמשך הוא יפעל גם בשפה העברית".

"המידע המוצג למשתמש מתעדכן ודינאמי. מאמרים חדשים מוצעים לו תכופות ובנוסף הוא יכל להתאים את המערכת לצרכיו, ע"י מתן משוב למידת הרלוונטיות של מאמרים, שהוצעו לו, סימון המאמרים החשובים ביותר ואפילו היוועצות בחולים אחרים הדומים במאפינייהם".

מהם תחומי ההתמחות של מדיוויזור?

"המידע באתר עדיין לא תומך בכל המחלות, אבל בהחלט תומך במחלות המרכזיות אשר מעניינות את המחפשים. באתר יש כרגע מידע על כ-88% ממקרי הסרטן הנפוצים, כמו סרטן המעי הגס, הדק, הערמונית, השד, הריאה, וכן סרטן עור מסוג מלנומה. האתר תומך גם במידע אודות מחלת הסוכרת וטרום סוכרת, בכ-75% ממחלות הלב וכלי הדם, כגון התקף לב, יתר לחץ דם ועוד; וגם במחלת דלקת פרקים שגרונית; ובמקרים של חוסר פוריות, אצל נשים וגברים כאחד".

"בשנה הקרובה צפוי השירות להתרחב בצורה משמעותית בעשרות מחלות נוספות, כך שאדם הנרשם היום עם מחלה שאין לה כרגע כיסוי באתר, למשל כולסטרול גבוה, יקבל מאיתנו הודעה, ברגע שהמידע הרלוונטי ייכנס לאתר."

מהם המקורות של האתר?

"אנחנו מנסים לעבוד עם הרבה מאוד מקורות. חשוב לציין כי אלה מקורות מוסמכים בלבד, מג'ורנלים מדעיים - ועד לפרסומים של ארגוני בריאות ברחבי העולם. כל מידע שנכנס לאתר עבר בדיקת מהימנות ואיכות. אנחנו נעזרים במומחים מסביב לעולם, על מנת לעבור על החומר, לסנן אותו, ולסכמו".

האם האתר מתאים גם לרופאים?

"בהחלט. גם רופאים יכולים להיעזר במידע באתר. ישנם רופאים לא מעטים אשר נרשמים למדיוויזור - ואף ממליצים לחולים שלהם להשתמש באתר. חלק גדול מהמשתמשים שלנו מגיעים מהמלצות של בתי חולים וארגוני בריאות בארצות הברית. כרגע האתר כבר עוזר לאלפי משתמשים מלמעלה מ-70 מדינות ברחבי העולם, כשרובם מארצות הברית".

"בעצם המטרה של האתר היא לתת למחפש מידע פרקטי מהימן, שאיתו הוא יוכל ללכת לרופאים - להתייעצות על המשך טיפול. אנחנו בשום פנים ואופן לא ממליצים לאנשים לקחת החלטות לבד. האתר אינו מחליף את הרופא, אלא מסייע בגישור על פערי הידע בין הרופא לחולה, על מנת שיוכלו לקיים דיון אפקטיבי בגובה העיניים. לא מדובר בייעוץ רפואי, אלא במידע רפואי ומדעי שיכול להשפיע על אופן הטיפול ועל איכות החיים של החולה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום