"שדה הפוספטים - סכנה לבריאות"

(0)
לדרג

לקראת הדיון בוועדות התכנון והבנייה, מזהירים מומחי במשרד הבריאות מזהירים מפני אישור כריית הפוספטים שעלול לסכן את בריאות הציבור באזור ערד

מאת: מערכת zap doctors

הדרג המקצועי במשרד הבריאות וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, מזהירים מפני הכרייה בשדה בריר; הם מתריעים בפני המועצה הארצית לתכנון ובנייה, כי אישור כריית הפוספטים באזור יסכן את בריאות תושבי ערד והאזור, ויגביר את התחלואה והמוות ממחלות ריאה, כולל החמרה של אסטמה בילדים, מחלות לב וכלי דם וסרטן הריאה.

במשרד הבריאות מאשימים כי ועדות התכנון והבנייה ממשיכות לקדם תכניות לפיתוח תשתית בממדים עצומים ללא התחשבות נדרשת בהשפעה על הבריאות, ואף מדירים את נציגי משרד הבריאות בחלק דיוני המקצוע בפורומים הרלוונטיים.

היום (ג') צפויה להתקיים ישיבה במועצה הארצית לתכנון ובנייה בה עלולה להתקבל החלטה בנוגע לפיתוח מכרה פוספטים בשדה בריר. לדברי הדרג המקצועי במשרד הבריאות, מדובר בסיכון בריאותי של ממש לאוכלוסייה באזור.

לפי הודעה משרד הבריאות, שדה בריר הוא דוגמה מובהקת למשמעות של אי ביצוע תסקיר השפעה על הבריאות. הליכי התכנון של מכרות הפוספטים בארץ החלו לפני יותר מ-15 שנה, אך רק בשנים האחרונות התבקשה עמדת משרד הבריאות וגם זאת רק בנוגע לשדה בריר. משרד הבריאות קבע כי יש לאסור כריית פוספטים בנגב, זאת לאחר שקיבל חוות דעתם של מיטב המומחים בארץ, בתוך ומחוץ למשרד הבריאות, שרובם המכריע קבעו כי הסיכון הבריאותי לתושבים באזור אינו סביר וכי הוא מוחשי. בנוסף, תוספת התמותה הצפויה באזור חורגת מהעמדה המקלה ביותר בעולם המערבי לסיכון תוספתי בפרויקטים לאומיים שכאלו.

פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ציין כי "מומחה בינלאומי, שאינו תלוי, שבחן את הפרויקט אף הוא, כתב בחוות דעתו כי על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, צפויה עלייה בזיהום אויר חלקיקי ביישובים הסמוכים ואשר משמעותו סיכון לתוספת תמותה ותחלואה בקרב התושבים".

ליצמן הזהיר את חברי המועצה כי עליהם לגלות אחריות לבריאות הציבור וכי עליהם שלא לאשר את הכרייה בשדה. "נציגי משרד הבריאות יתנגדו מחר באופן נחרץ לתוכנית כפי שהוגשה, וזאת על מנת להגן על בריאות כלל התושבים באזור. מדינת ישראל לא יכולה להתעלם מהעמדות המקצועיות בנוגע לסכנות לבריאות הציבור", אמר סגן השר.

כיל: השפעת הכרייה פחותה מהשפעה של מכבסה חדשה

מחברת כיל נמסר בתגובה כי "משרד הבריאות מודה שהוא פרסם חוות דעת אך ורק בנוגע לפרויקט שדה בריר והוא לא עשה כן באף אחד מאלפי הפרויקטים האחרים שנידונים במוסדות התכנון. משמעות העמדה של משרד הבריאות - אי אפשר לפתח ולאשר אף פרויקט תעשייתי, תחבורתי או תשתיתי בישראל. לכולם תהיה השפעה גדולה יותר משל שדה בריר. אין סיבה למנוע כרייה בשדה בריר זו המסקנה שהגיעו אליה גם המשרד להגנת הסביבה, המומחה הבינ"ל, פרופ' סאמט, שבדק את העניין מטעם משרד הבריאות, מומחה מיוחד מטעם משרד ראש הממשלה, מומחים ומשרדים נוספים. ומחי המשרד להגנת הסביבה קבעו באופן חד משמעי כי, השפעת הכרייה על איכות האוויר בערד תהיה נמוכה מאוד ואף נמוכה יותר ממכבסה עירונית, מאפיה, מפעל היי-טק, קו אוטובוסים חדש בערד, סלילת נתיב נוסף בכביש הכניסה לערד, או מפעילות תעשייתית, תחבורתית ותשתיתית אחרת.

כרייה עתידית בשדה בריר תעמוד בחוק אוויר נקי ובכל המדדים והקריטריונים המקובלים האחרים. כיל מבהירה באופן ברור וחד משמעי שהיא תנהג על פי הוראות החוק, והיא לא תסכן את עובדיה ולא את תושבי האזור. שדה בריר הוא עתודת הפוספט הריאלית היחידה בישראל והחלטה בנדון תשפיע באופן ישיר על עתיד הנגב, עתיד תעשיית הפוספט בישראל ועל תעסוקת 8700 משפחות בנגב".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום