אסתמה וסרטן: התקדמות במחקר

(0)
לדרג

תגלית ישראלית במחקר במערכת החיסונית, תאפשר פיתוח טיפולים לסרטן ולאסתמה: החוקרים גילו דרך לנטרל את השפעתו של חלבון המעודד תהליכי מחלה

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש בדרך לתרופה לסרטן? גישה חדשה להתמודדות עם סרטן, אסתמה, דלקות כרוניות ואלרגיות שונות פותחה באוניברסיטת תל אביב. הגישה מתמקדת בנטרול פעילותו של חלבון מרכזי במערכת החיסונית, שתכופות גורם להחמרתם של מצבים פתולוגיים.

המחקר שנערך על ידי פרופ' אריאל מוניץ והדוקטורנט איתי מושקוביץ, חוקרים מהמחלקה למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה קלינית בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, פורסם השבוע בכתב העת היוקרתי PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences).

"מטרתו הראשונית של המחקר הייתה לבחון מהו תפקידו של CD300f חלבון מוכר המופיע לעתים בתאי המערכת החיסונית, אך איש לא הבין את פעולתו עד היום", מסביר פרופ' מוניץ. "במהלך המחקר חשפנו השפעה הדדית ברורה בין CD300f לבין חלבון 'עושה הצרות' הידוע בשם IL-4", ובמילים אחרות, תפקידו של החלבון הראשון הוא לאפשר את פעילותו של IL-4, ובלעדיו הוא מאבד את השפעתו המזיקה.

"בדרך זו יצרנו יעד חדש לפיתוח תרופות", מקווה פרופ' מוניץ. "תרופות עתידיות שינטרלו את חלבון CD300f, ינטרלו גם את פעילותו של IL-4, ועשויות להתאים לטיפול במחלות הנתמכות על ידי IL-4".

הגנה נוספת מפני אסתמה

מחלה אחת המוחמרת כתוצאה מנוכחותו של חלבון IL-4 היא אסתמה, ולפיכך בחרו החוקרים לבחון את מסקנותיהם במודל למחלה זו. לשם כך הם הנדסו עכברים כך שלא יהיה בגופם CD300f, והזריקו להם IL-4. העכברים, שאמורים היו לסבול בעקבות זאת מהתקפי אסתמה, לא פיתחו את המחלה במלואה, והתברר כי הם מוגנים מפניה במידה רבה.

"התגלית שלנו עשויה להוות בסיס לסוג חדש של אימונותרפיה - טיפול במחלות שונות בעזרת המערכת החיסונית עצמה", מסביר פרופ' מוניץ. "כעת אנחנו מתחילים במחקר חדש, שיבחן את יעילות הגישה לטיפול בסרטן".

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום