נוגדי דיכאון ורצח - מה הקשר?

(0)
לדרג

מחקר בפינלנד: התרופות הפסיכיאטיות משפיעות על שליטה בדחפים וברגשות, ולכן טיפול במשככי כאבים ונוגדי דיכאון מעלה את הסיכון לביצוע מעשי רצח

מאת: ד"ר עמית עקירוב

נטילת תרופות פסיכיאטריות, כולל נוגדי-דיכאון, מלווה בעלייה משמעותית בסיכון לרצח, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו במהלך החודש בכתב העת World Psychiatry.

כדי לקבוע את הקשר בין טיפול בנוגדי-דיכאון לסיכון המוגבר למעשי רצח, אספו החוקרים נתונים אודות 959 חולים שביצעו מעשי רצח בין 2003 ועד 2011. לכל מקרה הותאמו עשרה מקרי ביקורת, כלומר אנשים שנטלו אותן תרופות, תוך התאמה לפי מין, גיל ומקום מגורים, שלא ביצעו מעשי אלימות. בנוסף, נאספו נתונים על טיפול תרופתי בשנים 1995-2011, באמצעות מאגר נתוני מרשמים בפינלנד, כולל הערכת הטיפול בעת ביצוע מעשה הרצח.

נמצא כי הטיפול בנוגדי דיכאון לווה בעלייה של 30% בסיכון לביצוע מעשה רצח, בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול זה, עם עלייה של 45% בסיכון עם טיפול בבנזודיאזפינים ועלייה של 10% עם תרופות אנטי-פסיכוטיות.

טיפול במשככי כאבים אופיואידיים ולא-אופיואידיים לווה בסיכון מוגבר כמעט כפליים לביצוע מעשה רצח. כאשר החוקרים הגבילו את ניתוח הנתונים לאלו שביצעו מעשי רצח עד שמלאו להם 25, הקשר היחיד שתואר עם ביצוע הרצח שהיה קרוב למובהק סטטיסטית היה טיפול נוכחי באופיואידים ובנזודיאזפינים.

החוקרים מסבירים כי בנזודיאזפינים יכולים להפחית את השליטה בדחפים ומחקר מוקדם מצא כי משככי כאבים משפיעים על עיבוד רגשות.

לדברי החוקרים, נוכח הממצאים המפתיעים הקושרים בין טיפול במשככי כאבים אופיואידים ולא-אופיואידים ובין סיכון מוגבר למעשי רצח, יש מקום להשלים מחקרים נוספים בנושא.

ד"ר עמית עקירוב רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום