ביבי עבר טיפול ניסיוני בערמונית

(0)
לדרג

בנימין נתניהו עבר טיפול בערמונית מוגדלת באמצעות צנתור. אורולוג בכיר: קהילת האורולוגים אינה מכירה את יעילות הטיפול הניסיוני ואת תופעות הלוואי שלו

מאת: מערכת zap doctors

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל בחודשים האחרונים טיפול רפואי ניסיוני בערמונית מוגדלת באמצעות צנתור, במרכז הרפואי מעייני הישועה בבני ברק. כך פורסם אמש (ב') בחדשות ערוץ 2.

הטיפול הרפואי המדובר הוא צנתור המבוצע בהרדמה מקומית ונמשך כשעה וחצי. הטיפול פותח על ידי שני רופאים ד"ר יגאל גת, מנהל מרפאת פריון הגבר בבית החולים "מעייני הישועה" וד"ר מנחם גורן, מומחה לרנטגן ורדיולוגיה פולשנית.

מאתר האינטרנט של הרופאים עולה כי הסיבה להגדלת הערמונית מצויה בתקלה במערכת הוורידית המזרימה טסטוסטרון בריכוז גבוה מהרגיל אל עבר הפרוסטטה, דבר המוביל להגדלתה. לטיפול בבעיה פתחו הרופאים שיטה צינתורית ייחודית. הצנתור בשיטה זו מבוצע בהרדמה מקומית בלבד. במהלך הצנתור מטופלים הוורידים המזרימים טסטוסטרון בכמות יתרה אל הפרוסטטה. לדבריהם הטיפול מוביל לשיפור משמעותי בתסמינים וניתן להבחין בהקטנה משמעותית בגודלה של הערמונית כבר לאחר מספר שבועות. עוד נכתב באתר כי הטיפול לא כרוך בתופעות הלוואי המוכרות של ניתוח ערמונית רגיל הכרוך בסיכונים המקובלים של ניתוח וללא סיכון של פגיעה בפוריות.

יש לציין כי הטיפול אינו מאושר על ידי משרד הבריאות ומאושר לביצוע בישראל במסגרת ניסויית בלבד על ידי ועדת הלסינקי.

ד"ר דב אנגלשטיין, מנהל המחלקה לאורולוגיה, המרכז הרפואי לגליל נהריה אומר ל-zap doctors כי "הטיפול האמור הוא צנתור ורידים באזור האשך, שלדעת המבצעים, עשוי להוביל להקלה בסימפטומים במתן השתן. אולם, לקהילת הרופאים האורולוגים אין מידע על מידת יעילותו של טיפול זה, אם בכלל, לכמה זמן יעיל הוא והאם הוא כרוך בתופעות לוואי. זאת הסיבה שאיננו מתייחסים לטיפול זה כטיפול מקובל ולא משתמשים בו כלל במחלקות האורולוגיות בארץ. כפי שפורסם, הטיפול נאסר לשימוש על ידי משרד הבריאות, וניתן לבצעו רק במסגרת ניסוי מחקרי, רק אם אושר ע"י ועדת הלסינקי לניסויים רפואיים בבני אדם. בכל מקרה, יש ליידע את המטופל שהוא עושה טיפול ניסיוני ובוודאי אסור לגבות עליו כסף".

האם יש ניסיון בטיפול בעולם?

"ככל שידוע לי אין לטיפול זה ניסיון בעולם".

מהם הטיפולים המקובלים לערמונית מוגדלת?

"הטיפולים המקובלים, שיש בהם ניסיון של עשרות שנים, הם טיפולים תרופתיים, טיפולים זעיר פולשניים וטיפולים כירורגיים מגוונים. סוג הטיפול מותאם ע"י האורולוגים לדרגת החסימה, גודל הערמונית ושיקולים קליניים נוספים. קיים נסיון רב שנים בטיפולים אלו שמהווים 'כלל זהב' (gold standart) לטיפולים חדשניים בתחום זה".

"פרט לטיפולך תרופתי, קיימים מספר טיפולים זעיר-פולשניים, חלקם ידועים יותר וחלקם נמצאים בפיתוח מתקדם ביותר, היכולים לתת מענה לא ניתוחי לחסימה מצד הערמונית. בשיטות זעיר-פולשניות אלו ניתן להרחיב את ההיצרות היחסית שבשופכה בשל לחץ מצד הערמונית ובכך גורמים להתרוקנות טובה יותר של השלפוחית".

גברים חוששים מאימפוטנציה ובעיית פריון בעקבות טיפול בערמונית מוגדלת, עד כמה זה שכיח?

"בדרך כלל טיפול שמרני בתרופות לא גורם לבעיות באונות (אימפוטנציה) ורק במיעוט המקרים של הטיפולים הניתוחיים עלולה להיות תופעת לוואי מסוג זה. באשר לפריון, בטיפולים הכירורגיים של הסרת החלק החוסם של הערמונית יכול בהחלט להיות מצב של 'שפיכה לאחור', לאמור נוזל הזרע אינו יוצא בשפיכה אך הזיקפה נשמרת, כאמור. ככלל, יש דרכים רבות לטפל בבעיית הפריון' אך חשוב לציין כי בדרך כלל מדובר במחלה של הגיל המבוגר ולכן בעיית הפריון פחות רלוונטית".

בואו לדבר על זה בפורום ערמונית (פרוסטטה) מוגדלת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום