האם רופאים מפלים הומוסקסואלים?

(0)
לדרג

דיון סוער בכנסת בעקבות עדויות מטופלים שקיבלו יחס מזלזל על רקע נטייתם המינית; משרד הבריאות: לא נתקלנו באופן גורף בתופעת הומופוביה במערכת הבריאות

מאת: מערכת zap doctors

במשרד הבריאות לא מכירים בתופעה גורפת של הומופוביה, כך עולה מהתייחסות משרד הבריאות לעדויות על אפליה על רקע נטייתם המינית של מטופלים, תופעה שנידונה היום (ב') בוועדת הבריאות של הכנסת.

"מתברר שב-2015 עדיין ישנם רופאים להט"בפובים, שונאים ומפלים", אמרה ח"כ יעל גרמן (יש עתיד). "יש להכניס את נושא הקהילה הגאה לתכנית הלימודים של כלל צוותי הרפואה. במשרד הבריאות מונחות המלצות להקל על מרבית ההומוסקסואלים, כמו גם מרבית יוצאי אתיופיה, לתרום דם, והמשרד נמנע מלקבל את ההמלצות". ח"כ מירב מיכאלי (המחנה הציוני) הוסיפה כי "כמו שנוהג ראש הממשלה לומר, מדובר בחיים עצמם. דעות קדומות ובורות עלולות להוביל לסיכון חיים. מערכת הרפואה לא היתה מקבלת תירוצים כאלה ביחס לשום מגזר או סוגיה אחרת. כיצד פעל משרד הבריאות מאז פרסום הדברים הקשים שכתב רופא על הומוסקסואליות?".

נציגת משרד הבריאות בדיון, עו"ס מלכה פרג, השיבה כי "כל חבר בקהילת הלהט"ב ראוי ליחס הוגן ושירות נגיש ללא כל אפליה, ככל יתר המטופלים. אנחנו מטפלים נקודתית בכל עיוות או טענה שמגיעים ופועלים להכשיר ולחנך את הצוותים. לא נתקלנו בתופעה באופן גורף. ברור לנו שיש אנשים בתוך המערכת שמתנהגים אחרת ולא לרצוננו, וכל תלונה כזאת תטופל". יו"ר ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית, ד"ר תמי קרני, התייחסה לדמוניזציה שעושים לרופאים; "מוציאים אותנו כאן כרשעים מומחים ומשמיצים את כל הרופאים, רק בגלל חבר אחד בלשכת האתיקה שכתב דברים חמורים בתוך פורום סגור של רופאי המשפחה. אנחנו לפני דיון בעניינו בבית הדין של ההסתדרות הרפואית בחודש הקרוב ונחכה להחלטה. לא מצאנו קשר בין התבטאויות לא ראויות של רופאים לטיב הטיפול שנתנו", הוסיפה.

מנכ"ל האגודה לשמירת זכויות הפרט, עודד פריד, התפלא שבמשרד הבריאות לא מכירים בתופעה: "יש עשרות דיווחים ומאות מקרים, אנחנו חיים בסביבה להט"בופובית נוראית. אל תטמנו את הראש בחול". ד"ר גל וגנר, ממרפאת קופת חולים כללית בגן מאיר: "4% מציינים כי בעקבות חשיפת זהותם המינית הרופא התייחס אליהם באופן פוגעני. כ-1% מהמטופלים דיווחו שרופאים סירבו להעניק להם טיפול רפואי בעקבות זאת". מנהל ארגון הו"ד (דתיים וחרדים בעלי נטייה הומוסקסואלית), הרב רון יוסף: "מצבם של הומואים דתיים וחרדים גרוע בהרבה. קיבלנו 214 תלונות על רופאים במרפאות של קופות חולים. רובם שלחו את המטופלים שלהם לטיפולי המרה. אף אחד כמובן לא מעז להתלונן באופן רשמי".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), קרא למסור את כל הנתונים למשרד הבריאות ולפתוח בהידברות איתו; "לכל אזרח מגיעות מלוא הזכויות. קהילת הלהט"ב נלחמת על זכויותיה והנתונים מזעזעים. רופא אמור להיות אדם הגון, מבין בגוף ובנפש. התבטאויות ויחס מפלה הם דבר מזעזע. בקרוב אפגש עם מנהלי קופות החולים ואעלה בפניהם את הצורך בטיפול ובמרפאות ייעודיים לקהילה".

בואו לדבר על זה בפורום שרינק פרנדלי - ייעוץ פסיכולוגי לגברים הומוסקסואלים, ביסקסואלים וא-מיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום