חולים מונשמים: אפשר גם בבית

(0)
לדרג

חולים המונשמים באופן כרוני, יכולים כיום להשתחרר מבי"ח ולקבל טיפול הנשמה בביתם הכולל: רופא, מומחה/ית לשיקום נשימתי, טכנולוג רפואי, ייעוץ תרופתי ועוד

מאת: ד"ר דיצה גרוס

חולים רבים מגיעים למצב שבו הם הופכים לחולים מונשמים כרוניים, שאינם יכולים לנשום בכוחות עצמם. מצב זה עלול להיגרם עקב מפגעים כמו תאונה, או עקב מחלות כרוניות כגון ניוון שרירים, מחלות אונקולוגיות, מחלות לב ועוד. אי ספיקה נשימתית היא עניין רפואי רציני, מכיוון שחולה שלא מסוגל לנשום לבדו זקוק להנשמה.

שיקום נשימתי משפר איכות חיים ומפחית עלויות

בשנים האחרונות, עם התפתחות הרפואה והגברת הגישה המדעית לטיפולים רפואיים ושדרוג טכניקות ההחייאה והנשמה, חלה עליה במספר המטופלים שנותרו סובלים מאי ספיקה נשימתית כרונית. מצב זה מצריך לעיתים הנשמה מלאכותית לאורך זמן רב. שיקום נשימתי מבוסס על גישה טיפולית רב מקצועית, הכוללת טיפולים יעילים לחולים כרוניים עם בעיה נשימתית כרונית. קושי נשימתי משפיע על ירידה בתפקוד הכללי ובפעילות היום יומית ולכן יש צורך להקל על קושי זה.
גישה טיפולית של שיקום כלל מערכתי, עם דגש נשימתי, מתחשבת בפרט ובבעיותיו הפיזיות, קליניות, תזונתיות, נפשיות וחברתיות. מטרתה להקטין את הקושי היום יומי ולשפר את יכולת התפקוד הנשימתי והכללי, על ידי חיזוק שרירי הנשימה, הגמשת בית החזה שיפור היכולת לסילוק הפרשות ושיפור התפקוד הכללי. שיפור בתפקוד הנשימתי והכללי ישפר את איכות החיים ויפחיתו את עלויות הבריאות של החולה.

חולה עם בעיות נשימה, כמו כל חולה אחר, כאשר תפקודו טוב יותר ואיכות חייו טובה יותר, מבקר פחות אצל הרופא המטפל, משתמש פחות בטיפולים רפואיים דחופים (מיון), וצורך פחות תרופות. זה נכון גם לגבי החולה המונשם הכרוני, כאשר הוא יציב יותר, תודות לשיקום נשימתי וכללי. חולים יציבים יותר, בין אם הם מונשמים ובין אם לא, עלותם למערכת הבריאות פחותה במידה משמעותית ואיכות חייהם טובה יותר.

לחולים מונשמים כרוניים, שניסיונות הגמילה במסגרת האשפוז כשלו ומעוניינים למקסם את הפוטנציאל ורמת חייהם יכולים לשקול שיקום בבית, זאת במידה והם נמצאו מתאימים לאחר הערכה רפואית. תוכנית טיפול שיקומית, רב מערכתית מותאמת אישית לצרכי החולה, לרבות גמילה מהנשמה, בסביבה ביתית מבוקרת, משפרת את איכות חיי החולים ומפחיתה עלויות רפואיות.

למי מתאימה ערכת הנשמה ביתית?

ערכת ההנשמה הביתית מתאימה לכל חולה שנמצא באי ספיקה נשימתית, ומצבו יציב. חולים אלו נמצאים על קשת רחבה של מחלות, בין אם הם חולי לב, חולים אונקולוגיים, חולי ניוון שרירים, ועוד. בית החולים מספק להם מכונות הנשמה, צוות רפואי ואחות - ואלו יכולים כיום גם להינתן בסביבה הביתית, כל עוד יש פיקוח על החולה בבית. חשוב להבין כי חולה שסובל מאי ספיקה נשימתית, לא יעמוד במצב שבו הוא לא יונשם.

מה קורה כשמדובר בחולה שמצבו אינו יציב?

חולים לא יציבים מועמדים לטיפול נמרץ ואחר כך מטופלים במחלקות פנימיות. הבעיה היא שחולים אלה חשופים לזיהומים בבתי חולים ומרגע שהם נדבקים בחיידקים עמידים קשה מאוד לטפל בהם וסיכויי ההישרדות שלהם נמוכים מאוד. לכן חשוב מלכתחילה לשמור על יציבות החולים וזאת ניתן לעשות גם בטיפול הנשמה ביתי אינטנסיבי, הכולל ביקורים תכופים של רופא, מומחה/ית בשיקום נשימתי, טכנולוג רפואי, אחות, טיפולי פיזיותרפיה במידת הצורך, ריפוי בעיסוק, הסדרת הטיפול התרופתי. חשוב להבין שחולה יציב עלול להתדרדר מהר מאוד ולכן חשוב להתאים לו טיפול נכון ולפקח על תהליך הטיפול כל העת.

חולים מונשמים בבית נמצאים בסביבה תומכת ונעימה מבחינה משפחתית ואינם חשופים לזיהומים של בתי חולים. בעזרת טיפול רפואי נכון הם יכולים לחיות במשך שנים חיים באיכות טובה.

האם החולים המונשמים נגמלים ממערכת ההנשמה?

כ-90 אחוז מהחולים המונשמים אכן נגמלים, אך חלק נשארים מונשמים לאורך זמן ובאופן כרוני. שיטות הגמילה מההנשמה שפותחו על ידי מבוססות על לימוד ותרגול שרירי הנשימה לאורך זמן. אצל חולה מונשם, באופן טבעי, כאשר הוא מונשם, שרירי הנשימה שלו נחלשים. התרגול הוא בעיקר שרירי, ועובד על הקושי שיש לחולה בנשימתו: לאט לאט מורידים את כמות ההנשמה בחולה, עד שהוא מצליח לבצע את הפעולה בעצמו. ככל שזמן ההנשמה ארוך יותר - קשה יותר ללמד את החולים המונשמים לחזור לנשום בעצמם, וגם לא תמיד זה אפשרי. יחד עם זאת, במקרים רבים יש הצלחות גדולות בנושא, וחולה יכול להפוך ממצב של להיות מונשם במשך שנים, להפוך לנושם באופן עצמאי.

ד"ר דיצה גרוס היא מנהלת היחידה לשיקום נשימתי במרכז הרפואי ע"ש סוראסקי בתל אביב

בואו לדבר על זה בפורום שיקום נשימתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום