גניקומסטיה: ניתוח שדיים לגברים - מהו?

(0)
לדרג

גניקומסטיה היא התפתחות של שד נשי אצל גברים: תופעה העלולה להיות מביכה, במיוחד במהלך הקיץ בחוף הים. מדוע זה קורה? איך מטפלים בבעיה? מה כולל התהליך הניתוחי?

מאת: ~~ ד"ר מאייר יצחק~~

שד אצל הגבר אשר סובל מגניקומסטיה עשוי להיות מורכב מרקמת שד או רקמת שומן, או משני סוגי הרקמות גם יחד. אופן הטיפול בבעיה משתנה, בהתאם לסוג הרקמה המרכיבה את השד. הבעיה מופיעה אצל כ-10% מהגברים. ברוב המקרים הסיבה איננה ידועה. עם זאת, הבעיה עלולה להיות קשורה בחוסר איזון הורמונלי, צריכת סמים, השמנת יתר, תורשה ומחלות מסוימות.

האם הבעיה קיימת גם אצל נערים?

אצל הנער המתבגר קיימת הפרת איזון בין ההורמון הגברי (טסטוסטרון) להורמון הנשי (אסטרוגן), דבר אשר מוביל להתרחבות החזה, כתוצאה מתוספת רקמות שד או שומנים.

ישנם נערים רבים בגיל ההתבגרות, הסובלים מגדילת שד. אצל חלקם הבעיה חולפת בעצמה לאחר שנה עד שנתיים. במקרים בהם היא נותרת בעינה, הנער מופנה לניתוח.

האם תחושת בושה מאפיינת את הסובלים מהבעיה?

גברים רבים סובלים מהבעיה - ואינם יודעים שיש פתרון נגיש, לא מסובך ולא מאוד יקר. המודעות לנושא יכולה למנוע הרבה עוגמת נפש לבחורים צעירים המתביישים ללכת לים, להוריד חולצה ולהיות במחיצת בנות. הבושה סביב הנושא גדולה - וחבל.

האם כושר גופני יכול לסייע?

חשוב לדעת ולהבין כי פעילות גופנית ופיתוח שרירי החזה לא יפתרו את הבעיה. אם מדובר רק ברקמת שומן, פעילות גופנית ושמירה על משקל תקין, יכולה לפתור את הבעיה באופן משמעותי; אך אם מדובר במבנה שדיים המורכב גם מרקמת שד נוקשה, ניתן יהיה להפטר מתופעת הגניקומסטיה רק בניתוח.

מה קורה לפני הניתוח?

לפני שפונים לניתוח, יש לעשות בירור הורמונלי ולבדוק האם התפתחות השד קשורה לחוסר איזון הורמונלי. יש לשלול רקע של מחלה או שימוש בסמים. כמו כן, כאשר מדובר באדם בעל עודף משקל משמעותי, הוא יידרש לרדת במשקל ולהגיע למשקל תקין, כדי למנוע סיכון וכדי להגיע לתוצאה משביעת רצון.

איך נקבעים היקף הניתוח - והשיטה בה יבוצע?

לפני הניתוח, מאבחנים באמצעות מישוש - ממה מורכב השד? כמה ממנו רקמת שד? שיטת הניתוח תיקבע לפי מהות הגניקומסטיה והרכב השד. במקרים בהם קיימת רקמת שד נוקשה, בדרך כלל מתחת לפטמה, נבצע כריתת רקמת השד, דרך חתך בהיקף המחצית התחתונה של העטרה. במקרים בהם יש רקמת שד וגם רקמת שומן, נבצע שאיבת שומן דרך חתך זעיר - וכריתה של רקמת השד העודפת.

ברוב המקרים, זו תהיה האבחנה וזו תהיה שיטת הניתוח. במקרים בהם השד מורכב רק מרקמת שומן, נבצע שאיבת שומן דרך חתך זעיר בצידי החזה. לרוב, העור אלסטי מספיק ומתכווץ לממדים החדשים - ומתקבל חזה שטוח.

מהו מהלך הניתוח של גניקומסטיה?

שלב א': שיחה מקדימה, סימון האזור וצילום.

שלב ב': דרך חתכים קטנים, מזריקים תמיסה שמסייעת להיפרדות תאי השומן אלה מאלה - ומפחיתה את הדמם.

שלב ג': צינורית מתכת צרה וקטומה בקצה. בסמוך לקצה קיימים מספר חורים, אשר דרכם יישאבו תאי השומן. הקצה האחר מחובר למכונת השאיבה.

שלב ד': מעבירים את הצינורית בתוך שכבת השומן מתחת לעור בתנועות זהירות - ומגלפים את האזור המטופל. תאי השומן זורמים מחוץ לגוף, לתוך המכלים של מכונת השאיבה.

שלב ה': מעבירים חוטר בתוך הגוף, בצורת שתי וערב, כדי ליצור הומוגניות בשאיבה - ולהשיג פני שטח חלקים ככל הניתן. ברוב המקרים העור עדיין גמיש, מתכווץ - ומקבל את פני הנפח החדש. לא נותרים קפלי עור מיותר. אם רקמת השד נוקשה, היא מסולקת דרך חתך, לאורך מחצית היקף העטרה.

שלב ו' (שלב אחרון): בתום הניתוח, אזור החזה נחבש בחגורה אלסטית. מותר להתרחץ ולהתחיל לחזור לשגרה.

האם הבעיה עלולה לחזור?

בדרך כלל לא תהיה הישנות של הבעיה. רק במקרה של השמנת יתר קיצונית.

מה קורה לאחר הניתוח?

לאחר הניתוח, יצטרך המטופל ללבוש מחוך אלסטי מיוחד סביב החזה, במשך כשלושה שבועות, כדי למנוע הצטברות נוזלים בחלל שנוצר לאחר כריתת הרקמות העודפות ולהימנע מפעילות גופנית. לאחר מכן, אין שום מגבלות - והמטופל חוזר לשגרה. תוצאה סופית של הניתוח תיראה לאחר כ-3 חודשים, כאשר רוב הנפיחויות ושטפי הדם ייעלמו.

ד"ר מאייר יצחק הוא מומחה לכירורגיה פלסטית.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום