סמארטפונים - נזק בכף ידך

(0)
לדרג

שימוש יתר בסמארטפונים עלול להשפיע על תפקוד היד; במחקר בקרב סטודנטים נמצא קשר בין היקף השימוש לכוח צביטה ומדד כאב גבוה יותר בתנועה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

קחו את הבריאות בידיים, הניחו את הסמארטפון. סטודנטים המשתמשים לעתים קרובות במכשירי טלפון חכמים שכיחות מוגברת של הגדלת העצב המדיאני והפרעה בתפקוד היד וכוח צביטה, בהשוואה למי שהשתמשו במכשירים החכמים בתדירות נמוכה יותר. כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו החודש בכתב העת Muscle & Nerve.

במחקר השתתפו 102 סטודנטים, 66 מהם השתמשו בסמארטפונים הניתנים להחזקה ביד אחת, ו-36 לא השתמשו במכשירים אלו. החוקרים חילקו את המשתתפים לשלוש קבוצות בהתאם לדרגת השימוש במכשירים החכמים: קבוצה של משתתפים שלא השתמשו במכשירים, שימוש מועט ושימוש רב.

החוקרים השלימו מספר הערכות תפקוד: להערכת תפקוד היד, כולל הערכת התפקוד היומי; להערכת כוח אחיזה וצביטה, הם התבססו על דינמומטר של היד ומד צביטה. בנוסף, הושלמה בדיקת אולטרה-סאונד דו-צדדית וכן הערכת גיד FPL (Flexor Pollicis Longus) במנוחה וזמן כיפוף/יישור פאסיבי והדגימו את מפרק האגודל.

מהנתונים עולה כי השימוש במכשירים החכמים השפיע על מאפייני העצבים בשורש כף היד. בדיקות אולטרה-סאונד הדגימו הגדלה של גיד בכל הקבוצות, אך הבולטת ביותר הייתה בקרב אלו שהשתמשו בתדירות גבוהה במכשירים החכמים.

החוקרים כותבים כי על רופאים לבחון בזהירות את העצב המדיאני ואת גיד ה-FPL בעת הערכת ידיים של אדם המשתמש לעתים קרובות במכשירים חכמים. בנוסף, נמצא קשר משמעותי בין היקף השימוש במכשירים החכמים ובין כוח צביטה, וכי מדד כאב בתנועה היה גבוה משמעותית בקרב אלו שהשתמשו לעתים קרובות במכשירים חכמים ואלו שלא השתמשו כללו במכשירים אלו, בהשוואה לאלו שהשתמשו לעיתים רחוקות יותר בסמארטפונים.

ד"ר עמית עקירוב רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום אורטופדיה - כירורגיה של היד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום