המלחמה בקמטים עוברת להרווארד

(0)
לדרג

במקום בוטוקס? חוקרים מאוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת הרווארד פיתחו טכנולוגיה חדשנית, המבוססת על פולסים חשמליים, והעשויה להצעיר עור מבוגר ולחדש עור פגוע

מאת: מערכת zap doctors

תשכחו מהקרמים ומהבוטוקס. חוקרים ישראלים ואמריקאים פיתחו טכנולוגיה חדשה, המבוססת על פולסים חשמליים במתח גבוה, שעשויה להצעיר עור מבוגר ולחדש עור פגוע. החוקרים מצאו כי חשיפה כזו מעוררת בעור תהליכי התחדשות כמו התרבות תאים מוגברת, צמיחת נימי דם והפרשת קולגן, מבלי לגרום להתחממות או להותיר צלקות. לשיטה, שפותחה במקורה כמענה למגוון מחלות עור ניווניות, יש פוטנציאל רב גם בתחום הרפואה האסתטית.

התהליך שפיתח ד"ר אלכסנדר גולברג מבית הספר ללימודי הסביבה באוניברסיטת תל-אביב, בשיתוף עם עמיתים מבית הספר לרפואה של הרווארד ומבית החולים לכוויות 'שריינרס' בבוסטון, תואר לאחרונה במאמר שפורסם בכתב העת Scientific Reports.

העור מתעורר לחיים חדשים

"העידן המודרני מתאפיין בהזדקנות האוכלוסייה, ובחשיפה גוברת לקרינה אולטרה-סגולית בשל שינויי האקלים", מסבי ד"ר גולברג. "כתוצאה מכך אנשים רבים סובלים מבעיות עור, החל בהזדקנות טבעית, וכלה במגוון פגיעות ומחלות ניווניות כמו: אטרופיה של העור כשהעור הופך לדק ושברירי, מצב המאפיין כ-30% מהאוכלוסייה מעל גיל 60; כוויות; ומחלות כרוניות כמו סוכרת, שפוגעות בצבע, במרקם ובתפקוד של העור".

בחיפוש אחר פתרון החליטו החוקרים לבחון את השפעתם של פולסים חשמליים - טכנולוגיה שכבר הוכחה כיעילה ביישומים רפואיים אחרים, כמו חיטוי פצעים והסרת גידולים. במסגרת המחקר הם חשפו חולדות מעבדה בריאות לפולסים חשמליים קצרים באורך של עשרות מיקרו-שניות בלבד, במתח גבוה, ואחר כך חיפשו שינויים בעורן של החולדות. "ערכנו בדיקות רבות ושונות, והתוצאה הייתה חד משמעית: הפולסים החשמליים גרמו לעלייה בחילוף החומרים בעור החולדות", מספר ד"ר גולברג. "העור 'התעורר', הגביר את ייצור התאים באפידרמיס, הצמיח נימי דם חדשים, והגדיל את הפרשת הקולגן. המשמעות של כל אלה היא עור צעיר יותר ובריא יותר".

לפי השערת החוקרים, הפולסים החשמליים יוצרים פגיעות זעירות, בממדים ננומטריים, בקרום התא של חלק מהתאים בעור, והמערכת מתעוררת כדי לרפא ולתקן את הנזק. גורמי הגדילה שמשתחררים במצב זה מאיצים את חילוף החומרים, וכך נוצרות רקמות חדשות. לאור הצלחת המחקר ממתינים כעת החוקרים לאישור לבצע ניסויים קליניים, שיבחנו את יעילות השיטה בבני אדם. "מדובר בטיפול חדשני, יעיל ולא פולשני, שעשוי לרפא מחלות עור רבות, למנוע סבל, ולשפר את איכות חייהם של מיליוני בני אדם בכל העולם", מקווה ד"ר גולברג.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום