"מכרה הפוספטים - סכנה לבריאות"

(0)
לדרג

דיון סוער בכנסת: סגן שר הבריאות ליצמן מתנגד חד משמעית להקמת המכרה בשדה בריר, באזור ערד, זאת בניגוד לעמדת המשרד להגנת הסביבה

מאת: מערכת zap doctors

מחלוקת בין סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לבין המשרד להגנת הסביבה; ליצמן הביע התנגדות תקיפה להקמת מכרה פוספטים ופעולות כרייה בשדה בריר באזור ערד.

הדיון הסוער, שנערך אתמול (ג') בוועדת הבריאות של הכנס נפתח בהצהרתו של ליצמן, לפיה "חד משמעית, הדבר מזיק ואסור שיקרה. יש מספיק פתרונות אפשריים. לא אתן ידי לכרייה בשדה בריר, כי עליי לדאוג לתושבי בריאות הדרום". מזכיר מועצת עובדי כי"ל התפרץ לדבריו ואמר: "אתה סוגר לי את המפעל, אז אתה פוגע בבריאות שלי". סגן השר השיב בצעקות: "אתה פושע שרוצה לפגוע בבריאות התושבים בשביל בצע כסף. אותי לא מעניין הכסף, רק הבריאות".

ד"ר לבנה קורדובה מאגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה התייחסה להשפעת המכרה על תושבי האזור (ערד, כסייפה, אל פורעה ועוד): "התוספת של הזיהום מהחלקיקים היא קטנה יותר מכל תוספת של זיהום מכביש ושוות ערך לכל מתקן תעשייתי חדש. לכן אנחנו לא מתנגדים להקמת המכרה".

חברי הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת) ומאיר כהן (יש עתיד) הזדעקו למשמע הדברים: "זו לא עמדת המשרד להגנת הסביבה שנשמעה בעבר".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), ציין כי דו"ח משרד הבריאות אינו מוביל למסקנה כה ברורה ונחרצת של סיכונים, כפי שנציגי משרד הבריאות מתארים. עם זאת, דרש מהנהלת כי"ל להעביר לידי הוועדה דו"חות מקיפים על בדיקות רפואיות שנערכו לעובדי חברת "רותם אמפרט" בעשר השנים האחרונות. כמו כן דרש ממשרדי הממשלה להעביר לו סקירת אפשרויות שונות לכריית פוספטים באזור הנגב. "הכדאיות הכלכלית של כי"ל אינה עולה תמיד בקנה אחד עם הכדאיות הכללית של האזור", אמר. חברי הכנסת אלאלוף וכהן ציינו את מות הוריהם אשר שהו שנים רבות בקרבת פוספטים מסרטן ריאות.

"תושבי ערד בפאניקה"

ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו), לשעבר ראש עיריית ערד, הזהירה כי "80% מהתושבים יעזבו את ערד אם תאושר הקמת המכרה. התושבים בפאניקה". ראש עיריית ערד הנוכחי, ניסן בן-חמו: "אסור לנו לקחת סיכון. זה לא מפעל ולא כביש, אלה חיי אדם".

המשנה למנכל כי"ל, דני חן, השיב כי "החברה מחויבת לשמור על בריאות התושבים והעובדים. לא נוותר לעצמנו בעניין הזה. נעמוד בכל תנאי וכל חוק. אין תחלואה עודפת בקרב עובדי "רותם אמפרט" ואין צורך באמצעי הגנה". ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) בתגובה: "זה ניסוי בבני אדם. ההצגה של החברה לפיה כל העובדים יילכו הביתה אם לא תינתן אפשרות כרייה בשדה בריר היא שקרית".

נציג עובדי כי"ל, דורון אור-גיל, שזומן לדיון אמר כי "אנחנו מציעים לבצע פיילוט מרוחק מהעיר. אין ראיות חד משמעיות לסיכון אוכלוסייה, ואנחנו עומדים בחוק אוויר נקי". מנהל מינהל סביבה ופיתוח בר קיימא במשרד הכלכלה, דורון אברהמי, חיזק את דבריו והוסיף: "הרופא התעסוקתי של משרד הכלכלה טוען כי אין שום דיווחים על תחלואה עודפת עקב כריית פוספטים".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלאלוף, קבע כי דיון נוסף בנושא יתקיים בשבועות הקרובים לאחר מסירת הדו"חות הרלוונטיים מחברת כי"ל וממשרדי הממשלה.

בואו לדבר על זה בפורום בטיחות גהות ואיכות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום