תביעת רשלנות ברפואת שיניים

(1)
לדרג

הלכתם לרופא שיניים ויצאתם בשן ועין? הטיפול לא עלה יפה - ונגרם לכם נזק? אם קיים קשר סיבתי בין התרשלות הרופא לבין הנזק שנגרם לכך, יש לכם עילת תביעה

מאת: ד"ר זמי מור מילברג, עו"ד

רבים ממקרי הרשלנות הרפואית מתרחשים בתחום רפואת השיניים. פגיעה בשיניים, פגיעה בעצם הלסת, פגיעה עצבית, כאבים כרוניים או פגיעה בבריאות - בעקבות טיפול שיניים; כל אלה יכולים להיחשב מקרים של רשלנות רפואית אשר יזכו את המטופל בפיצויים בגין נזקים שנגרמו לו, במידה ויוכח כי רופא השיניים התרשל.

מתי יש רשלנות רפואית ברפואת שיניים? כיצד ומתי ניתן להוכיח רשלנות רפואית? מהי הדרך בה עליכם לפעול, אם אתם חושדים שטיפול השיניים שלכם היה כרוך ברשלנות של הרופא -והותיר נזקים, בפה או באופן כללי בבריאותכם?

רשלנות רפואית ברפואת שיניים? יש דבר כזה?

בוודאי שיש דבר כזה - ולמרבה הצער, רשלנות רפואית ברפואת שיניים מאוד נפוצה. רשלנויות רפואיות בתחום רפואת שיניים נפוצות אפילו יותר מרשלנויות בתחום הרפואה הגניקולוגית, על הנושאים הללו שומעים הרבה יותר בהשוואה למקרי רשלנות בטיפולי שיניים, אשר זוכים אמנם לפחות הד, אך אין זה אומר שהם פחות נפוצים.

האם ישנם טיפולי שיניים עם יותר סיכוי לרשלנות?

כן. רוב מקרי הרשלנות הרפואית ברפואת שיניים מתרחשים במסגרת טיפולי שיניים מורכבים, כגון: שיקום הפה, ביצוע שתלים, ביצוע עקירות כירורגיות, טיפולים אורתודונטים (יישור שיניים) וכיו"ב.

מתי מתרחשת רשלנות רפואית ברפואת שיניים?

על כל רופא, לרבות רופא שיניים, חלות חובות כלפי המטופלים שלו. במקרה שחובות אלה אינן ממולאות כראוי, יש סיכוי כי מדובר ברשלנות רפואית. המבחן לקיומה של רשלנות רפואית הוא מבחן משפטי הבודק שלוש נקודות מהותיות במקרה הנבחן. האחת: האם הרופא התרשל; השנייה: האם רשלנותו גרמה לנזק; והשלישית: האם ישנו קשר סיבתי בין רשלנותו של הרופא (בהתנהגות פעילה או במחדל) - לבין הנזק שנגרם למטופל.

מתי רופא שיניים מתרשל?

ישנם מקרים מגוונים בהם התנהלות של רופא שיניים יכולה להיחשב להתנהלות העולה כדי רשלנות. התנהלות זו יכולה להיות מעשה שנעשה למרות שלא צריך היה להיעשות, או שצריך היה להיעשות בדרך אחרת; או מעשה שלא נעשה (מחדל) מקום שהיה צריך לעשותו.

למשל: רשלנות רפואית ברפואת שיניים יכולה להתרחש כאשר רופא לא נתן למטופל הסברים מספקים, טרם ביצוע הטיפול; כאשר תיקו הרפואי של המטופל איננו ערוך כהלכה; כאשר לא בוצעו טרם הטיפול בדיקות מקדימות - רנטגניות וקליניות - כנדרש; כאשר ניתן טיפול שגוי; כאשר בוצע אבחון שגוי; כאשר לא הוסבר למטופל באופן מספק על הסיכונים והסיכויים הטמונים בטיפול עוד טרם ביצועו; כאשר לא הוצגו חלופות טיפוליות קיימות וראויות ועוד.

כדי לבדוק האם במקרה מסוים הייתה רשלנות, נוהגים בתי המשפט להפעיל את מבחן הרופא הסביר. על הרופא להתנהג כפי שהיה מתנהג כל רופא סביר בנסיבות העניין ובהתאם למאפייני המטופל והטיפול. התנהלות הרופא נדרשת להיות נכונה, מקצועית ומתבקשת מנסיבות העניין, - ואסור שהתנהלותו תחרוג מהפרקטיקה הנהוגה. אם רופא השיניים לא קיים את כל חובותיו אלה, כנראה שבמקרה זה הייתה רשלנות רפואית.

כך, למשל, היה מקרה של מטופלת כבת חמישים לערך שהגיעה לרופא שיניים לקבלת טיפול. הרופא המליץ לבצע - וכך עשה - טיפול שיקום כללי מורכב, אשר כלל השתלת שתלי שיניים והרכבת כתרים ב-10 שיניים עליונות וב-10 שיניים תחתונות.

האישה סבלה מסוכרת ובריאותה הכללית הייתה לקויה. רופא השיניים שטיפל בה לא טרח לברר - כפי שראוי וסביר היה לעשות לפני טיפול כה מורכב - את מצב בריאותה הכללי. הוא לא שאל וחקר לגבי מצב בריאותה הכללית, מחלות הרקע והתרופות הקבועות אותן היא נוטלת.

למרבה הצער, מצבה הבריאותי והטיפול שעברה, גרם לכך שהתפתח זיהום בעצם הלסת, זיהום אשר הוביל לנמק בעצם - ואשר גרם למטופלת סבל נורא ואיום. בעקבות המתרחש, נאלצה המטופלת לעבור טיפולי שיניים משקמים מייסרים, הכוללים השתלת בלוקי עצם ומיקום מחודש של שתלים וכתרים.

במקרה הזה, נקבע כי רופא השיניים התרשל, שעה שלא בירר לגבי מצבה הרפואי טרם הטיפול, למרות שזוהי פעולה מחויבת המציאות, לאור השלכות מצב הבריאות הכללי והתרופות הניטלות על הטיפול, על תוצאותיו, על סיכויי הצלחתו ועל אופן ההתנהלות הנדרש בעת הטיפול ולאחריו.

מהו הנזק שעשוי להתרחש כתוצאה מרשלנות בטיפול שיניים?

הנזקים רבים ומגוונים. הנזקים הנפוצים כוללים פגיעה בשיניים, כאבים כרוניים בלתי מוסברים, פגיעה עצבית, פגיעה בעצם הלסת ועוד. במקרים נוספים, עלול להיווצר מצב כי בריאותו הכללית של המטופל נפגמת עקב טיפול לקוי.

ואם ישנה רשלנות וישנו נזק, האם זה מספיק כדי לקבל פיצויים בגין הנזק?

לא. פיצויים בגין רשלנות רפואית בטיפולי שיניים מתקבלים רק כאשר מצליחים לעמוד גם במבחן השלישי לקיומה של רשלנות - מבחן הקשר הסיבתי: חשוב מאד שיהיה קשר בין רשלנות הרופא לבין הנזק שנגרם. הכוונה היא לקשר של סיבה ותוצאה, שרשלנות הרופא - במעשה או במחדל - היא הסיבה שהובילה לתוצאה, שהיא הנזק. ללא קשר סיבתי כאמור, לא ניתן להוכיח רשלנות רפואית ולא ניתן לקבל פיצוי.

מה עלי לעשות אם נפגעתי בטיפול שיניים?

לכל מטופל שעבר טיפול שיניים אשר גרם לו נזק כלשהו, בין אם בחלל הפה ו/או הלסת ובין אם גרר פגיעה בבריאותו הכללית, יומלץ לפעול לפי השלבים הבאים, על מנת לנסות להיפרע מרופא השיניים - במידה ואכן ניתן להוכיח כי התרשל, - בגין הנזק שנגרם לו ולקבל פיצויים בגין הפגיעה בו.

אלה שלבי הפעולה המומלצים:

שלב ראשון - פנייה לעורך דין מתמחה ברשלנות רפואית: בעל ותק וניסיון בתביעות רשלנות רפואית בכלל, ובתביעות רשלנות רפואית במסגרת טיפולי שיניים, בפרט.

שלב שני - בירור עובדות ואיסוף חומר: עורך הדין יתשאל את המטופל וילמד על נסיבות האירוע. בד בבד, יאסוף את כל החומר הרפואי הרלוונטי ויבחן באמצעים שונים ומגוונים, האם הנסיבות של המקרה הנבחן מגבשות מקרה של רשלנות רפואית שניתן לתבוע בגינה.

שלב שלישי - הפניה למומחה לשם מתן חוות דעת: בשלב הבא יופנה המטופל לבדיקת מומחה בתחום רפואת שיניים, כדי שייתן חוות דעת על המקרה הנדון, על אופן הטיפול הלקוי שניתן למטופל ו/או גם על הנזק שנגרם לו.

שלב רביעי - אם כל הראיות שנאספו וחוות דעת המומחה מגבשות עילת תביעה ברשלנות רפואית, יוגש כתב תביעה לבית המשפט.

שלב חמישי - ניהול משפט: הגשת כתב התביעה היא יריית הפתיחה למשפט שיתנהל, במסגרתו יצטרך המטופל, בעזרת עורך דינו, כמובן, להוכיח קיומם של כל התנאים שהופכים את המקרה לרשלנות רפואית, אשר גרמה לנזק בר פיצוי. במקרים רבים, לאחר שרופא השיניים מגיש, על ידי עורכי דינו, כתב הגנה - והמטופל מגיש מטעמו כתב תשובה, מתחיל משא ומתן בדרך לפשרה סביב נושא הפיצויים. במקרים בהם המשא ומתן לפשרה עולה על שרטון ואיננו מצליח, מתנהל משפט הכולל עדויות מומחים ובחינת הנסיבות בעיניים משפטיות, עד לסיום הדיונים בפסק דין.

שלב שישי - פסק דין: במשוכה האחרונה, מתקבל פסק דין הקובע איזה פיצוי יינתן לתובע ברשלנות רפואית, שתביעתו התקבלה. אם הצדדים הגיעו לפשרה, לרוב בית המשפט יאשר את הפשרה - וייתן תוקף משפטי לקביעות הכלולות בה.

מה הפיצוי שמתקבל אם מוכיחים רשלנות רפואית ברפואת שיניים?

את הפיצוי בגין נזקיו של המטופל קובעים לפי אמות מידה המכונות ראשי נזק. כל ראש נזק מכומת ומתומחר. ראשי הנזק כוללים כאב וסבל, לעיתים פגיעה באוטונומיה של הניזוק, עזרת צד ג', אובדן ימי עבודה, פגיעה תעסוקתית והשיקום הנדרש.

לסיכום: גם במסגרת טיפולי שיניים, עלולה להתרחש רשלנות רפואית שתגרום נזק למטופל. בגין נזק זה ניתן להיפרע. לשם כך יש להוכיח קיומה של רשלנות רפואית - וזאת על ידי פניה לעורך דין מומחה לרשלנות רפואית, שיתאמץ להוכיח כי רופא השיניים התרשל, כאשר נהג באופן בלתי סביר - והתנהגותו גרמה נזק למטופל.

ד"ר זמי מור מילברג, עו"ד, רופא שיניים ומתמחה בתחום הרשלנות הרפואית.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום