חיטוב הגוף - ושיפור הבריאות

(1)
לדרג

מתאמנים רבים מתאמצים להגיע לגוף חטוב ושרירי. ואמנם: חיטוב הגוף מסייע לשיפור אחוז השומן בגוף, שיפור היציבה ושיפור תפקוד מערכת הלב ומערכת השריר-שלד

מאת: ד"ר איתי זיו

חיטוב הגוף מהווה אחת ממטרות האימון השכיחות ביותר. למרות שלא מדובר במושג מדעי, נעשה שימוש רב מאוד במילים "חיטוב הגוף" - וישנם עסקים רבים אשר ממנפים מוצרים בעזרת המילים "חיטוב הגוף", לרבות מועדוני כושר שונים, חברות של תוספי תזונה ועוד - העושים שימוש בכך, כדי לקדם שיעורי כושר שונים, מוצרים וכיו"ב. אין ספק: מדובר במילים שמסייעות בתהליך המכירה.

בתהליך חיטוב הגוף, נעשים ויתורים לא מעטים - וככל שהתוצאות טובות יותר, המחיר גדול יותר, בהתאמה. למשל: על מנת שאישה בת 33 תשנה את הרכב גופה באופן ממשי (לדוגמה: שינוי באחוזי השומן בגוף), יש צורך בוויתורים רבים (המתאימים רק למעטים מהאנשים). הרוב לא יצליחו להגיע לרמת אחוזי שומן אשר נמוכה מהותית מהממוצע.

האם כל תהליך של חיטוב הגוף אמנם תורם לבריאות האדם?

הבה נבדוק, באמצעות מספר קריטריונים. בעת תהליך של חיטוב הגוף, האדם עובר תהליך רחב ומשמעותי, הכולל שינוי במספר פרמטרים.

1. שינוי במשקל הגוף והרכבו. בשלבים הראשונים, ככל הנראה, נצפה לירידה במשקל הגוף. אך בשלב מסוים, סביר להניח, כי המגמה תהיה הפוכה - ותחול עלייה במשקל הגוף, בשל העלאת מסת הגוף הרזה. היפוך המגמה עשוי להתרחש אחרי מספר חודשים, או אפילו אחרי שנה ויותר. בהערת אגב: משקל הגוף נעשה פחות עקרוני וחשוב בעת תהליך של ירידה במשקל.

מה שחשוב הוא נתון אחר: השינוי בהרכב הגוף - קרי, היחס בין אחוז השומן התת עורי לבין מסת הגוף הרזה. או אז, שכיח להבחין במתאמנים ומתאמנות השוקלים יותר מהממוצע - ואף מאופיינים ב-BMI גבוה (למשל: ספורטאי כוח, אתלטים, מפתחי גוף ועוד, הם בעלי BMI גבוה מהותית מהמומלץ עבורם, אך הרכב גופם מצוין; ולכן מדד ה- BMI איננו רלוונטי לאוכלוסייה זו, מכיוון שהוא כלל איננו מביא בחשבון את הרכב הגוף. במאמר מוסגר נציין כי נשים רגישות יותר לנושא משקל הגוף - ועלייה במשקל עלולה להיות כרוכה אצלן בתגובה שלילית ובחוסר שביעות רצון, למרות שמדובר בשינוי חיובי (לרבות העובדה שחלה אצלן ירידה באחוז השומן).

2. שיפור תפקוד מערכת הלב וכלי הדם. בתהליך של חיטוב הגוף, יש צורך לבצע פעילות אירובית על בסיס קבוע. או אז, ניתן להפחית שומן באופן ממשי - ולתרום לתהליך של ירידה באחוז השומן. אגב, לא לכל אחד מומלצים היקפים גדולים של פעילות אירובית. הדבר משתנה בין מתאמן למתאמן - וקשור במספר משתנים, אליהם נתייחס בהמשך. כמובן: שיפור תפקוד המערכת האירובית מצוין וחשוב להיבט הבריאותי באופן משמעותי, ולכן, בתהליך של חיטוב הגוף נהנים מערך מוסף בביצוע פעילות זו על בסיס קבוע.

3. שיפור תפקוד מערכות שלד-שריר. חלק מרכזי ומשמעותי מאוד הנו אימוני הכוח, אותם יש לבצע על בסיס קבוע. אחרת, יושגו תוצאות מוגבלות בלבד. יש צורך לבצע אימוני משקולות, או אימוני כוח אחרים, בעלי עצימות מספיק גבוהה (למשל: עם אביזרי עזר, אימוני קרוספיט, סוגים מסוימים של יוגה וכיו"ב). שיפור איכות התפקוד של מערכות שלד-שריר חשוב בכל החיים - ובמיוחד בתהליך ההזדקנות, מכיוון שחלה ירידה ביכולת הגופנית האנאירובית, באופן משמעותי.

בנוסף, ניתן לשמור על סיבי השריר הלבנים הכה "יוקרתיים", האחראים וקשורים מאוד לאיכות חייו של אדם במעגלי חייו. לכן, חשוב - גם בלי קשר לתהליך של חיטוב הגוף - לבצע אימוני כוח אשר מערבים משמעותית את סיבי השריר הלבנים (עומס מתאים בעיקר).

4. ביצוע תרגילים שונים ומגוונים. בתהליך של חיטוב הגוף, יש לבצע תרגילים שונים ומגוונים, אבל זה לא הכרחי. על ידי פעילויות אתגריות שונות, ניתן להגיע לתוצאות מצוינות. לדוגמה: קורל (שם בדוי) בת 39, מטפסת הרים מקצועית (מטפסת על פסגות בארץ; ובעיקר - בחו"ל).

לקורל 14% שומן, בעלת טונוס שרירי ומסת שריר מרשימה. היא איננה מתאמנת בחדר הכושר ואיננה מבצעת אימוני כוח אחרים. גיוון בביצוע תרגילים שונים חשוב על מנת להפעיל קבוצות שרירים שונות בדרכים מגוונות. למשל: בחדר הכושר, שיעורי סטודיו שונים, אימוני קרוספיט ועוד.

5. שיפור היציבה. אימונים שמטרתם חיטוב הגוף קשורים גם לשיפור היציבה. או אז, שיפור בליקוי יציבה זה או אחר משנה את האסתטיקה הגופנית באופן ממשי וגם את איכות החיים. בין השאר, אחת הסיבות לכך היא בשל חיזוק השרירים הרלוונטיים המתאימים, ככל הנראה, לשיפור ליקוי יציבה זה או אחר. אגב, תרגילים בסוג אימון מסוים עשויים לסייע הרבה יותר בליקויי יציבה שונים, מאשר סוג אימון אחר. אי לכך, במקרים אלה יש לבחור את סוג האימון המתאים לכל אדם.

6. תזונה. מדובר על משתנה חשוב ביותר, שיש לו חלק נכבד ומשמעותי בהשגת התוצאות. רק עם אימוץ תפריט תזונתי הולם, ניתן להגיע לתוצאות טובות ואף מצוינות. בתהליך של חיטוב הגוף, במרבית המקרים, התפריט מאופיין באחוז שומן נמוך. התפריט יכלול ירקות, ואולי גם - במשורה - פירות. בנוסף, ישנה הקפדה על צריכת נוזלים מספקת ובד בבד: צריכה מושכלת ונכונה של כל אבות המזון ועוד ועוד. יש לכך השלכה משמעותית על שיפור מצב הבריאות. לכן, סביר להניח כי חלק מהמתאמנים שהינם בעלי אחוזי שומן נמוכים - ומתאמנים לפי הכללים - הם במצב בריאותי-גופני טוב יותר, יחסית לשאר האנשים או המתאמנים, אשר לא מבצעים פעילות גופנית, או - לחילופין - מבצעים פעילות גופנית, אך סובלים מעודף משקל ואחוז שומן גבוה.

7. אימוץ אורח חיים בריא. בתהליך חיטוב הגוף, ללא ספק, מקבלים כלים רבים להתנהלות נכונה, מבחינת אורח חיים בריא. היעדר שינה, צריכת אלכוהול ומתח נפשי - לכל אלה עלולה להיות השפעה שלילית. יש להימנע מהם, כאשר רוצים להשיג תוצאות גופניות. סביר להניח כי אלה מכם שבאמת משקיעים ועושים ככל שניתן - משפרים באופן ניכר את בריאותם.

לסיכום: ניתן למצוא קשר הדוק בין תהליך של חיטוב הגוף, לבין שיפור המצב הבריאותי, כמפורט לעיל. עם זאת, יש להאיר נקודה חשובה: הדרך לא פחות חשובה מהתוצאה. האופן בו מתאמנים, הדרך בה מתנהלים מבחינה תזונתית וכיו"ב - צריכים להיות מקצועיים ככל שניתן, על מנת לא לגרום לפעולה הפוכה: הרעה של המצב הגופני.

ד"ר איתי זיו (Ph.D) הוא מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום פיזיולוגיה של המאמץ.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום