הקשר בין סוכרת לניוון שרירים

(0)
לדרג

מה בין סוכרת להתפתחות ALS? מתברר שסוכרת מסוג 2 מגנה מפני המחלה, בעוד שדווקא לחולי סוכרת נעורים סיכון גבוה יותר לחלות בהמשך חייהם

מאת: מערכת zap doctors

לחולי סוכרת מסוג 2 יש סיכון נמוך יותר ללקות בניוון שרירים (ALS), כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו החודש בכתב העת JAMA Neurology. לעומת זאת, דווקא סוכרת מסוג 1 מלווה בסיכון מוגבר למחלה.

לדברי החוקרים, למרות שמחקרים קודמים הצביעו על חשיבות המצב הלבבי ומטבולי בהתפתחות של ALS, הקשר עם סוכרת לא נבחן לעומק. מספר גורמי סיכון למחלות כלי דם נקשר עם סיכון מופחת להתפתחות המחלה הנוירולוגית ואף שסוכרת היא גורם סיכון למחלות כלי דם, מחקרים מעטים בנושא הקשר בין סוכרת ל-ALS העלו תוצאות סותרות.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין סוכרת להשמנה מתוך מאגר בית חולים, ובין ALS מתוך מאגר נתונים ארצי בדנמרק. מדובר במחקר מקרה-ביקורת שכלל 3,650 תושבי דנמרק שאובחנו עם ALS בין ינואר 1982 ועד 31 בדצמבר, 2009, ו-365,000 ביקורות (100 ביקורות לכל חולה ALS), תואמים בגיל ומין. התוצא העיקרי היה הסיכוי להתפתחות ALS על רקע סוכרת או השמנה, שאובחנו לפחות שלוש שנים לפני מועד אבחון ALS.

כאשר החוקרים התייחסו לסוכרת והשמנה יחדיו, הסיכוי המשוער להתפתחות ALS היה קטן ב-40% בחולי סוכרת וקטן ב-20% בחולים עם השמנת יתר. לא תועדה השפעה של מין החולים על הקשר עם סוכרת. החוקרים זיהו השפעה משמעותית של הגיל בעת אבחנת ALS והגיל בעת הופעה ראשונה של סוכרת במאגרי בית החולים. הקשר המגן היה בולט יותר עם גיל מתקדם יותר בעת אבחנת ALS עם עליה של 66% בסיכוי לתיעוד של סוכרת כאשר האבחנה הופיעה לפני גיל 40 וירידה של כ-50% בסיכוי כאשר הופיעה בגילאים מבוגרים יותר. תוצאות אלו עולות בקנה אחד עם הקשר השונה עם סוכרת מסוג 1 לעומת סוכרת מסוג 2.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם דיווחים קודמים שהצביעו על קשר מגן בין גורמי סיכון למחלות כלי דם ל-ALS ומציעים כי סוכרת מסוג 2, אך לא סוכרת מסוג 1, היא גורם מגן מפני ALS

בווא לדבר על זה בפורום נוירוכירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום