התקרחות גברית: יש מה לעשות

(6)
לדרג

גברים בני דורנו מתחילים להקריח הרבה לפני אמצע החיים. מדוע התופעה כה נפוצה בישראל? כיצד ניתן לטפל בה ולעצור את ההתקרחות ללא תופעות לוואי?

מאת: ד"ר אלכס גינזבורג

הגורמים העיקריים להתקרחות גברית, המהווים כ-98 אחוזים מכלל הסיבות להתקרחות, הם גורמים גנטיים הורמונליים. זאת בניגוד לנשים, שאצלן ההתקרחות נובעת לעתים אף ממחלה או מבעיה חיצונית, אשר איננה קשורה דווקא לנסיבות גנטיות.

התקרחות גברית מאפיינת גברים בכל הגילאים, אפילו נערים צעירים בני 18: לגנטיקה היהודית האשכנזית יש חלק ניכר בגן ההקרחה הגברי, בניגוד לגנטיקה של מוצאים אחרים.

כיום סובלים כ-35 מיליוני אנשים בארצות הברית מהתקרחות. בישראל, בין 70 ל-80 אחוז מכלל האוכלוסייה הגברית סובלים אף הם מהבעיה. יחד עם זאת, כיום תופעת ההתקרחות מתרחשת באופן זריז יותר מאשר בעבר. לפני כשלושה עשורים, גברים היו מתחילים להתקרח רק בגיל מבוגר, לאחר אמצע החיים, ולא היו סובלים מהתקרחות בשנות העשרים לחייהם.

מה השתנה בשלושים השנים האחרונות שמזרז את תופעת ההתקרחות הגברית?

הסיבה הראשונה היא קרינה: מכשירים שבעבר לא היו נמצאים בשימוש, כגון טלפונים ניידים, מיקרוגלים ומחשבים למיניהם, גורמים לכולנו - ולגברים בפרט - להיות חשופים לקרינה עמוקה, שככל הנראה משפיעה עלינו ועל השיער שלנו.

הסיבה השנייה היא תזונה: לפני עשורים ספורים, כמעט כל המזון שהיינו צורכים היה בלתי מעובד ולעתים אף היה אורגני. כיום, המזון שכולנו צורכים מעובד, פרט למוצרים בודדים - והוא איננו אורגני. שתי סיבות אלה משפיעות על המטען הגנטי המצוי בגופנו, משנות אותו - ומקדמות את תופעת ההתקרחות הגברית.

כיצד מטפלים בהתקרחות גברית?

הטיפול השמרני בהתקרחות הוא באמצעות תרופות. כיום, ברחבי הרשת וברחבי חנויות הטבע ובתי המרקחת, ניתן למצוא עשרות תכשירים טבעיים, כגון ויטמינים למיניהם אשר מבטיחים צמיחת שיער, אך לרוב לא ממש מסייעים לטיפול בהתקרחות הגברית. כדי לדעת מהו תכשיר ראוי ונכון, יש לבדוק האם עבר את אישור ה-FDA.

התכשיר הוותיק והראשון לטיפול בהתקרחות, גם בקרב נשים וגם בקרב גברים, הוא מינוקסידיל, תכשיר שניתן לקנות באופן חופשי על המדף ללא מרשם. למעשה, מנגנון צמיחת השיער של הגוף האנושי עדיין לא ידוע בעולם הרפואה - ואין לו הגדרה ספציפית שהיתה יכולה להקל על מציאת פתרון תרופתי כלשהו.

אך נמצא כי בתרופה זו, שמקורה היה בתרופה לטיפול ביתר לחץ דם, יש תכונות של שיעור יתר בגוף, כתופעת לוואי מוכחת. בעקבות גילוי זה, בשנות ה-80 ואילך, פיתחו מייצרי התרופה תכשיר מקומי שלה, שככל הנראה מרחיב את כלי הדם וגורם לצמיחת שיער מחודשת, כאשר הוא ניתן במינון של 5 אחוזים. אצל גברים השימוש בתכשיר הוכתר בהצלחה, וגרם לצמיחת שיער חלק יותר ועבה.

לאחרונה, מתוך המינוקסידיל, נולדה תרופה נוספת וחדשה: "הרגיין קצף", אשר מגיע, בניגוד למינוקסייל, בצורת קצף ולא בצורת משחה. תכשיר זה מתאים להצמחת שיער בקרב גברים בריאים בגילאי 18 עד 49, במקרים של התקרחות תורשתית.

יתרונו על פני המינוקסידיל טמון בכך שהוא אינו מכילה רכיב בשם "פרופילן גליקול", אשר עלול לגרום לתופעות לוואי הקשורות לגירוי הקרקפת, כגון יובש, קשקשים, גרד ואדמומיות. כמו כן, מוצר זה אינו שומני, ולכן אינו "זולג" בעת השימוש בו למקומות בלתי רצויים כמו המצח - והוא נוח מאוד לשימוש. לשימוש קבוע בתכשיר אין תופעות לוואי.

תכשיר נוסף לטיפול בהתקרחות הגברית הוא פינסטריד, ובשמו הידוע יותר: פרופסיה. זוהי למעשה התרופה היחידה המאושרת על ידי ה-FDA לטיפול בהתקרחות גברית טיפוסית, המבוססת על עידוד של גורמי צמיחה. את הפרופסיה נוטלים באמצעות כדור, אחת ליום, והתרופה עוצרת ב-80 אחוזים מהמקרים את נשירת השיער.

כ-60 אחוזים מהגברים המשתמשים בתרופה מצמיחים שיער חדש, ולאחר שימוש של כשישה חודשים בתרופה, ניתן לזהות צמיחת שיער חדשה. תוצאות אלה נשמרות ומשתפרות ככל שממשיכים ליטול את התרופה. עם זאת, תופעת לוואי שתרופה זו עלולה לעורר, אך ורק במקרים נדירים (שני אחוזים מהמשתמשים) היא ירידה בחשק המיני - בעקבות פירוק ההורמון הגברי בגוף.

ד"ר אלכס גינזבורג הוא מומחה לרפואת עור

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיער וטיפול בנשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום