עודף משקל מסוכן יותר מעישון

(0)
לדרג

עודף משקל גם יקר יותר מבחינת מערכת הבריאות מעישון או משתייה, שכן הוא כרוך במחלות נוספות כמו סוכרת ומחלות לב. היום כבר מדובר כמעט במגיפה, כך עולה במחקר חדש.

"עישון ושתיית אלכוהול הנמצאים בירידה, היו במוקד המחקר הציבורי במשך שנים. ואולם עלייה במשקל, שיש לה השלכות בריאותיות חמורות בהרבה, קיבלה הרבה פחות תשומת לב," כך אומר ד"ר רולנד שטורם, מחבר המחקר.
המחקר מצא שהשמנה, הקשורה לסיבוכים כמו סוכרת, שיגרון, מחלות לב, שבץ וכמה סוגים של סרטן, מעלה את הוצאות הבריאות ב 36%, ואת ההוצאות על תרופות ב- 77 אחוזים.
עישון ושתייה גורמים גם הם לסיבוכים בריאותיים, אך המחקר מצא שעישון מביא לעלייה של 2% בהוצאות הבריאות, ו 28% בהוצאות על תרופות.
"השמנה נכללת במצבים הכרוניים, שיש להם השפעה על הוצאות הבריאות. סוכרת מצריכה השגחה קבועה" אומר שטורם. סוכרת, מחלה הפוגמת ביכולתו של הגוף לעבד סוכר, מעלה את הסכנה בכשל כליות, עיוורון, מחלות לב ובעיות בזרימת הדם שיכולות להביא לכריתה.
שטורם קובע כי יותר ויותר שעות מול המרקע, פחות פעילות גופנית ותרבות תלויית מכונית הם הגורמים העיקריים לבעיית ההשמנה המתפשטת.
משרד הבריאות האמריקאי תולה את האשמה בתזונה וממליץ לצמצם את צריכת הסוכר והשומן. ההמלצה זכתה לביקורת מהאגודה לסוכרת, שטענה כי צריך היה להדגיש יותר את הפעילות הגופנית.
ב 1998מחקר שהתבסס על סקר טלפוני, הכולל כ 10000 איש, מצא כי אנשים שמנים סובלים מ 30%-50% יותר ממחלות כרוניות בהשוואה למעשנים או לשותים.
מומחי הבריאות אומרים כי מספר סוגי הסוכרת בארצות הברית יכפיל את עצמו במהלך 50 השנה הקרובות, שכן אוכלוסייה הניזונה ממזון מהיר נוטה להשמין ככל שהיא מתבגרת.

שיעור ההשמנה כפול
שיעור הסובלים מעודף משקל בארצות הברית כמעט והוכפל במהלך שנות התשעים, מ 12% ב 1990 ל 23% ב 1998. בהשוואה, 19% מהאוכלוסייה דיווחו כי הם מעשנים בקביעות, ו 6% העידו על עצמם כשותים בקביעות.
דוח משרד הבריאות האמריקאי אומר כי 27% מהאמריקאים הם שמנים, ו 61% סובלים מעודף משקל.
אנשים אצלם אינדקס מסת הגוף (MBI) מעל 30, נחשבים לשמנים.
שטורם סבור שהמיסים הכבדים על הסיגריות מהווים גורם הרתעה בפני עישון, אבל לא סביר שמס מקביל יסייע בשמירה על המשקל. "מס הלחמניה" לא יעבור בקלות.
"אני לא חושב שמקדונלדס גורמים לאנשים להיות שמנים. אנחנו צריכים יותר חשיפה ציבורית לנושא המשקל, ולא רק רופאים שיגידו לחולים להוריד במשקל." אומר שטורם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום