דלקת בערמונית: מחלה של צעירים

(0)
לדרג

דלקת כרונית של הערמונית פוגעת בעיקר בגברים בשנות ה-20-30 לחייהם - וגורמת לכאבים ואי נעימות. טיפול בעיסוי ופיזיותרפיה לערמונית - מאפשר להימנע מאנטיביוטיקה

מאת: ד"ר רומן גרינברג

דלקת כרונית של הערמונית (פרוסטיטיס כרוני) משתייכת לקבוצת מחלות הנקראת "תסמונת כאב כרוני של האגן". הדלקת פוגעת בעיקר בגברים צעירים בשנות העשרים והשלושים - וגורמת לסימפטומים רבים - ובהם: כאבים באזור האגן, כולל הפין והאשכים, הפרונאום והבטן התחתונה.

יכולים להיות גם כאבים בעת קיום יחסי מין, תכיפות במתן שתן ותחושת שריפה בזמן ההשתנה, חולשה, ירידה בחשק המיני, כאבי גב תחתון ועוד. במשך הזמן, בהיעדר טיפול, עלולים להיות קשיים במתן שתן, בריחת שתן ופגיעה בפוריות. התמשכות המחלה גורמת, פעמים רבות, לתחושת דיכאון, עצבנות ואפילו לעצירות.

האם קיימים תתי-סוגים של הדלקת?

יש לדלקת גורמים שונים המשפיעים על אופייה: דלקת חריפה של בלוטת הערמונית, הנוצרת על ידי חיידק; דלקת כרונית של בלוטת הערמונית, הנוצרת על ידי חיידק; דלקת כרונית של בלוטת הערמונית, ללא הימצאות חיידק, שמלווה בכאב כרוני באגן; ודלקת בלוטת הערמונית ללא סימפטומים.

מה גורם לפרוסטיטיס כרוני? כיצד מטפלים?

פעמים רבות הסיבה למחלה אינה ברורה וחד משמעית. הסיבה יכולה להיות זיהום ויראלי או זיהום חיידקי. יש הטוענים כי המקור למחלה הוא בכלל נפשי. פרוסטטיטיס יכולה להיות קשה לאבחון, בעיקר עקב הסימנים והסימפטומים אשר מאפיינים מחלות נוספות, כגון דלקת בשלפוחית השתן או סרטן בשלפוחית השתן.

אורולוגים בארץ ובעולם חסרי אונים מול המחלה - ובמרבית המקרים מטפלים בה בעזרת אנטיביוטיקה - לאורך זמן ממושך. חלק קטן מהרופאים נותנים טיפול בחום: קטטר מוכנס אל השופכה ומחמם את הערמונית. רופאים אחרים מפנים לטיפולים אלטרנטיביים שונים.

האם יש גורמי סיכון לפרוסטטיטיס כרוני?

ראשית, חשוב לציין כי המחלה איננה מדבקת - ואינה מועברת ביחסי מין. הסיכון לחלות קיים דווקא בגיל צעיר, 20 - 30. הדלקת עלולה לנבוע מדלקת בשלפוחית השתן או בדרכי השתן, משימוש בקטטר, משלפוחית מלאה לזמן ארוך מידי, מפעילות גופנית קבועה כמו רכיבה על אופניים, וכן מנגיף האיידס HIV.

כיצד מאבחנים את המחלה?

האבחנה מתבצעת במעבדה, באמצעות תרבית וזיהוי חיידקים או תאי דם לבנים בשתן. בנוסף, נערכת גם בדיקה ידנית.

האם קיימת שיטת טיפול אפקטיבית אחרת?

כן. מדובר בטיפול משולב ויעיל, המוביל את החולה להחלמה מושלמת. הטיפול כולל עיסוי ופיזיותרפיה של הערמונית, בשילוב פעילות לשיפור זרימת הדם באזור. הטיפול הוא בעל אחוזי הצלחה גבוהים ומשפר במהרה את איכות חיי החולים. חשוב לציין שלמרות שהטיפול נחשב לטיפול קונבנציונלי, הנשען על מחקר מדעי, הוא מתבסס על גישה טבעית שאינה כוללת - ואף שוללת - טיפול באנטיביוטיקה.

כיצד השיטה עובדת?

עיסוי הערמונית - זהו השלב הראשון של הטיפול ובו מתבצע עיסוי בערמונית, המוביל לסילוק עודפי נוזל הערמונית שנצברו בבלוטה. כאשר המערכת מתפקדת כראוי, תפקיד הנוזל הוא להגן על הזרע בזמן התקדמותו בנרתיק האישה, אך בזמן המחלה, הנוזל הופך סמיך והוא מתקשה לצאת מן הערמונית בזמן שפיכה. עיסוי הערמונית מביא למיצוי הנוזל הסמיך והעודף, בתוך הערמונית, עד לסילוקו דרך צינור השופכה.

פיזיותרפיה של הערמונית - הפיזיותרפיה מתבצעת על ידי מכשיר שאינו חודרני ותפקידו לשחרר את כלי הדם באזור ולשפר את זרימת הדם אל הערמונית.

מדוע טיפול משולב?

השילוב בין שני המרכיבים מסייע לנקות את הערמונית - ולחדש אותה. במקביל מומלץ לבצע פעילות ספורטיבית בת כשעה ביום, כדוגמת הליכה, אשר משחררת ומבצעת פיזיותרפיה "טבעית" באזור.

האם יש המלצות כלליות המסייעות במניעה או בטיפול של פרוסטיטיס כרוני?

שתייה מרובה של מים.
השתנה בזמנים קבועים.
קיום יחסי מין באופן קבוע ושגרתי.
הימנעות משתיית קפה ואלכוהול.

ד"ר רומן גרינברג הוא רופא המטפל בדלקת הערמונית.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינלקמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום ערמונית (פרוסטטה) מוגדלת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום