טיפול בכאב באמצעות גלי הלם

(0)
לדרג
תוכן מקודם

טיפול בגלי הלם יעיל במגוון בעיות אורתופדיות, כגון: דורבן, מרפק טניס או דלקות בגידים והסתיידוית במפרקים. הטיפול נמשך בממוצע שלוש פעמים. צרכנות רפואית

מכון רפואי
077-9977271 (מספר מקשר)

טיפול בגלי הלם (ESWT) מהווה טיפול בטוח הנעשה באמצעות מכשיר Orthowave, הפועל בטכנולוגיה אלקטרו-הידראולית. השימוש באלקטרודות ייחודיות (Smart-trode) מאפשר טיפולים בעוצמה קבועה ונמוכה - ללא כאב.

מהו טיפול בגלי הלם?

הטיפול בגלי הלם הוא בעצם שימוש בלחצים מכניים. מכשירי ה-ESWT יוצרים שילוב של ארבעה סוגי גלים, בטווח עוצמות משתנה: גלים אלקטרו הידראוליים, גלי קול, גלי אור וגלי חום. בשלב זה, לא ידוע מי מהגלים האמורים הוא בעל ההשפעה הביולוגית הגבוהה ביותר על הרקמה המטופלת - ומה כל אחד מהם תורם בפני עצמו. אבל ידוע כי השילוב של ארבעתם יחד יעיל ביותר. יסוד הטיפול בעזרת גלים אלקטרו הידראוליים הוא עידוד יצירת כלי דם, חומרים נוגדי דלקת והאצת גדילת תאי עצם.

מהם יתרונות הטיפול בגלי הלם?

טיפול אינו פולשני.
זמן ריפוי קצר.
אין צורך בהרדמה או אשפוז.
אין תופעות לוואי.
הטיפול כואב מעט - ברמה נסבלת - עבור המטופל.

באיזה בעיות גלי הלם עשויים לטפל?

1. טיפולים אורתופדיים בגלי הלם מהווים תחליף לניתוח מפרקים, להסרת הסתיידות ודלקות שרירים, גידים וחיבור גיד עצם.

2. הסתיידות גידים בכתף (Calcific Tendonitis of the shoulder).

3. מרפק טניס או גולף (Tennis or golfer elbow).

4. דלקת חיצונית במפרק הירך.

5. דלקת כרונית בגיד פיקת הברך.

6. דלקת בגיד אכילס (Achilles Tendinosis).

7. דורבן כף הרגל (Plantar fasciitis).

האם הטיפול מתאים לכל אחד?

הטיפול מתאים לכל הסובלים מבעיות אורתופדיות, כפי שפורטו לעיל, מלבד מטופלים המקבלים מדלל דם מסוג קומדין או קלקסן, מטופלים עם קוצב לב, חולים הסובלים מגידולים ממאירים ונשים בהריון. הטיפול בגלי הלם מתאים במיוחד לחולי סוכרת, אשר עקב הירידה בהתנגדות החיסונית של גופם, מומלץ להם להימנע מפעולות כירורגיות. כמו כן, לחולי סוכרת אשר מפתחים כיבים שאינם מתרפאים - ולפצעים מורכבים המשלבים פגיעה ברקמה הגרמית והרכה.

מהו תהליך הטיפול?

כל טיפול אורך כ-30 דקות. הביקור הראשון אורך כשעה - וכולל בדיקת רופא ובירור היסטוריה רפואית, לאיבחון התאמת המטופל לטיפול בגלי הלם. תדירות הטיפול היא אחת לשישה שבועות. זמן ההחלמה בממוצע הוא כ-12 שבועות מהטיפול הראשון. בחלק מהמקרים, חשים בשיפור כבר לאחר הטיפול הראשון. במקרים אחרים, השיפור מורגש בתקופה ממושכת יותר, עד כ-3 חודשים - להחלמה מלאה.

מהם אחוזי ההצלחה בטיפולים השונים?

אחוזי ההצלחה משתנים על פי הפתולוגיות השונות - ומושפעים ממשך התופעה. לספורטאים משך זמן ההחלמה מתקצר בכ-50% ואחוזי ההצלחה עולים. יצוין כי אחוז אחד מכלל האוכלוסייה אינו מגיב לטיפולים בגלי הלם.

דורבן העקב בין 85% ל-95%.
גיד אכילס בין 75% ל-85%.
דלקות מרפק בין 65% ל-85%.
כתפיים בין 75% ל-85%.
אגן בין 75% ל-85%.

על פי מה נקבע מספר הטיפולים?

דורבן בכף הרגל - מתחיל בתהליך דלקתי כרוני באזור חיבור ה-plantar fascia לעצם העקב. דלקת זו מלווה לעיתים בהסתיידות באזור החיבור של הרצועה לעקב. טיפול בגלי הלם נמצא כיעיל ביותר כבר לאחר 1-2 טיפולים.

הסתיידות גידים בכתף - תהליך הסתיידות המתרחש בשרירים מסובבי הכתף, מתאפיין בכאבים והגבלה בתנועת הכתף. במקרה זה, רקמת המטרה אינה קרובה לפני השטח - ועל כן נדרש מספר טיפולים רב יותר: 2-4 טיפולים.

מרפק טניס ומרפק גולף - תופעות אלה שכיחות אצל אנשים המרבים לבצע כיפוף גבי או כפי של שורש כף היד. הטיפול בעזרת גלי הלם כולל 1-2 טיפולים.

דלקת בגיד אכילס - דלקת כרונית של הגיד פוגעת באוכלוסייה יותר מבוגרת. בתהליך הניווני, נוצרת הסתיידות משנית מלווה בתהליך דלקתי חריף של הגיד. הטיפול בגלי הלם נמשך בדרך כלל 1-2 טיפולים.

קיימים מקרים נוספים, בהם מטפלים באמצעות גלי הלם, דוגמת מתיחות במפשעה, דלקת חיצונית במפרק הירך, דלקת כרונית בגיד פיקת הברך.

חשוב לציין כי הטיפולים מתבצעים ע"י רופא מומחה בתחום כאב שריר ושלד ומשולבים בטכנולוגיות טיפוליות לא פולשניות נוספות, על פי הצורך.

האם ייתכנו סיבוכים בטיפול?

הטיפול בגלי הלם מוכר בעולם כ-30 שנה בריסוק אבני כליה. לאחר מחקרים ומעקבים אחרי מטופלים, עולה כי לגלי ההלם אין כל תופעות לוואי. הטיפול אינו כולל הקרנות, הרדמה, הזרקות או שימוש בחומרים מאלחשים. כמו כן, הטיפול מאיץ תהליכים ביולוגים - ומעורר חומרים הקיימים בגוף.

מה משך ההחלמה?

משך ההחלמה כ-12 שבועות מהטיפול הראשון. על פי מעקב, מטופלים שלנו בחמש השנים האחרונות, חוזרים לתפקוד מלא - כולל ספורטאים. לעיתים נשארת רגישות במקום, אשר נעלמת עם הזמן.

האם הטיפול ממומן על ידי קופות החולים?

הטיפול אינו בסל הבריאות ואינו מציל חיים, אך משפר את איכות החיים עד כדי כך שחברות הביטוח, בביטוחי הבריאות הפרטיים והקולקטיביים, משתתפים על פי תנאי הפוליסות.

בעבר, הטיפולים בגלי הלם היו במסגרת רפואה אלטרנטיבית, אך במהלך שמונה השנים האחרונות, הטיפול תפס מקום של כבוד ברפואה הקונבנציונלית, בעקבות מחקרים רבים המוכיחים את יעילות הטיפולים.

ד"ר חנה קאופמן היא רופאה מומחית לאורתופדיה.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום דלקות מפרקים.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום