דיכאון - סיכון גבוה לפרקינסון

(0)
לדרג

מחקר ענק שנערך בשוודיה מגלה שדיכאון מנבא את התפרצות מחלת הפרקינסון, שנים לפני הופעת התסמינים המוטוריים, דוגמת רעד; אין השפעה תורשתית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

דיכאון עלול להופיע בשלב מוקדם מאוד בהתפתחות מחלת פרקינסון; כך עולה ממחקר שוודי שפורסם לאחרונה בכתב העת Neurology. הקשר בין דיכאון להתפתחות פרקינסון היה בולט במיוחד בשנים הראשונות לפני הופעת תסמינים מוטוריים, אך הדיכאון עשוי להופיע מוקדם יותר.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הסיכון ארוך הטווח לפרקינסון לאחר דיכאון ולבחון גורמים אפשריים המשפיעים על הנטיה המשותפת לשתי האבחנות. מדוגם במחקר ארצי שכלל כ-140 אלף מקרים מתועדים של דיכאון, להם התאימו פי שלושה ביקורות (כ-562 אלף משתתפים), זהים במין ובגיל. כמו כן, בחנו החוקרים הופעה משפחתית אפשרית של דיכאון ופרקינסון בתת-קבוצה שכללה כמעט 541 אלף זוגות אחים ואחיות.

במהלך מעקב של כ-7 שנים, 3,260 משתתפים במדגם אובחנו עם מחלת פרקינסון. החוקרים זיהו עלייה של פי 3.2 בסיכון לפרקינסון במהלך השנה הראשונה לדיכאון, עם עלייה קטנה יותר של פי 1.5 לאחר 15-25 שנים. בקרב משתתפים עם דיכאון, אשפוז חוזר זוהה כגורם סיכון בלתי תלוי לפרקינסון. מניתוח הנתונים בקרב בני המשפחה עלה כי דיכאון בקרב אחים ואחיות לא זוהה כגורם משמעותי הקשור עם הסיכון למחלת פרקינסון. "דיכאון עשוי להופיע כתסמין בשלב מוקדם מאוד לפני הופעת תסמיני מחלת פרקינסון", כותבים החוקרים, ולכן יש לשים לב לתסמין זה.

ד"ר עמית עקירוב רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום נוירוכירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום