בני נוער מלאים בסיכון לסרטן

(0)
לדרג

מחקר אמריקאי חדש מגלה כי לבני נוער בעלי עודף משקל סיכון גבוה כפליים ויותר מכך לסרטן המעי הגס והרקטום; כמו כן נמצא קשר למידת שקיעת הדם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לנערים בעלי עודף משקל קיים סיכון גבוה יותר מכפליים להופעת סרטן מעי גס ורקטום עד גיל העמידה. כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Gut.

החוקרים בחנו נתונים ל-240 אלף גברים משוודיה במסגרת הבדיקות לקראת גיוס לשירות צבאי בגילאי 16-20 שנים; אלו עם היסטוריה של מחלת מעי דלקתית הוצאו מהמחקר. מאגר הנתונים הארצי הצביע על 885 מקרים של סרטן מעי גס ורקטום (501 ממאירויות של המעי הגס ו-384 ממאירויות של הרקטום, במהלך מעקב ממוצע של עד 35 שנים).

מניתוח הנתונים, עלה כי בקרב בני נוער עם מדד מסת גוף בטווח העליון של קטגוריית עודף משקל (27.5 עד 30 ק"ג למטר בריבוע), תועדה עלייה של פי 2.08 בסיכון להתפתחות סרטן מעי גס ורקטום, בהשוואה לבני נוער בעלי משקל תקין (BMI - 18.5-25). בקרב מי שסבלו מהשמנת יתר (BMI של 30 ומעלה) תועדה עלייה של פי 2.38 בסיכון. עוד זוהה קשר הדרגתי שבו הסיכון עלה משמעותית לאורך חמש קטגוריות BMI. הממצאים היו דומים עבור סרטן מעי גס ועבור סרטן הרקטום.

עוד עולה מהנתונים כי בקרב בני נוער עם שקיעת דם מוחשת (15 מ"מ לשעה ומעלה) תועדה עלייה של פי 1.63 בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום בבגרות, בהשוואה לאלו עם שקיעת דם תקינה (פחות מ-10 מ"מ לשעה). שוב, תועד קשר הדרגתי שבו הסיכון עלה משמעותית לאורך שלוש קטגוריות שקיעת דם שנבחנו. עם זאת, הקשר היה משמעותי רק עבור ממאירות של המעי הגס, והממצאים נחלשו מעט לאחר שהוציאו מהמחקר בני נוער שהיו חולים כבר בזמן הבדיקה.

הקשר המשמעותי בין השמנה בגיל ההתבגרות ובין ממאירות של המעי הגס והרקטום בגיל צעיר, לצד העלייה בשכיחות השמנת יתר בגיל ההתבגרות, עשויים לשפוך אור על השכיחות המוגברת של הממאירות בקרב מבוגרים צעירים בארה"ב.

ד"ר עמית עקירוב רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה פורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום