האח הגדול VIP: ללא עישון

(0)
לדרג

רוב משתתפי האח הגדול, שאמורים להוות מודל לצופים הצעירים, מעשנים. לפי הנתונים, 80% מחולי סרטן הריאה הם מעשנים. הגיע זמן להוציא את הסיגריות מהפריים טיים

מאת: שני שילה

שמי שני שילה ולבעלי אלעד, יש סרטן ריאה. סרטן קשה, קטלני, סופני.

אלעד חלה בגיל 43, באמצע החיים, בלי שום התרעה. בעלי הוא מ-20% מהחולים בסרטן ריאה שלא עישנו. הוא לא יכול היה כנראה לעשות כלום. אולי נחשף לחומרים מסוימים? אולי נחשף לעישון פאסיבי? אולי, אבל לאלעד, לא הייתה ברירה.

לכם יש ברירה! ל-80% מהחולים שחלו בסרטן ריאה עקב עישון הייתה פעם...כשהיו צעירים ברירה. ברירה שלא להתחיל לעשן.

למה, במדינה מתקדמת כמו ישראל 2015, בפריים טיים, בערוץ בעל החשיפה המובילה, בתוכנית המשודרת בשעות "לכל המשפחה" ריאליטי VIP, הגורפת אחריה המונים ובאה לתת מודל - העישון "זה קול"?!.

למה העישון מצטלם כנורמה? כדבר "סקסי" מתוחכם ומעצים - כאשר הקטעים האטרקטיביים והמניפולטיביים ביותר בתוכנית, מתועלים להפסקות העישון של הסלבס? למה אושיות ה- VIP שהוכנסו ל"בית האח הגדול" כשחקן כדורגל בעברו, זמר, דוגמנית, עיתונאית, צעירים יותר ופחות, מרשים לעצמם מוסרית, לעשן ללא הפסקה מול המצלמות?

האם אי אפשר אחרת? אי אפשר לדבר בלי לעשן? ואיזה מסר אנו מעבירים לילדים ולבני הנוער - קהל היעד העיקרי לתוכנית, האם המסר הוא שהמצליח במושגי VIP וריאליטי הוא גם מעשן? שלעשן זה בסדר? לעשן זה מגניב?

לפני כשנה הקמתי את העמותה הישראלית לסרטן ריאה. העמותה הראשונה בישראל, שנועדה לתמוך בחולים במחלה הארורה ובמשפחותיהם. ואני מודה, אף פעם לא יצאתי נגד העישון ולא נגד המעשנים שחלו בסרטן ריאה. מי שמכור, לא אשם ולא מגיע לו לחלות. וכשהמחלה מכה, זה קשה, מאד קשה מאוד ולבסוף מתים מסרטן ריאה.

באחד הימים כאשר הילדים שלי צפו באח הגדול, ואני איתם חלחלה בי התובנה הזו, שאני חייבת לכתוב משהו בנושא. שזה מפריע לי, כואב לי, ובוער בעצמותי.

אני לא באה להילחם בחברות הטבק ולהניף את דגל המהפכה, אבל זה חייב להיפסק. הלגיטימציה של העישון בתוכניות ריאליטי המהוות מודל לחיקוי. הרי אנו משדרים לצעירים במדינת ישראל שכדאי לעשן. מי שמעשן הוא מצליח או שמי שמצליח מעשן, ולא משנה הסדר.

בזמנים שמדברים על זיהום אוויר שגורם לעליה במחלת הסרטן, בואו נדבר על הזיהום האישי שכל מי שמעשן גורם לעצמו ולסביבתו. בואו נגדל דור שמבין שלעשן זה לא טוב, לא קול ולא עושה אותך מקובל. אני קוראת לאח הגדול לצאת בעונה VIP ללא עישון.

כמה עובדות על סרטן ריאה: סרטן ריאה היא מחלת הסרטן הקוטלת הכי הרבה אנשים. כשליש ממקרי המוות מסרטן הם מסרטן ריאה. מספר 1 אצל גברים ומספר 2 בתמותה אצל נשים, לאחר סרטן שד.

20% מחולי סרטן הריאה הם אנשים שלא עישנו בעבר ו-80% הם מעשנים, בעבר או בהווה. מאחר ואין איזה שהןם בדיקות סקר לסרטן ריאה, הגילוי הוא כאשר כבר יש תסמינים. בסרטן ריאה, תסמינים מופיעים בדרך כלל בשלב 4 של המחלה, שלב גרורתי, בעצמות, במח, באברים חיוניים, עם סיכויי החלמה מועטים.

לפני כמעט ארבע שנים לאחר חודשיים של שיעול הסתבר שלבעלי יש סרטן ריאה גרורתי. מאז אנו במלחמה קשה ובלתי פוסקת להצלת חייו, במלחמה עיקשת על שלמות המשפחה וכן, גם על השפיות שלי.

בעקבות המאבק האישי, ההבנה שיש בתחום סרטן הריאה הרבה חידושים ואפשרויות טיפוליות חדשות שלא כל החולים והמשפחות מודעים אליהם לצד הקשיים האישיים שאני חוויתי כמטפלת של בעלי, החלטתי להקים את העמותה הישראלית לסרטן ריאה.

מטרת העמותה לעזור בליקוט והנגשת מידע חיוני, על בדיקות חדשות, על אפשרויות הרפואה המותאמת אישית, על תרופות שמעוררות את מערכת החיסון לתקוף את תאי הסרטן, על תוכניות חמלה הקיימות במרבית בתי החולים, במסגרתן ניתן לקבל תרופות חדישות חינם ולהשתתף במחקרים קליניים בהם מטופלים החולים, באמצעים המתקדמים ביותר בתחום - ורבים אינם מודעים לכך.


מטרתי, לייצר קהילה משתפת ותומכת, להקנות כלים לצלוח את המחלה והטיפולים הקשים, לתמוך בחולים אך גם במטפלים, במשפחות שעוברות בעצמן שנים מאד קשות, כמו שאני עברתי ועוברת.

חזון העמותה הוא עולם שבו מחלת סרטן ריאה הינה מחלה הניתנת למניעה, לטיפול ולריפוי ולא עוד מחלה קשה וסופנית. עולם בו חולי סרטן ריאה ומשפחתם זוכים לאיכות חיים מיטבית.

לאור היום הבינלאומי ללא עישון, בואו נחיה בעולם בו מקדמי הסיכון להתפתחות המחלה האיומה, אינם לגיטימיים ומוקצים ערכית וחברתית.

בואו נתחיל לפעול למניעה - העישון - OUT!

שני שילה, מייסדת ומנהלת העמותה הישראלית לסרטן ריאה

בואו לדבר על זה עם שני שילה בפורום סרטן ריאה - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום