מיגרנות: נשים סובלות יותר

(0)
לדרג

מיגרנה היא מחלה גנטית המושפעת משינויים הורמונליים ועלולה לגרום לסבל גדול. ניתן לטפל בה בעזרת משככי כאבים, נוגדי דלקת, תרופות ייעודיות ורפואה משלימה

מאת: ד"ר אריה קוריצקי

מיגרנה היא מחלה גנטית המתבטאת בכאבי ראש ותסמינים נוספים. הסיבה לכך שתופעה זו נפוצה יותר בקרב נשים נובעת מהעובדה שאחד הטריגרים להתפרצות המחלה ולהופעת ההתקפים הוא שינויים הורמונליים, שהם מנת חלקה של האישה, מראשית תהליך ההתבגרות. מהי מיגרנה? מהם הגורמים להתקפים הכל כך לא נעימים? כיצד ההורמונים משפיעים על המחלה? איך אפשר לחיות בצל כאבי הראש ושלל התסמינים המופיעים בעת התקף? על כך - במאמר שלפניכם.

מהי מיגרנה?

מיגרנה היא מחלה על רקע גנטי. לגבי סוג מסוים של מיגרנה, זוהה גן מסוים משובש, באופן שהוא מקודד לכניסה של יוני סידן לתאים. לגבי יתר הסוגים, טרם זוהו הגנים הספציפיים מחוללי המחלה, אך הקשר הגנטי ברור ומובהק - וידוע כי גנים שעברו מוטציה הם הגורמים למיגרנה. המיגרנה עוברת מדור לדור - ולכן ניתן לראות מספר אנשים במשפחה אחת הסובלים מנטייה למיגרנה. לעתים יש ברי מזל במשפחה, אשר חומקים מגורל זה. המחלה היא אמנם מחלה גנטית דומיננטית העוברת מדור לדור, אולם הגן שמחולל אותה אינו חייב להתבטא - ולכן ישנם בני משפחה שלא סובלים ממה שסובלים קרוביהם.

מהו מהלך המחלה? כיצד מתבטאת מיגרנה?

מיגרנה היא מחלה המתבטאת בהתקפים בני מספר שעות עד מספר ימים (72 שעות), המתבטאים בכאבי ראש המתנהגים בצורה מסוימת, לצד מספר תסמינים נוספים - ובהם רגישות לרעש, רגישות לאור, הזעה, בחילה והקאה. במקרים חמורים, מלווים התקפי המיגרנה בתופעה הנקראת אאורה. זוהי תופעה המתבטאת בהפרעות לשדה הראיה, אשר מתרחשת אצל כחמישה עד עשרה אחוז מהסובלים ממיגרנה. לרוב, האאורה מתבטאת בהפרעה קלה במרכז הראיה, אשר הולכת ומתפשטת - ותופסת שטח גדול משדה הראיה. חלק מהחולים מדווחים על כתמים בשדה הראיה, אחרים מדווחים על זיג זג, אור בוהק ואפילו עיוורון זמני, חלקי או מלא. הפגיעה במערכת הראיה נובעת מכך שבמהלך התקף מיגרנה יש פגיעה במערכת העצבים אשר משפיעה על הראיה.

מהם ההבדלים בין מיגרנה לבין כאב ראש "רגיל"?

לרוב מיגרנה תופיע בצד אחד של הראש, לעומת כאב ראש שמופיע "היקפי" יותר. כמו כן, לכאב ראש רגיל, גם אם הוא כרוני ויום יומי, אין תסמינים נוספים, כמו התסמינים שפורטו לעיל. את המיגרנה לרוב מעוררים "טריגרים" - דברים מסוימים אשר מתרחשים, חשיפות מסוימות או התרחשויות הגורמות להשפעה על הגוף, הגוררת התקף מיגרנה. רבים משתמשים בביטוי "יש לי מיגרנה" כשהם חווים כאב ראש רגיל - וזאת משום שלא חוו מיגרנה מעולם. מי שחווה מיגרנה מבין היטב את ההבדל בין התקף מיגרנה ל"סתם" כאב ראש. מנת הסבל של הסובלים ממיגרנה לרוב גדולה וקשה יותר.

מהם הטריגרים למיגרנה?

הדברים העלולים לעורר התקף מיגרנה הם חוסר שינה, עודף שינה, מתח, מזונות מסוימים, טיסות, נסיעות ארוכות, נסיעה באוטובוס, מחלות ויראליות ושינויים הורמונליים. מטופלים הסובלים ממיגרנה יודעים בעצמם לזהות מהם הטריגרים שמשפיעים עליהם - ומאיזה מלכודות עליהם לחמוק כדי לא לחוות התקף כזה.

כיצד מתבטא הקשר בין שינויים הורמונליים למיגרנה?

עוד בגיל ההתבגרות כבר נחשף הקשר בין הורמונים לבין מיגרנה. בעוד שבקרב ילדים מדווחים מעט מקרי מיגרנה, והיקף התופעה שווה בקרב בנים ובנות, המצב משתנה בגיל ההתבגרות. עם תחילתה של הפעילות ההורמונלית, מתחילות בנות ונערות לדווח על התקפי מיגרנה מהם הן סובלות - יותר מנערים. הפער בין היארעות מיגרנה בין בנים לבין בנות, נמשך לאורך כל החיים. היחס בתחלואה: 20 אחוז מהנשים יסבלו ממיגרנה לעומת שנים עשר אחוזים מהגברים. עובדה זו כשלעצמה מוכיחה כי מה שמבדיל את הנשים מהגברים - פעילות הורמונלית ייחודית לנשים - הופך את הנשים לרגישות יותר, חשופות יותר ובעלות סיכון מוגבר לפתח את המחלה.

ביטוי נוסף לקשר בין הורמונים לבין מיגרנה הוא העובדה שסביב הפעילות ההורמונלית החודשית, ישנם התקפי מיגרנה. כך, דבר ידוע הוא שלפני המחזור החודשי ו/או סביב הביוץ, נוטה להופיע התקף מיגרנה.

ביטוי נוסף לכך שהמיגרנות מושפעות מהפעילות ההורמונלית הוא העובדה שנשים רבות, במהלך חודשי ההיריון האחרונים, מדווחות על ירידה בתכיפות ובעוצמת התקפי המיגרנה - וחלקן מדווחות אף על היעדרם של התקפים אלה בתקופה זו עד הלידה. לאחר הלידה, חוזרת המיגרנה לסורה - והסבל שלהן, למרבה הצער, מתחדש.

מהי השפעת גלולות למניעת הריון על מיגרנה?

גם נטילת גלולות למניעת הריון משפיעה על הופעת המיגרנות - ידוע כי נשים שמתחילות ליטול גלולות למניעת הריון חוות תגובה הקשורה למיגרנות: לחלקן נעלמים או פוחתים התקפי המיגרנה ושוככת עוצמתם; ואילו אצל אחרות, דווקא מתחילים להופיע פתאום התקפי מיגרנה שלא היו בעבר. נטילת גלולות למניעת הריון היא למעשה נטילת הורמונים - וככל הנראה ההורמונים הניטלים משפיעים על המערכת ההורמונלית, באופן שמשפיע גם על המיגרנה.

מדוע המערכת ההורמונלית משפיעה על היארעות מיגרנות?

הקשר בין מיגרנות לבין הפעילות ההורמונלית איננו ברור דיו. כולנו יודעים בוודאות כי הקשר קיים - וכי ההשפעה של הפעילות ההורמונלית בגוף האישה על הופעת מיגרנות קיימת, ברורה ומשמעותית. אבל ההשפעה הישירה של ההורמונים על התקפי המיגרנה והקשר הישיר בין שני אלה הם בינתיים בגדר הנחה. יש הסבורים כי ירידה בכמות האסטרוגן, לקראת הווסת, היא הגורם המשפיע; אחרים מניחים כי בהריון יש הפרשת חומרים מהשלייה, אשר תפקידם להגן על האם - ובין היתר הם מונעים הופעת התקפי מיגרנה; יש גם ענין נוסף שסביר כי הוא משפיע: השינויים בכלי הדם ובמנגנוני הקרישה, במהלך שלביו השונים של המחזור החודשי, שינויים אשר יש להם השפעה על הופעת מיגרנות ועוד.

מהם הטיפולים במיגרנה?

ישנן כמה אופציות טיפוליות למיגרנה.

טיפול במיגרנה באמצעות משככי כאבים - הכוונה למשככי כאבים שכולנו מכירים, כגון אקמול, נורופן, אדקס ודומיהם. בנוסף, יש גם תרופות משולבות הכוללות מספר מרכיבים (אצטאמינופן, אספירין וקפאין), כמו התרופה אקסדרין והן נמצאו יעילות יותר מתרופות המכילות מרכיב אחד בלבד. תרופות אלה מסייעות גם להתמודד עם תסמיני המיגרנה, לרבות כאב הראש, הבחילה והרגישות לאור, ואין צורך במרשם רופא עבורם.

טיפול במיגרנה באמצעות נוגדי דלקת - חלק מהמטופלות מדווחות על הקלה בעת שימוש בתכשירים נוגדי דלקת.

טיפול במיגרנה באמצעות תרופות ייעודיות למיגרנה - מסוף שנות התשעים, החל שימוש בתרופות ייעודיות למיגרנה, ממשפחת הטריפטנים, דוגמת ריזלט, רילרט, אימיטרקס זומיג ונרמיג. מדובר בתרופות ייעודיות למיגרנה וכאבי ראש נוספים (בעיקר כאב ראש מקבצי - "קלסטר"). טיפול זה נחשב יעיל מאד.

כל מטופלת נעזרת בתכשיר שמסייע לה ומתנהלת לפי המלצה טיפולית שניתנת לה על ידי הרופא שמטפל בה.

לצד טיפולים אלה, ישנם טיפולים נוספים שחלק מהמטופלות מדווחות כי סייעו להן, כגון רפואה משלימה (דיקור סיני הוא היחיד אשר מגובה מחקרית כטיפול מסייע); הזרקות בוטוקס (יעיל בעיקר במקרים של כאב ראש כרוני יום יומי ופחות במיגרנות). וכן טיפול תזונתי.

לסיכום: מיגרנה היא מחלה המאופיינת בכאבי ראש ותסמינים נלווים, הייחודיים למחלה זו. למרבה הצער, בשל הקשר בין מיגרנה לבין פעילות הורמונלית, נשים סובלות יותר מגברים ממחלה זו. התקפי המחלה, אשר מופיעה לרוב בגיל ההתבגרות, אך יכולה להתחיל בכל עשור בחיים, מתפתחים ומתעצמים בשל טריגרים מגוונים. הטיפול במחלה הוא באמצעות תרופות ממשפחות שונות, לצד טיפולים משלימים.

ד"ר אריה קוריצקי הוא נוירולוג מומחה, המתמחה בכאבי ראש וכאב כרוני.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה וכאבי ראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום