מהי יציבה נכונה ?

(9)
לדרג

מה היא היציבה הנכונה לגופנו? רובנו שמענו מההורים: שב ישר, עמוד זקוף, אך לא למדנו מדוע זה חשוב. החשיבות של יציבה נכונה אינה רק אסתטית. מחקרים מצביעים על כך, שיש קשר הדוק בין היציבה לבין מצב הבריאות. יציבה נכונה היא יציבה זקופה השומרת על המבנה התקין של עמוד השדרה. אם אין סימטריה זה עלול להצביע על עקמת (סקוליאזיס) בעמוד השדרה ומומלץ להבדק ע"י דר' לכירופרקטיקה המתמחה באבחון וטיפול בבעיות של עמוד השדרה.

עצות ליציבה נכונה, לישיבה מול מחשב, לשכיבה נכונה ועצות כיצד להתכופף ולהרים חפצים או תינוקות לנשים ולגברים

מאת: דר' יעל וייס, דר' לכירופקטיקה

מה היא היציבה הנכונה לגופנו? רובנו שמענו מההורים: שב ישר, עמוד זקוף, אך לא למדנו מדוע זה חשוב. החשיבות של יציבה נכונה אינה רק אסתטית. מחקרים מצביעים על כך, שיש קשר הדוק בין היציבה לבין מצב הבריאות. יציבה נכונה היא יציבה זקופה השומרת על המבנה התקין של עמוד השדרה. אם אין סימטריה זה עלול להצביע על עקמת (סקוליאזיס) בעמוד השדרה ומומלץ להבדק ע"י דר' לכירופרקטיקה המתמחה באבחון וטיפול בבעיות של עמוד השדרה.

בהתבוננות מלפנים או מאחור החוליות צריכות להיות מונחות אחת על השניה בקו ישר גובה האוזניים, גובה הכתפיים וגובה האגן, צריכים להיות אופקיים וסימטריים. אם אין סימטריה זה עלול להצביע על עקמת (סקוליאזיס) בעמוד השדרה ומומלץ להבדק ע"י דר' לכירופרקטיקה המתמחה באבחון וטיפול בבעיות של עמוד השדרה.

הכירופרקטיקה הינה רפואה טבעית שהתפתחה בארה"ב לפני יותר מ- 100 שנה זו רפואה המתמחה בבעיות תפקודיות של עמוד השדרה והקשר בשניהם לתפקוד מערכת העצבים.

גילוי מוקדם של יציבה לקויה חשוב למניעת החמרה ולהצלחת הטיפול הכירופרקטי. אם נביט מהצד על עמוד השדרה נבחין בשלוש קשתות בהתאם לשלושת אזורי עמוד השדרה:

1.קשת צווארית קידמית
2.קשת גבית אחורית
3.קשת מותנית קידמית.

מבנה הקשתות מקנה חוזק ויציבות לעמוד השדרה והוא גם הבסיס ליציבה נכונה ובריאה. פגיעה במבנה הקשתות גורמת להתפתחות בעיות בעמוד השדרה.
עמוד השדרה חייב להיות יציב שכן הוא מאכלס בתוכו את חוט השדרה. בין כל שתי חוליות מפריד דיסק שעשוי מחומר סיבי חזק ומכיל כמות גדולה של נוזל, המשמש כבולם זעזועים ומאפשר גמישות ותנועה לחוליות.

מתי נוצרות הפרעות בעמוד השידרה?

כתוצאה מלחצים שונים, כגון: יציבה לקויה, נפילה, תאונה, מתח ותנאי עבודה קשים, עלולות להיווצר הפרעות תפקודית בחוליות עמוד השדרה הבאות לידי ביטוי בחוסר תנועה או סטייה קלה. הפרעה זו, המכונה פיקסציה (FIXATION), או סובלקסציה (SUBLUXATION) יוצרת גירוי בעצב ויכולה לגרום לכאב בגב או בצוואר, לגירוי של העצב היוצא מאותה חוליה ולהקרנת הכאב לאיבר שאליו מגיע אותו עצב, כמו ידיים, רגליים, ראש ואיברים פנימיים.
מלאכתו של הכירופרקטור היא לאתר את מקור ההפרעה ולהחזיר את החוליה לתפקוד מלא ובריא ובכך אף להפיג את הכאב ולשפר את תפקוד מערכת העצבים, המשפיעה על בריאות הגוף כולו.

גורמים המשפיעים על בעיות יציבה:

קיימים מספר גורמים המשפיעים על בעיות ביציבה נטיה משפחתית, תאונות ונפילות, תנאי עבודה שאינם מותאמים למבנה הגוף, מתחים נפשיים פיזיים ועוד. יציבה לקויה גורמת להגברת הלחצים על החוליות והדיסק וכך במשך השנים מופיעים כאבי גב, ידיים, רגליים, אגן וראש. לדוגמא: החזקת הראש מוטה קדימה היא סיבה נפוצה לכאבי צוואר, עורף וכאבי ראש. ישיבה לא טובה במשרד, או בכורסה שקועה מידי בסלון והרמה לא נכונה של חפצים יכולים אף הם לגרום לכאבי גב תחתון. השתדל תמיד לשמור על התנוחות הנכונות במהלך פעילויותיך היום יומיות.

הטיפול הכירופרקטי ביציבה לקויה כולל טיפול ידני ספציפי ובטוח בעמוד השדרה והגפיים ומשלב תרגילים והמלצות לישיבה עמידה ושכיבה נכונה.

עצות ליציבה נכונה:

עמידה - השתדל לעמוד כשהחלק התחתון של גבך שטוח. כאשר אתה עובד בעמידה, השתמש בשרפרף או מדרגה כדי לעזור לגבך להישאר זקוף.
·עבודה בעמידה בעמידה ממושכת בעבודה, כמו למשל מול כיור המטבח, רצוי לכופף ברכיים (ימין ושמאל, לסירוגין) על ידי הרמת רגל על השרפרף, כדי להפחית את הלחץ על הגב התחתון.
נשים, שימו לב: נעליים עם עקב קטן יוצרות פחות לחץ על הגב מנעליים עם עקב גבוה].
·כיפוף לעולם אל תתכופף קדימה עם ברכיים ישרות.
·הרמה מומלץ לעמוד מול החפץ שאותו מעונינים להרים, להתכופף עם הברכיים, ולאחוז כמה שיותר קרוב לגוף.

עצות בישיבה מול מחשב:

בשנים האחרונות תופס המחשב חלק נכבד מחיינו, אך רובנו אינם מודעים לבעיות העלולות להיווצר מעבודה ממושכת מול המחשב. להלן מספר עצות ארגונומיות לישיבה מול מחשב:
·חשוב להתאים את גובה המחשב, כך שהמסך יהיה בגובה העיניים (מרכז המסך בגובה הסנטר).
·המרפקים בכיפוף של 70 עד 90 מעלות על השולחן או המקלדת.
·פרק כף - היד צריך להישאר במצב הישר ביותר האפשרי.
·משענת המושב עם תמיכה לשקע בגב התחתון בצורת בליטה במשענת או שימוש בכרית נוספת.
·הדום - רגליים שיאפשר כיפוף של הברכיים, להפחתת לחצים מהגב התחתון.
·חשוב לעשות הפסקה פעם בשעה לעשות תרגילים להרפיית שרירי השלד והעיניים.

עצות לשכיבה נכונה :

- רצוי לשכב על הגב או על הצד עם כרית המתאימה לתמיכת הצוואר עשויה מחומרים המסתגלים למבנה הגוף.
- שכיבה על הבטן עלולה לגרום לעקמת (סקוליאוזיס) ולחצים על החוליות לכן אינה מומלצת.
- מזרן מומלץ לשכב על המזרן הקשיח ביותר (שעדיין נוח לשוכב). מטרתו של מזרן אורטופדי עם "מרכז בריאותי" הוא שהשליש המרכזי שלו קשיח יותר מחלקיו האחרים, כך שיוכל לקלוט את מרכז הכובד של הגוף, ולתת לגב תמיכה מירבית.
_________________________________________
האגודה הישראלית לכירופרקטיקה פועלת בשיתוף עמינח:
לקבלת קטלוג ומידע על הכירופרקטור הקרוב למקום מגוריך, שיחת חינם:WWW.CHIROPRACTIC.CO.IL 000-658-800-1 / WWW.AMINACH.CO.IL 720-720-800-1

לפורום שאלות ותשובות לבעיות גב ע"י רופאים לכירופרקטיקה ניתן להיכנס לפורום באתר דוקטורס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום