שלשול: טיפול בחיידקי צואה

(0)
לדרג

הטיפול בשלשול בעזרת חיידקי צואה מאושר כיום בישראל רק במצבים של זיהום על ידי חיידק הקלוסטרידיום דיפיצילה, אשר לא הגיב לאנטיביוטיקה

מאת: ד"ר ניצן מהרשק

אם היו מבקשים מכם למצוא משהו טוב בצואה שלכם, הייתם ודאי מעקמים את האף. רובנו ממהרים להיפטר מהצואה - ולשטוף למעמקי הביוב את העניין הריחני והדוחה הזה. אבל מסתבר כי צואה יכולה להפוך לזהב - או לכל הפחות לתרופה. שימוש בצואה לצורך ריפוי מחלות שונות נמצא בשימוש כבר מאות שנים - ובעידן המודרני הצואה נרתמת בעיקר לטיפול במחלות מעי.

השימוש בחיידקי צואה - כמערך טיפולי מול שלשול - הולך ומתרחב. כיום מאושר הטיפול ב"בקטריותרפיה", לשם התמודדות עם שלשול הנובע מזיהום חיידקי. האישור מתרחב למצבי תחלואה נוספים, במסגרת מחקרים. איך צואה מסייעת לטפל בשלשול? באיזה מצבים ניתן להיעזר בטיפול החדשני? ומה צופן לנו העתיד? חיידקי צואה עם יכולות ריפוי - על כך במאמר שלפניכם.

מהו שלשול? ממה השלשול נגרם?

שלשול מאופיין בעלייה בתדירות היציאות ובמרקם צואה נוזלי, בדרך כלל כתוצאה מעלייה בכמות הנוזלים בצואה, או עלייה בתנועתיות המעי. מקובל להגדיר שלשול גם כמצב בו יש למעלה מ-3 יציאות ביממה ו/או כאשר משקל הצואה עולה על 300 גרם. עם זאת, הגדרות אלה אינן תמיד קשורות במצבי חולי - ולעתים קשורות בתזונה של האדם.

בדרך כלל שלשול הוא חלק ממכלול סימנים וסימפטומים, אשר יכולים להתאפיין בכאב בטן, חום, הקאה, דמם ממערכת העיכול - ולעתים אף בתופעות מחוץ למעי.

האם שלשול הוא מסוכן?

הסכנה המידית הכרוכה בשלשול היא התייבשות. מעבר לכך, שלשול כרוני עלול לגרום לפגיעה קשה באיכות החיים של החולה - ולעתים לפגיעה תזונתית וחיסונית ואף למוות במצבי קיצון.

מהם הגורמים האפשריים לשלשול?

הגורמים לשלשול הינם רבים. שלשול חריף (נמשך עד שבועיים) נגרם בדרך כלל עקב מזהמים שונים (וירוסים, חיידקים, פרזיטים או פטריות), או עקב חשיפה לתרופות חדשות.

שלשול כרוני (מעל 4 שבועות) עלול להיגרם גם כן על ידי זיהומים; אך גם על ידי מחלות, כגון מחלות מעי דלקתיות (מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית), תסמונת המעי הרגיש, מחלת צליאק ואי סבילות למזונות שונים (לדוגמא: מוצרי חלב או סוכר פירות). גורמים אפשריים נוספים לשלשול כרוני הם תרופות, מחלות מטבוליות (למשל: סוכרת או תפקוד מוגבר של בלוטת התריס) וכן סיבות פחות שכיחות, כגון סוגי סרטן שונים, הפרעות בזרימת הדם למערכת העיכול ועוד.

מהם הטיפולים הקיימים לשלשול?

הטיפול בשלשול תלוי בגורם המביא לשלשול - ומותאם אליו. על כן, בשלב הראשון של הטיפול חשוב לבצע הערכה על ידי רופא שיבחן בראש ובראשונה האם נשקפת לחולה סכנה, עקב אובדן נוזלים, מלחים או עקב תת תזונה. במידה וכן, יש לטפל קודם כל במצבים אלה. במקביל, על הרופא המטפל לנסות לאתר את הגורם לשלשול. לאחר איתור אותו גורם, ניתן להתאים את הטיפול.

מה הטיפולים הניתנים - וכיצד הם מושפעים מהגורם לשלשול?

כאשר מדובר בשלשול עקב רגישות ללקטוז - הימנעות ממוצרים עתירי לקטוז, או נטילת כדורים המכילים את האנזים החסר יסייעו בהפחתת התופעה.

כאשר מדובר בשלשול עקב תסמונת המעי הרגיש - ניתן לטפל במצב בעזרת תרופות המאטות את תנועתיות מערכת העיכול.

כאשר מדובר במחלות מעי דלקתיות - הטיפול יהיה בעזרת תרופות נוגדות דלקת אשר פועלות על מערכת החיסון.

כאשר מדובר במחלות זיהומיות - הטיפול הוא בעזרת אנטיביוטיקה, המתאימה לחיידק שאותר. עם זאת, לא תמיד יגיבו החיידקים לטיפול.

טיפול נוסף וחדשני הוא הטיפול באמצעות חיידקי צואה.

האם וכיצד ניתן לטפל בשלשול באמצעות חיידקי צואה?

הטיפול בשלשול בעזרת חיידקי צואה מאושר כיום בישראל רק במצבים של זיהום על ידי חיידק הקלוסטרידיום דיפיצילה, אשר לא הגיב לשני קורסים אנטיביוטיים לפחות (מטרונידזול ו-ונקומיצין). חיידק זה מהווה אחת הסיבות הנפוצות לשלשול בקרב חולים המאושפזים בבית חולים ובקרב אנשים מבוגרים או חולים המטופלים בתרופות המשפיעות על מערכת החיסון.

חיידק זה הוא בעל עמידות סביבתית גבוהה - ומדבק במגע מאדם לאדם. החולים הנחשפים לחיידק זה עלולים לפתח שלשול ממושך עקב הרעלנים אותם מייצר החיידק במעי הגס.

חיידקי צואה משמשים כטיפול במצבי שלשול נוספים, כיום רק במסגרת מחקרית. מחקרים מתקיימים לגבי חולים הסובלים מזיהומים עמידים אחרים במערכת העיכול, חולים במחלות מעי דלקתיות או בחולים הסובלים מתמסונת המעי הרגיש ואף במצבים שאינם כרוכים בשלשול כגון בחולים הסובלים מסוכרת והשמנה. במצבים אלה, יעבור המטופל הערכה - ואם יימצא מתאים לטיפול או למחקר, הוא יוכל לקבל טיפול בעזרת חיידקי צואה. טיפול זה מכונה "בקטריותרפיה".

מה כולל טיפול בקטריותרפיה?

במעבדה מופקים חיידקים מצואה של תורם בריא. חיידקי הצואה הם מכלול החיידקים הנמצאים בצואה. בצואה של אדם בריא יש 1012 חיידקים בגרם בצואה. במהלך הפקת נוזל הצואה מתורם בריא, מופקים לא רק חיידקים אלא כלל המיקרואורגניזמים הנמצאים בצואה של התורם. אשר כולם יחדיו מוזלפים למעי של המטופל בעזרת קולונוסקופיה או גסטרוסקופיה.

החלק המשמעותי של טיפול הבקטריותרפיה הוא איתור תורם צואה מתאים. המטרה היא לאתר אדם אשר לא יעביר מחלות דרך חיידקי המעי שלו למטופל. בשל כך, הליך גיוס התורם מתחיל בשאלון מקיף הבודק גורמי סיכון - ובביצוע סדרת בדיקות דם וצואה מקיפות, כדי לוודא שלא יעביר מזהמים או מחלות אחרות לנתרם (אחת המחלות שרוצים להימנע ממנה היא השמנה: השמנה קשורה באוכלוסיית החיידקים במעי).

מתוך כל 6-7 תורמים פוטנציאליים, רק אחד נמצא מתאים. לאחר שלב זה, מפיקים את חיידקי הצואה שלו ומקפיאים את נוזל הצואה בטמפרטורה מינוס 80 מעלות צלזיוס, עד אשר מגיע מטופל הזקוק לתרומת הצואה. נוזל הצואה מכיל כ-60 גרם צואה אשר נמהלה וסוננה - ובסך הכל, מוזלפים למעי של המטופל כ- 250 מ"ל נוזל צואה.

ממתי צואת אדם נרתמת לטיפולים בו?

שימוש בצואה לצורך ריפוי מחלות שונות נמצא בשימוש כבר מאות שנים. ישנם תיאורים של שימוש בתכשירי צואה שונים (צואה שעברה ייבוש, התססה או בישול) ברפואה הסינית כבר במאה הרביעית לספירה.

בעידן המודרני, התיאור הראשון לשימוש בצואה לטיפול במצבי חולי בוצע בסוף שנות החמישים, כאשר 3 חולים שסבלו מזיהום בחיידק הקלוסטרידיום דיפיצילה טופלו בהצלחה על ידי חוקן צואה מתורם בריא. בשנות השמונים והתשעים, יש מספר תיאורים של השתלות חיידקי צואה בחולים שסבלו ממחלות מעי דלקתיות או מזיהום בקלוסטרידיום דיפיצילה.

עם זאת, רק בשנים האחרונות, עם ההתפתחות הטכנולוגית אשר אפשרה הבנה של הרכב אוכלוסיות החיידקים במעי, חלה עלייה משמעותית בשימוש בחיידקי צואה, עבור מצבי חולי במסגרת מחקרים שונים.

עד כמה הטיפול ב"בקטריותרפיה" יעיל?

הממצא המשמעותי ביותר כיום, לגבי יעילות הטיפול בעזרת בקטריותרפיה, הוא יעילות הטיפול בחולים הסובלים מזיהום כרוני בקלוסטרידיום דיפיצילה. חולים אשר לא הגיבו לכל טיפול, ולעתים קרובות נפטרו עקב הזיהום, הגיבו תוך 48 שעות להזלפה חד פעמית של נוזל צואה למעי שלהם, בכ-90% מהמקרים. בעקבות ממצאים אלה, כיום מאושר הטיפול בארצות הברית, בריטניה ומדינות נוספות בעולם ואף בישראל.

לגבי מחלות אחרות, על אף שישנם מספר מחקרים, הנתונים אינם ברורים. כך, למשל, לגבי מחלות מעי דלקתיות, ישנם מחקרים שהראו יעילות מסוימת לאחר השתלת צואה יחידה - ולעומתם מחקרים אחרים, אשר לא הראו יעילות, אפילו לאחר יותר מהשתלת צואה אחת. על כן הנושא עדיין במחקר - והטיפול אינו מאושר ואינו מומלץ כטיפול סטנדרטי.

לסיכום: הצואה - בעלת מראה וניחוח מעוררי דחייה - טומנת בחובה סגולות ריפוי משמעותיות. הטיפול בחיידקי צואה נמצא בפיתוח - וכבר כיום מאושר השימוש בהם לטיפול בשלשול הנובע מזיהום חיידקי מסוים (קלוסטרידיום דיפיצילה), שהיה גובה בעבר מחיר גבוה ממי שלקה בו. מי שחולה במחלות מעיים יכול להצטרף לניסויים מחקריים של טיפול בחיידקי צואה - אפיק טיפולי צעיר ומבטיח, עם שורשים ברפואה הסינית העתיקה.

ד"ר ניצן מהרשק הוא מומחה לרפואה פנימית וגסטרואנטרולוגיה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום מעי רגיש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום